کاربران علی‌بابا به 25 میلیون نفر رسید


گزارش علی بابا از رفتار مسافرتی مردم در نیمه اول سال 1401 و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته نشان دهنده رشد کاربران علی بابا نسبت به سال 1400 است که بر اساس این گزارش تعداد بازدیدکنندگان سایت و اپلیکیشن علی بابا به بیش از 25 میلیون نفر رسیده است. در نیمه اول سال 1401. یکی از دلایل رشد تعداد کاربران در نیمه اول سال 1401 را می توان کاهش چشمگیر همه گیری کرونا دانست. از سوی دیگر وضعیت اقتصادی، دسترسی به اینترنت و آب و هوا در 6 ماهه نخست سال متعادل‌تر بوده است. علی بابا می گوید که در نیمه اول سال 1401 تعداد بازدیدکنندگان سایت و برنامه آن به 25.6 میلیون نفر رسیده است. 6 میلیون افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال. در این گزارش آمده است که 75 درصد از کاربران علی بابا از سایت این پلتفرم استفاده کرده اند. این در حالی است که تعداد کاربران اپلیکیشن تنها 25 درصد بوده است. زندگی مبتنی بر اینترنت، سفرهای مبتنی بر اینترنت 34 درصد از خریدهای انجام شده در علی بابا توسط افراد 18 تا 24 ساله را تشکیل می دهد. 32 درصد دیگر به نسل Y یعنی 25-35 سال رسیده اند. در واقع بخش قابل توجهی از زندگی افراد 18 تا 35 ساله که سهم اصلی خرید از علی بابا را به خود اختصاص داده اند، از طریق اینترنت می گذرد. بنابراین توجه به نیازهای این نسل و در هم تنیدگی فضای مجازی و فضای شهری برای این گروه سنی باید مورد توجه قرار گیرد. در بسترهای مختلف پاسخگوی نیازهای او بود و مانعی بین نیاز و پاسخ به آن ایجاد نکرد. گزارش علی بابا نشان می دهد که این نیاز مورد توجه قرار گرفته و اتفاقاً به درستی به آن پاسخ داده شده است. جدول زیر به مقایسه دو نمودار ریالی فروش علی بابا در سال های 1400 و 1401 پرداخته است.این مقایسه نشان می دهد که فروش ریالی علی بابا نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. علاوه بر این، نمودار زیر نیز نشان می دهد که میانگین ارزش سفارشات در نیمه اول سال 1400 و 1401 به وضوح متفاوت است. طبق نمودارهای ارائه شده توسط علی بابا، تورهای این پلتفرم هم در گروه داخلی و هم در گروه خارجی افزایش چشمگیری داشته است. رشد خرید بلیط در وسایل حمل و نقل مختلف که وسایل حمل و نقل بیشتر مورد استقبال کاربران قرار می گیرد، بیانگر اقبال جامعه به روش های سفر است. طبق نمودار زیر خرید بلیط هواپیما در نیمه اول سال نسبت به سال گذشته رشد داشته است. این در حالی است که با وجود بی ثباتی قیمت ها، عرضه بلیت سایر ایرلاین ها کاهش یافته است. این روند در نرخ رشد خرید بلیت پروازهای خارجی نیز مشهود است. البته رشد خرید پروازهای خارجی بیشتر از پروازهای داخلی است. دلیل این موضوع را می توان به کاهش همه گیری و البته افزایش میزان واکسیناسیون در جامعه مربوط کرد. بر اساس تحلیل های انجام شده توسط علی بابا، خرید بلیط اتوبوس و قطار نیز در نیمه اول سال 2011 افزایش یافته است. این افزایش تا جایی است که فروش بلیت قطار در بهار امسال نسبت به سال گذشته 50 درصد رشد داشته است. البته این موضوع بی ارتباط با پایان محدودیت های ترافیکی در دوران کرونا نیست. روند افزایش خرید هتل های داخلی و خارجی ادامه دارد. علی بابا در گزارش خود تاکید کرد که تلاش های این گروه برای توسعه محصول «هتل های داخلی» در نهایت منجر به افزایش 81 درصدی فروش آن شد. اما تنها نکته ای که سال 1400 از امسال جلوتر است خرید بلیط هتل های خارجی در شهریور 1400 جلوتر از امسال بود. همچنین لازم به ذکر است که فروش بلیت هتل های خارجی نسبت به سال 1400 رشد 60 درصدی داشته که البته این میزان رشد با توجه به رشد چشمگیر پروازهای خارجی که در همین گزارش ذکر شده قابل پیش بینی بود. در گزارش علی بابا به رشد خرید تورهای داخلی و خارجی نیز اشاره شده است. بر اساس آمار منتشر شده توسط علی بابا، اگرچه خرید تورهای داخلی در برخی ماه ها تقریباً مشابه سال قبل بوده است، اما در تورهای خارجی رشد بسیار بیشتری را شاهد بوده ایم. این تورها نیز به طور قابل توجهی تحت تأثیر وضعیت کرونا قرار گرفته است. پربازدیدترین ها کدامند؟ تهران در صدر شلوغ ترین شهرهای داخلی و استانبول در صدر شلوغ ترین شهرهای خارجی قرار دارند. به گزارش علی بابا، مشهد، قم، تبریز و یزد 4 شهر پر تردد قطار پس از تهران هستند. با نگاهی به جدول زیر، پس از استانبول به ترتیب به دوبی، ایروان، آنکارا و وان رسیده است. البته نکته جالب توجه این است که گزارش علی بابا نشان می دهد مردم در شهرهای خارجی بیشتر از شهرهای ایران اقامت می کنند. گزارش علی بابا از شرایط مساعد برای سفر در 6 ماهه نخست سال حکایت دارد. همانطور که قبلا ذکر شد این روند در وضعیت باثبات تری و البته در فصل مساعد سفر یعنی بهار و تابستان شکل گرفته است. اکنون با افزایش نرخ ارز، به نظر می رسد سفرهای خارجی با تغییراتی مواجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید