تولید سوخت سنتتیک پورشه شروع شد؛ گامی بلند در راستای کاهش آلودگی خودروها


پورشه مدت هاست که ایده سوخت مصنوعی را دنبال می کند. اکنون تحقیقات این شرکت آلمانی آغاز شده و تولید چنین سوختی با همکاری شرکای بین المللی در پونتا آرناس آغاز شده است. این مجموعه ویژه در شیلی قرار دارد و در روزهای اخیر با حضور دیگو پاردو وزیر انرژی شیلی و دو تن از اعضای هیئت مدیره پورشه به نام های باربارا فرنکل و مایکل اشتاینر افتتاح شد. مدل نمادین و افسانه ای 911 اولین مدلی است که مخزن آن با سوخت مصنوعی در مجموعه مذکور پر شده است. پورشه پیش بینی می کند که در این پروژه آزمایشی سالانه حدود 130 هزار لیتر سوخت مصنوعی تولید شود. سوخت تولید شده در این مجموعه در پروژه هایی مانند سوپرکاپ پورشه موبیل 1 و همچنین مراکز تست و توسعه ویژه استفاده خواهد شد. اگر این پروژه آزمایشی موفقیت آمیز باشد، پروژه سوخت مصنوعی پورشه گسترش خواهد یافت. این شرکت قصد دارد تا اواسط دهه جاری تولید سالانه سوخت مصنوعی را به حدود 55 میلیون لیتر برساند. هدف نهایی این پروژه تولید 550 میلیون لیتر سوخت مصنوعی در سال است. سوخت مصنوعی یک فناوری مکمل برای درایوهای الکتریکی است خانم باربارا فرنکل در رابطه با این پروژه جدید می گوید که پورشه به حمل و نقل الکتریکی و سوخت مصنوعی به عنوان یک فناوری مکمل متعهد است. او معتقد است که استفاده از سوخت مصنوعی دی اکسید کربن کمتری را وارد جو می کند. بنابراین تولید صنعتی آن باید در تمام دنیا در دستور کار قرار گیرد. خانم فرنکل اضافه می کند که با ساخت این مجموعه آزمایشی، پورشه نقش یک شرکت پیشگام در توسعه سوخت مصنوعی را ایفا خواهد کرد. مایکل اشتاینر، یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره پورشه، معتقد است که سوخت مصنوعی پتانسیل بالایی دارد. طبق آمار، در حال حاضر بیش از 1.3 میلیارد خودرو با موتورهای احتراق داخلی در خیابان های جهان در حال تردد هستند. به گفته آقای اشتاینر، بسیاری از این خودروها برای چندین دهه به حیات خود ادامه خواهند داد. در صورت استفاده از سوخت مصنوعی، آلایندگی این خودروها نزدیک به صفر خواهد بود که تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت هوا خواهد داشت. شاید بپرسید چرا پورشه شیلی را برای پروژه سوخت مصنوعی انتخاب کرد؟ در پاسخ باید گفت از 365 روز سال، 270 روز باد شدید در این کشور می وزد، عاملی که برای بهره برداری از توربین های بادی با ظرفیت کامل بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این باید گفت که فاصله پونتا آرناس تا تنگه ماژلان کوتاه است و سوخت تولیدی به راحتی از طریق دریا به سایر نقاط جهان صادر می شود. بد نیست اشاره کنیم که پورشه قصد دارد تا سال 2030 تولید دی اکسید کربن در زنجیره های خود را به صفر برساند و برای رسیدن به این هدف بلندپروازانه، پورشه 100 میلیون دلار در توسعه سوخت مصنوعی سرمایه گذاری کرده است. این شرکت آلمانی به غیر از شیلی، مجتمع هایی برای تولید سوخت مصنوعی در آمریکا و استرالیا نیز خواهد ساخت.

دیدگاهتان را بنویسید