محققان برای اولین بار از یک نفر سلول بنیادی زن و مرد تولید کردند

برای اولین بار در تاریخ، دانشمندان توانستند سلول های بنیادی مرد و زن را از یک فرد دریافت کنند. این پیشرفت امکان به دست آوردن سلول هایی را می دهد که از نظر ژنتیکی یکسان هستند و فقط در کروموزوم های جنسی متفاوت هستند. اکنون دانشمندان بهتر می توانند اثرات داروها را بر روی سلول های زن و مرد مقایسه کنند. به گزارش وب سایت نیواطلس، محققان موفق به تولید سلول های مذکر و ماده ای شده اند که بدون توجه به جنسیت با یکدیگر تفاوتی ندارند. برای انجام این کار، آنها به سراغ مردی مبتلا به سندرم کلاین فلتر رفتند. این بیماری ژنتیکی باعث می شود که فرد یک کروموزوم X اضافی داشته باشد. در نتیجه، خون او حاوی سلول هایی با کروموزوم XY مذکر و کروموزوم XX ماده بود. محققان این سلول های خونی را از بدن این مرد خارج کردند و با آنها سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPSC) ساختند. این سلول های بنیادی ترکیبی از سلول های زن و مرد هستند و می توانند تقریبا به هر سلول دیگری تبدیل شوند. بنابراین آزمایشاتی که باید روی سلول های نر و ماده انجام شود به راحتی انجام خواهد شد. آزمایش داروها با این سلول های بنیادی موثرتر می شود. دکتر بنجامین روبینوف محقق ارشد این تحقیق می گوید: این یک دستاورد بزرگ در زمینه تولید دارو بر اساس جنسیت است. و داروهای بهتری برای مردان و زنان تولید کند.” مطالعات قبلی نشان داده است که تفاوت های جنسیتی می تواند تأثیر قابل توجهی در بروز بیماری ها داشته باشد. به عنوان مثال، خطر ابتلا به آلزایمر در زنان بیشتر است، اما از سوی دیگر، مردان در یک سطح هستند. خطر بیشتر ابتلا به سرطان حتی ویروس کرونا در مردان بیشتر از زنان تشدید می‌شود، اما در زنان بیشتر از مردان به کرونای طولانی‌مدت تبدیل می‌شود.نتایج تحقیقات دانشمندان در مجله Stem Cell Report منتشر شده است.