خودروسازان به شرکت معدنی تبدیل می‌شوند؛ تاثیر جانبی ساخت اتومبیل الکتریکی


تلاش همه جانبه خودروسازان بزرگ برای توسعه بیشتر وسایل نقلیه الکتریکی، جنگ منابع را برای آنها ایجاد کرده است. آنها اکنون با امضای قرارداد با شرکت های معدنی سعی در برنامه ریزی مجدد زنجیره مواد اولیه دارند. به گفته برخی از مدیران فورد، فشار برای یکپارچگی عمودی (خرید شرکت های مواد اولیه) باعث شده است که صنعت خودروسازی به روزهای اولین خودروی تولید انبوه، یعنی فورد مدل T برگردد. در آن زمان، فورد یک خودرو را خریداری کرده بود. تعداد مزارع گوسفند؛ زیرا از پشم آنها برای ساخت صندلی ماشین استفاده می شد. این کار مستلزم صرف انرژی بیشتر است، اما راندمان بالاتری را به سازنده می دهد. خودروسازان بزرگ در حال حاضر برای تامین باتری با رقابت روبرو هستند. برخی از شرکت ها مانند فورد به ایده های قدیمی بازگشته اند و شرکت های بزرگ معدنی را خریداری می کنند. اکنون علاوه بر فورد، خودروسازان بزرگ دیگری مانند تسلا، مرسدس بنز، فولکس واگن و بی ام و نیز به دنبال امضای قرارداد مستقیم با شرکت های معدنی هستند. بر اساس این قراردادها، شرکت معدنی متعهد می شود در ازای سرمایه گذاری خودروسازان، مقدار مشخصی مواد معدنی مانند نیکل و لیتیوم را در اختیار شرکت های خودروسازی قرار دهد. در حال حاضر، طبق تحقیقات اخیر فایننشال تایمز، تسلا 16 قرارداد با شرکت های معدنی امضا کرده است. فورد و ب ام و نیز به ترتیب 8 و 7 معامله ثبت کرده اند. کنفرانس جهانی معدن امسال که در اواخر نوامبر در لندن برگزار شد، به خوبی نشان دهنده وضعیت جدید صنعت خودرو بود. در این نمایشگاه خودروسازان بزرگ و کوچک زیادی حضور داشتند تا جایی که برگزارکنندگان این همایش شگفت زده شدند. جرمی راتال، رئیس استارت‌آپ معدنی کورنیش لیتیوم مستقر در بریتانیا، می‌گوید: «تا به حال چنین چیزی ندیده‌ام. توافق خودروسازان بزرگ با معادن به منظور کاهش هزینه «نیکلاس پیتر»، مدیر مالی بی ام و معتقد است که توافقات این خودروساز با شرکت های معدنی به کاهش هزینه های خودروسازی در دوران بحران لیتیوم کمک کرده است. . وی پس از انتشار گزارش مالی سه ماهه سوم این شرکت گفت: مواد حیاتی ساخت خودروهای برقی مانند نیکل و لیتیوم را خودمان تامین می کنیم به همین دلیل افزایش قیمت مواد اولیه تاثیری بر قیمت خودروهای ما نداشته است. کمبود مواد اولیه مورد توجه خودروسازان بزرگ چینی نیز قرار گرفته است. «ویلیام لی» مدیرعامل شرکت چینی نیو در جدیدترین پیام خود از افزایش قیمت کربنات لیتیوم به عنوان ماده اولیه باتری یاد کرد. او می گوید که قیمت باتری در حال خارج شدن از کنترل است. اما همه خودروسازان چینی تحت تاثیر این کمبود و افزایش قیمت قرار نگرفته اند. به عنوان مثال، BYD با ادغام عمودی و سرمایه گذاری در شرکت های معدنی، خود را از این بحران نجات داده است. خودروسازان بزرگ علاوه بر سرمایه گذاری در شرکت های معدنی، علاقه مند به فعالیت در بازار کامپیوتر و فناوری ارتباطات نیز هستند. کوالکام و انویدیا دو تولید کننده تراشه های شناخته شده در جهان هستند که هم اکنون مورد توجه خودروسازان قرار گرفته اند. شرکت های خودروسازی با هدف تامین نرم افزار و سخت افزار مورد نیاز خود، سرمایه گذاری در شرکت های فناوری را افزایش داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید