دو سیاره قابل سکونت شبیه زمین در فاصله بسیار نزدیک به ما کشف شدند

ستاره شناسان دو سیاره بالقوه قابل سکونت را کشف کرده اند که در فاصله کوتاهی از ما به دور یک ستاره کوتوله قرمز می چرخند. جرم این سیارات به اندازه زمین است و اگر با سرعت نور حرکت کنیم تنها 16 سال طول می کشد تا به آنها برسیم. گروهی از محققان به سرپرستی مؤسسه IAC در اسپانیا دو سیاره فراخورشیدی بالقوه قابل سکونت مانند زمین، GJ 1002b و GJ 1002c را در مقاله ای که به زودی در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر می شود، شناسایی کرده اند. الخاندرو سوارز ماسکارنو، یکی از نویسندگان این مقاله، می‌گوید که جهان به ما نشان می‌دهد که سیارات مشابه زمین چندان نادر نیستند. با این دو سیاره، اکنون هفت سیاره زمین مانند در نزدیکی منظومه شمسی مشاهده شده است. دو سیاره مذکور در کمربند حیات ستاره خود قرار دارند و خود این ستاره نه آنقدر گرم است و نه سرد که امکان وجود آب مایع را از بین ببرد. با توجه به اینکه وجود آب برای حیات بسیار مهم است، محققان بیشتر مطالعات خود را در کمربند حیات ستارگان انجام می دهند. البته حضور در کمربند حیات به تنهایی انبوهی از موجودات زنده را تضمین نمی کند. این دو سیاره قابل سکونت فقط در فاصله کمی از ستاره خود هستند. از آنجایی که GJ 1002 یک کوتوله قرمز نسبتا سرد است، کمربند قابل سکونت آن کمتر از این ستاره فاصله دارد. سیاره GJ 1002b در واقع آنقدر به این ستاره نزدیک است که تنها 10 روز طول می کشد تا یک دور کامل به دور ستاره بچرخد. از طرفی حدود 21 روز طول می کشد تا GJ 1002c به دور این ستاره بچرخد. جرم GJ 1002 حدود یک هشتم جرم خورشید ما است. محققان این دو سیاره را با استفاده از ابزار ESPRESSO در تلسکوپ Very Large در شیلی و ابزار CARMENES در رصدخانه Calar Alto در جنوب اسپانیا مشاهده کردند. آنها اکنون امیدوارند که در تحقیقات بیشتر بتوانند بفهمند در فضای آنها چه می گذرد.