کشف پدیده‌ای عجیب در سیاره مشتری پس از 40 سال پژوهش!

محققان در یک مطالعه جدید اعلام کردند که پدیده عجیبی در سیاره مشتری در حال وقوع است. پس از 40 سال تحقیق و جمع آوری داده ها، آنها دریافته اند که اگرچه مشتری مانند زمین فصول آب و هوایی متفاوتی ندارد، اما پدیده ای رخ می دهد که تغییرات دمایی چشمگیر و عجیبی را در نقاط مختلف این سیاره غول پیکر ایجاد می کند. به گزارش وب سایت Space.com، تغییر فصول در زمین به دلیل انحراف محور زمین از خط عمود بر صفحه مداری رخ می دهد. این انحراف 23 درجه ای باعث می شود که خورشید در فصول مختلف در نقاط مختلف زمین تابش های متفاوتی داشته باشد. اما انحراف محوری مشتری تنها 3 درجه است، در نتیجه تفاوت خاصی در تابش خورشید در این سیاره در طول یک چرخش کامل به دور ستاره منظومه شمسی وجود ندارد. با این حال محققان می گویند پدیده دیگری باعث تغییرات دما در نقاط مختلف این سیاره می شود: «اکنون بخشی از این معما را که مربوط به نمایش چرخه های طبیعی در جو است، حل کرده ایم. آنها در این بازه‌های زمانی خاص ظاهر می‌شوند، ما باید به بالا و زیر لایه‌های ابری سیاره نگاه می‌کردیم.» تغییرات جوی در سیاره مشتری از راه دور به هم متصل هستند. ارتباط از راه دور.این پدیده به تغییراتی در سیستم جوی یک سیاره اشاره دارد که به طور همزمان در نقاط مختلف جو رخ می دهد و ظاهراً با یکدیگر ارتباطی ندارند.محققان دریافته اند که وقتی دما در عرض های جغرافیایی خاصی در نیمکره شمالی غول گازی افزایش می یابد، هوا در همان عرض جغرافیایی در نیمکره جنوبی خنک می شود. نویسنده ارشد این تحقیق می گوید: «این پدیده شبیه پدیده روی زمین است که باعث می شود الگوهای آب و هوا و آب و هوا در یک منطقه تأثیر محسوسی بر آب و هوای منطقه دیگر داشته باشد و تغییر الگوها به صورت ارتباط از راه دور از طریق جو اندازه گیری های دانشمندان همچنین نشان داده است که وقتی دما در استراتوسفر یا لایه بالایی جو افزایش می یابد، شاهد کاهش دما در تروپوسفر، پایین ترین لایه جو هستیم. این مطالعه شامل داده هایی از سال 1978 به بعد از تلسکوپ های زمینی و حتی فضاپیماهایی مانند وویجر است که در سال 1979 از این سیاره عبور کردند. نتایج تحقیق فعلی در مجله Nature Astronomy منتشر شده است.