واردات خودروهای چینی و هندی به بازار کشور


با توجه به اظهارات اخیر نایب رئیس شورای اسلامی، شرایط سیاسی و محدودیت‌های مقرر در آیین‌نامه به ناچار منجر به واردات خودروهای چینی و هندی شده است، هرچند این محصولات نمی‌توانند تاثیر چندانی در بهبود و ارتقای وضعیت خودرو داشته باشند. صنعت خودرو داخلی به گفته این نماینده: بخشی از مشکلات ایجاد شده در بازار خودرو به شرایط اقتصادی برمی گردد، اما مدیریت بازار نیز با ضعف های بسیاری همراه است و این امر موجب تشویش و تلاطم در بازار خودرو شده است. با ادامه یافتن راه حلی برای مسائلی که باعث نابسامانی بازار شده است، نمی توان به بهبود شرایط امیدوار بود.» قرار بود واردات خودرو به عنوان عاملی حمایتی و تقویت کننده، وضعیت بازار را بهبود بخشد. اما به نظر می رسد مفاد مقررات به نوعی زمینه را برای انحصار واردات فراهم کرده است، در حال حاضر به جای واردکنندگان و بازرگانان واقعی، خودروسازانی که موظف به ارتقای کیفیت و عرضه محصولات داخلی هستند، با اخذ مجوز واردات پا به میدان گذاشته اند.ناگفته نماند که یکی از اهداف اصلی واردات ایجاد فرصت برای خودروسازان برای افزایش تیراژ محصولات و کمک به تنظیم خودرو است. بازار و هم اکنون ورود شرکت های تولیدی به عرصه واردات ابهامات و تناقضات زیادی را ایجاد کرده است. از سوی دیگر وضعیت دیپلماسی کشور و بندهای سختگیرانه و در عین حال مبهم مقررات، زمینه را برای واردات خودروهای چینی و هندی فراهم کرده است که عموماً هیچ سودی برای صنعت خودروسازی کشور به همراه ندارد. محصولات چینی و هندی اگرچه ارزان و شاید هم ظاهر خوبی دارند اما از نظر کیفیت و تکنیک در حد خودروهای ایرانی نیستند و بعید است که بتوانند فناوری های جدیدی را به خودروسازی داخلی اضافه کنند. بهتر است وزارت حراست به زودی برای این موضوع چاره اندیشی کند وگرنه واردات خودرو به نفع مردم و صنعت نیست و فقط به نفع دولت است.

دیدگاهتان را بنویسید