کشف حیرت‌انگیز دو سیاره فراخورشیدی مشابه زمین و مملو از آب

دانشمندان دانشگاه مونترال در مورد دو سیاره فراخورشیدی جدید اطلاعات بیشتری کسب کرده اند و می گویند ممکن است آنها پر از آب باشند. سیارات مربوطه ابتدا توسط ماموریت کپلر کشف شدند، اما اکنون با کمک تلسکوپ های فضایی هابل و اسپیتزر مورد بررسی بیشتر قرار گرفته اند و به نظر می رسد که ما با بهترین شواهد موجود برای کشف دو زمین طرف هستیم. مثل سیاره های آبی دو سیاره Kepler-138 c و Kepler-138 d در فاصله 218 سال نوری از ما در صورت فلکی Schliag قرار دارند و به دور یک ستاره کوتوله قرمز می چرخند. بیورن بنکه، یکی از نویسندگان اصلی این مقاله و استاد اخترفیزیک در دانشگاه مونترال، می‌گوید: «قبلاً فکر می‌کردیم سیاراتی که کمی بزرگ‌تر از زمین هستند، توپ‌های بزرگی از فلز و سنگ، مانند نسخه‌های بزرگ‌تر از زمین هستند. زمین، به همین دلیل ما آنها را ابر زمین نامیدیم.” با این حال، مطالعات جدید به محققان نشان داده است که این دو سیاره با آنچه ستاره شناسان قبلاً تصور می کردند بسیار متفاوت هستند و بخش بزرگی از حجم آنها را آب تشکیل می دهد. بهنکه می‌گوید: «این بهترین مدرکی است که تا به حال در مورد سیارات آبی پیدا کرده‌ایم. سیاراتی که ستاره شناسان برای مدت طولانی پیشنهاد کرده اند. آب این دو سیاره ممکن است شبیه اقیانوس های زمین نباشد. حجم سیارات سی دی Kepler-138 سه برابر زمین و جرم آن دو برابر سیاره ماست. با این حال، سطح چگالی در این سیارات بسیار کمتر از زمین است. محققان می گویند آبی که در این سیاره وجود دارد ممکن است مانند اقیانوس های زمین مستقیماً روی سطح سیاره وجود نداشته باشد. با این حال، همین آب می تواند احتمال حیات فرازمینی را در این سیارات افزایش دهد. کارولین پیولت از موسسه تحقیقاتی تروتیر، سرپرست این مطالعه، می‌گوید: «دمای جو Kepler-138D احتمالاً بالاتر از نقطه جوش آب است و ما انتظار داریم که جو خود یک گرم‌کننده ضخیم و متراکم باشد». اما در زیر این اتمسفر گرم، احتمال وجود آب مایع با فشار بالا یا شکل دیگری از آب با جریان بالا به نام «سیال فوق بحرانی» وجود دارد. نتایج این مطالعه در مجله علمی Nature Astronomy منتشر شده است.