کهکشان آندرومدا برای اولین‌‌بار توسط تلسکوپ مشاهده شد

در 5 دسامبر 1612، کهکشان آندرومدا برای اولین بار توسط دانشمند آلمانی سیمون ماریوس از طریق تلسکوپ رصد شد. دانشمندانی که قبل از او آندرومدا را رصد کرده بودند، این کهکشان را غبار فضایی، سحابی یا ابر درخشان می دانستند. آندرومدا کهکشان آندرومدا که به زن زنجیر هم معروف است، نزدیک ترین کهکشان به کهکشان راه شیری است و با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده است. اولین کسی که به وجود این جرم آسمانی پی برد، منجم ایرانی، «عبدالرحمن الصوفی» در سال 965 میلادی بود. او در کتاب ستاره های ثابت خود از این کهکشان به عنوان «سحابی نقطه ای» یا «ابر کوچک» یاد کرده است. پس از اختراع تلسکوپ، ستاره شناس آلمانی سیمون ماریوس اولین فردی بود که این کهکشان را در سال 1612 رصد کرد. اما ماهیت آندرومدا هنوز نامشخص بود و ستاره شناسان کهکشان آندرومدا را بخشی از کهکشان راه شیری می دانستند. بعدها «چارلز مسیه» و «ویلیام هرشل» نیز این توده را در فهرست ستارگان خود قرار دادند. تصویری از آندرومدا (بالا سمت راست) بالای شیرهای سنگی. در این تصویر خوشه ستاره ای هفت پروین در سمت چپ و سیاره مریخ (درست بالای صخره ها) را مشاهده می کنید. آندرومدا حتی پس از اینکه آیزاک رابرتز از آن عکس گرفت و ساختار مارپیچی آن را در سال 1887 مشاهده کرد، به عنوان یک سحابی شناخته شد. سرانجام، در دهه 1920، ستاره شناس آمریکایی ادوین هابل به طور قطعی تشخیص داد که این جرم یک ستاره یا یک سحابی در کهکشان ما نیست. او دریافت که آندرومدا کهکشانی جدا از کهکشان راه شیری است. ستاره شناسان تخمین می زنند که کهکشان آندرومدا تقریباً ده میلیارد سال پیش از برخورد و ادغام کهکشان های کوچکتر شکل گرفته است. این جنایت حتی در مناطقی که آلودگی نوری دارند نیز با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. اگر چه عرض این کهکشان بزرگ‌تر را می‌توان با عکس‌برداری با تلسکوپ بزرگ‌تر دید، اما تنها بخش مرکزی روشن‌تر با چشم غیرمسلح یا تلسکوپ قابل مشاهده است. سیمون ماریوس سیمون ماریوس ستاره شناس و پزشک معاصر گالیله بود. شاید به همین دلیل است که نام او کمتر شناخته شده است. او اهل منطقه کوچکی در میانه فرانسه بود که در آن زمان تحت کنترل آلمان بود. ماریوس دو کتاب درباره اجرام آسمانی نوشت. این دو کتاب او را به شهرت رساند که در سال 1601 او را به عنوان یک ریاضیدان بزرگ شناخته شد. تصویر نقاشی شده از سیمون ماریوس، ستاره شناس برجسته آلمانی تلسکوپ در دوره ماریوس در هلند اختراع شد و اساساً روش انجام تحقیقات نجومی را تغییر داد. . پس از این اختراع بود که یک انقلاب علمی توسط گالیله پایه گذاری شد و دیدگاه خورشید مرکزی مدرن بیان شد. اما او تنها کسی نبود که در آن زمان آسمان را با تلسکوپ رصد کرد. ماریوس همچنین یک ابزار نجومی برای اهداف تحقیقاتی خود داشت و با آن علاوه بر قمرهای مشتری، کهکشان آندرومدا را نیز رصد کرده بود. سال‌ها پیش، گالیله و ماریوس جلسه‌ای برای تبادل نظر داشتند. اما بعداً آنها در مورد اینکه چه کسی برای اولین بار قمرهای مشتری را رصد کرده است، اختلاف نظر داشتند. در کتابی که در سال 1614 منتشر کرد، ماریوس ادعا کرد که قمرهای مشتری را در 29 دسامبر 1609 کشف کرده است. وقتی گالیله از این کشف مطلع شد، عصبانی شد. زیرا او این کشف را در 7 ژانویه 1610 انجام داد. گالیله حدس زد که ماریوس مشاهدات او را دزدیده و آنها را با نام خود و با تاریخ دستکاری شده زودتر منتشر کرده است تا به عنوان کاشف اصلی قمرهای مشتری شناخته شود.