عدم اطلاع مجلس از نحوه مصرف پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا 



در روزهای اخیر شاهد وضعیت آشفته بازار خودرو از نظر قیمت گذاری، عرضه، تولید و تقاضا بوده ایم که یکی از راهکارهای اساسی برای رفع این مشکلات استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه به ویژه بورس کالا است. این در حالی است که بر اساس اظهارات روح الله ایزد خود، عضو کمیسیون صنایع و جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت، شورای اسلامی نه تنها قانون فروش خودرو بر کالا را تصویب نکرده است. مبادله، بلکه در مورد نحوه خرج کردن پول. تفاوت قیمت خودروهای عرضه شده در بورس با قیمت پایه نیز مشخص نیست! این در حالی است که ایجاد شفافیت، حذف تقاضای کاذب، تعدیل قیمت برای مصرف کننده و برنامه ریزی برای تولیدکننده از چهار مزیت اصلی عرضه خودرو در بورس کالا به شمار می رود. در صورتی که خودروی معامله شده در بورس بالاتر از قیمت تمام شده پایه و سود معقول باشد، مابه التفاوت مذکور باید صرف امور عمومی مثلاً توسعه صنعت حمل و نقل شود. با توجه به اینکه خودرو در حال حاضر در بورس به فروش می رسد اما از قوانین و مقررات خاصی برخوردار نیست و از سوی دیگر روش های قیمت گذاری دستوری نتوانسته بازار عرضه و تقاضا را متعادل کند، کمیسیون مجدداً اقدام به معرفی مجدد کرد. طرح. این نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم تصریح کرد: در طرح مذکور اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از قیمت تمام شده پایه و سود منطقی باشد، مابه التفاوت مذکور هزینه می شود. برای اهداف عمومی، به عنوان مثال، برای توسعه صنعت حمل و نقل.” برای بررسی بیشتر طرح تحول بازار و صنعت خودرو به کمیسیون خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع شد. این دستورالعمل در حالی ارائه می شود که بر اساس اطلاعات اولیه از عرضه خودرو در بورس کالا، قرار بود بخشی از درآمد به خودروسازان اختصاص یابد و صرف بخش تحقیق و توسعه شود و بخشی دیگر در اختیار دولت برای جبران مازاد. خودروسازان دولتی مورد استفاده قرار گیرد. حتی کمک به خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل و استفاده از آن برای توسعه حمل و نقل عمومی نیز در پیشنهادات اولیه مطرح شده بود، اما اکنون با وجود سپری شدن چندین مرحله از فروش خودرو در بورس کالا، مشخص نیست که ما دقیقاً چه چیزی را از تفاوت در ارقام ذکر شده از دست داده ایم. اساساً ذخیره و مصرف می شود.

دیدگاهتان را بنویسید