توقف موقت طرح ایجاد خط ویژه برای موتورسیکلت‌های تهران



وقتی فردی در پیاده رو راه می رود، همیشه می ترسد که موتورسیکلت از پشت به او برخورد کند یا وقتی ده ها موتورسیکلت در پیاده رو پارک می شود، یک فرد معلول یا شهروندی که کالسکه حمل می کند، نمی تواند به راحتی حرکت کند. مدت هاست که مسئولان شهری می خواهند موتورسیکلت ها را سامان دهند اما موفق نمی شوند. زیرا نه مالکیت این موتورسیکلت ها مشخص است و نه موتورسواران قوانین و مقررات را رعایت می کنند، اما مدتی است که مسئولان مربوطه سعی در تعامل متفاوت با موتورسواران دارند و پیشنهاد ایجاد خط ویژه برای موتورسیکلت ها را داده اند. اجرای این طرح نیازمند شناسایی است. موتورسیکلت ها در اختیار پلیس است. بنابراین گزارش، به گفته مسئولان سازمان مدیریت ترافیک، طرح ایجاد خط ویژه تا مشخص نشدن هویت مالکان و راکبان موتورسیکلت ها متوقف شده است. پس از آزمون و خطای طرح‌های مختلف مدیران شهری و پلیسی برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها و جواب ندادن این طرح‌ها به طور صددرصدی، مسئولان تصمیم گرفتند به‌جای اجرای طرح‌های جزئی برای مقابله با این واقعیت شهرمان، راه‌حل اساسی‌تری برای این واقعیت شهرمان بیابند. انضباط با مثال از برخی شهرهای دنیا که تعداد موتورسیکلت‌ها زیاد است، پیشنهاد ایجاد مسیر یا خط ویژه برای موتورسیکلت‌ها را داده‌اند و در حال بررسی امکان‌سنجی آن هستند، ضمن اینکه مشکلات هویتی دارندگان موتورسیکلت، ساماندهی آنها را به دنبال داشته است. نیز مشکلاتی ایجاد کرد. فروردین ماه امسال بود که برای اولین بار حجت الاسلام آقامیری، رئیس کمیته ساخت و ساز شورای شهر تهران پیشنهاد داد که مسیر اختصاصی برای ساماندهی تردد راکبان موتورسیکلت در نظر گرفته شود و اعلام کرد که در آنجا باید مسیری اختصاصی در نظر گرفته شود. حدود چهار میلیون موتورسیکلت در تهران است. برای امرار معاش یا حمل و نقل استفاده می شود، اما رفت و آمد راکبان موتورسیکلت موجب ناهنجاری های رفتاری و ترافیکی می شود و لازم است مقرراتی در راستای سهولت تردد و افزایش ایمنی آنها با هدف کاهش تصادفات و مرگ و میر راکبان آنها وضع شود. این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه باید سیاست ایجاد خط تردد راکبان موتورسیکلت را در پیش گرفت، افزود: تجربیات سایر کشورها در ساماندهی موتورسیکلت ها با ایجاد خط ترافیک نشان دهنده موفقیت است، بنابراین اختصاص بخشی از عرض معابر بدون جدایی نشانگر فیزیکی با رنگ و تابلوی خاص به عرض یک متر و 20 سانتی متر پیشنهاد می شود. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران پس از پیشنهاد این عضو شورای شهر تهران، راه اندازی خط ویژه موتورسیکلت را با توجه به تجربه موفق سایر کشورها بسیار جدی دانست و تاکید کرد: یکی از مصوبات این مصوبه است. طرح ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت در برخی نقاط خاص است که در حال امکان پذیرسازی جاده ها هستیم و این طرح باید به صورت آزمایشی در بخشی از شبکه حمل و نقل بر اساس طرح اختصاص خط ویژه برای موتورسواران اجرا شود. هدف ایمن سازی و جداسازی حرکت موتورسیکلت ها از خودروی A ایجاد می شود، به گفته وی این طرح در بسیاری از کشورهایی که تعداد موتورسیکلت ها زیاد است و موفقیت آمیز بوده اجرا شده و نظم و انضباط بهتری در شهر برقرار شده است. در همین راستا علی نادران معاون مطالعات سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه مرحله ساماندهی موتورسیکلت ها شناسایی صاحب موتورسیکلت و راکب است و می افزاید: طرحی در فرماندهی فرجا در حال پیگیری است که بر این اساس هر موتورسیکلت باید دارای پلاکی باشد که به موتورسیکلت و راکب متصل باشد. (پلاک ملی) یعنی پلاک قابل ردیابی است و در صورت تحقق این امر امکان ردیابی و نظارت بر راکب موتورسیکلت در صورت تخلف وجود خواهد داشت و در صورت ارائه این مقدمه می توان در خصوص ساماندهی تردد موتورسیکلت ها اقدامات بیشتری انجام شود.» البته به گفته علی نادران: «تا زمانی که موضوع شناسایی موتورسیکلت و راکب آن توسط پلیس حل نشود، مطالعات متوقف شده است، در غیر این صورت موتورسیکلت ها از خط ویژه عبور می کنند و از خط ویژه عبور می کنند. هر جا که می خواهند وارد جاده ها و پیاده روها شوند.» و در واقع ایجاد خط ویژه بی معنا می شود و تعیین خط ترافیک ویژه برای موتورسیکلت ها زمانی معنا پیدا می کند که به آنها بگوییم اگر رانندگی کنید. خارج از خط ویژه جریمه می شوید و جریمه نیز مستلزم رفع مشکل شناسایی موتورسیکلت ها است.»

دیدگاهتان را بنویسید