تنبیه خود | آیا شما هم گاهی خودتان را تنبیه و مجازات می‌کنید؟



✔ورزش و شرکت در بحث ✔کارگاه ایجاد انگیزه و هیجان ✔برای کاربران خاص تصمیم می گیرید تنبیه شوید یا شاید برای جبران اشتباهاتتان، برخلاف برنامه قبلی، امشب از رستوران شام نخرید و نصف شام را بخورید. 🩸 رابطه بسیار خوب و صمیمی شما با یکی از بهترین دوستانتان از بین رفته است. دلیلش هم این بود که وقتی عصبانی بودی حرف هایی به او زدی که به راحتی قابل جبران نیست. حالا مدام در خانه قدم می زنید و با خودتان می گویید: «من یک احمق هستم. یه آدم بی خیال هیچوقت نتونستم عصبانیتم رو کنترل کنم. این اولین بار نیست که به دلیل ناتوانی در مدیریت احساساتم چیز ارزشمندی را از دست می دهم. شما امروز در شرکت سخنرانی کردید و از نتیجه راضی نبودید. شما به این نتیجه می رسید که به اندازه کافی تمرین نکرده اید. تصمیم می گیرید سه ساعت دیگر در شرکت بمانید و اتاقتان را تمیز کنید. چیزی که همیشه از آن دوری می کردید و امروز فکر می کنید می تواند مجازات مناسبی باشد. برای یادآوری و تمرین بیشتر در آینده. 🩸 در محل کار، پشت سر همکارتان صحبت کرده اید. این هم یک کلمه معمولی نیست. شما یکی از اسرار او را فاش کردید – که قبلاً به شما گفته بود. حالا به همین دلیل فرصت ارتقا را از دست داده است. شما اصلا حال خوبی ندارید. فکر نمی کردی این اتفاق بیفتد تصمیم می گیرید سفر آخر هفته ای را که ماه ها منتظرش بودید را لغو کنید. زیرا فکر می کنید اگر خود را تنبیه کنید تلخی این تنبیه را به خاطر می آورید و در موارد مشابه چنین رفتاری را تکرار نمی کنید. 🩸 امروز در حین رانندگی تصادف کردید. تقصیر تو هم بود چون برای هزارمین بار بودید که در حین رانندگی موبایلتان را چک می‌کردید و پیامک می‌فرستید. تصمیم می گیرید موبایل را چند روز در چمدان بگذارید و قفلش کنید. یا به دوستت بده و بگو تا چند روز دیگر برایت بیاورد. شما می خواهید همیشه به یاد داشته باشید که می توانید لحظاتی را بدون تلفن همراه سپری کنید. این نوع رفتار را می توان «خود تنبیهی» نامید. در این درس می خواهیم کمی در مورد تعریف خود تنبیهی صحبت کنیم و ببینیم این کار چگونه و با چه انگیزه هایی انجام می شود و آیا برای تغییر رفتار مفید است؟ تعریف خود تنبیهی چیست؟ اصطلاح خودتنبیهی چندان جدید نیست و حداقل نیم قرن قدمت دارد. به عنوان مثال، در تحقیقی که در سال 1973 منتشر شد، می بینیم که آنها به این سؤال پرداختند که استفاده از خودتنبیهی چقدر به افراد در موفقیت در برنامه کاهش وزن کمک می کند (+). اما با وجود اصطلاح قدیمی و انتشار مقالات فراوان در مورد آن، هنوز تعریف روشنی از خودتنبیهی وجود ندارد و حدود آن مشخص نیست. برخی از محققین اصطلاح مجازات را دقیق تعریف کرده اند. تا جایی که باید سرت را به دیوار بکوبی تا کار تو را مصداق تنبیه خود بدانند. برخی حد وسط را انتخاب کرده اند. به گونه ای که شناسایی مصادیق «خودتنبیهی» تا حد زیادی سلیقه ای است. مثلاً تأکید می کنند که خودتنبیهی رفتاری است که ناشی از پشیمانی است که هزینه بر (مادی یا نامحسوس) نیز دارد (+). گروه های دیگری هم هستند که دامنه خودتنبیهی را بسیار گسترده تر می دانند. حتی تنها نشستن و سرزنش خود را مصداق تنبیه خود می دانند. در اینجا منظور ما همان معنای عام و بازتر است. همان چیزی که این روزها در رسانه ها و نشریات زیاد می بینیم و می شنویم: این نوع خودتنبیهی حتی در پرورش و تغییر عادات رایج است. شاید شما هم افرادی را دیده باشید که هر روز سی دقیقه برای ورزش قرار می گذارند و اگر نتوانستند به یک موسسه خیریه پول می دهند. یا قراری با خود می گذارند که هفته ای پنجاه صفحه بخوانند و هر هفته این کار را نمی کنند، آن هفته به خود اجازه نمی دهند فیلمی ببینند. چرا خودمان را تنبیه می کنیم؟ آیا خودتنبیهی گزینه خوبی است و آیا کارساز است؟ از مثال های ارائه شده در درس – و احتمالاً جستجوی اضافی در وب – احتمالاً متوجه شده اید که مرز بین “جبران اشتباه” و “خود تنبیهی” مشخص نیست. اما احتمالاً توجه به معیارهای زیر به ما کمک می‌کند تا نمونه‌های آن را راحت‌تر تشخیص دهیم: این روش‌ها هزینه دارند. هزینه مادی، عاطفی، روانی، اعتباری و غیره این روش ها معمولاً جبران کننده اتفاقات پیش آمده نیست. این روش ها معمولا حاوی پیام هایی هستند. پیام پشیمانی: برای خودمان یا برای طرف مقابل یا برای دیگران (یک یا دو تا از اینها یا هر سه). همانطور که در این درس گفتیم، قضاوت در مورد موثر بودن یا نبودن آنها آسان نیست. روشی که در گذشته برای شما کارآمد بود ممکن است به دلیل تکرار کمتر موثر باشد. همچنین، آنچه برای شما مفید است ممکن است برای دوست شما کارساز نباشد. به همین دلیل، پژوهش ها اغلب بر ریشه های خودتنبیهی تمرکز می کنند و نه نتایج آن. ما به یک قضاوت کاملا شخصی نیاز داریم. ما باید به الگوهای رفتاری خود نگاه کنیم و در نهایت مشخص کنیم که آیا الگوهای خودتنبیهی ما موثر است یا خیر. به عنوان تمرینی برای این درس، می توانید به سؤالات زیر فکر کنید و اگر راحت هستید، پاسخ آنها را برای دوستان خود بنویسید: آیا می توانید یک یا دو نمونه از الگوهای خودتنبیهی را در رفتار خود بشناسید و به خاطر بسپارید؟ کاری را انجام دهید که اغلب پس از «اشتباهات، اهداف و برنامه های محقق نشده، اتفاقات ناخوشایند، رفتارهای اشتباه، تصمیمات غیراخلاقی یا تجربه احساسات بد» اتفاق می افتد. این الگوهای خودتنبیهی چقدر موثر هستند؟ آیا تأثیر آنها همیشه و همه جا یکسان است؟ آیا روش های خودتنبیهی شما اثرات منفی و مخرب پایداری دارد؟ یا مثبت و سازنده تلقی می شوند؟ آیا روش های جایگزین خودتنبیهی را می شناسید؟ آیا دیده اید که دیگران در شرایط مشابه شما کار دیگری انجام دهند؟ آیا دوست یا دوستانی دارید که بتوانید با آنها صحبت کنید تا از شر “خودتنبیهی” خلاص شوید؟ به عبارت دیگر آیا اتفاق افتاده است که حمایت اجتماعی بتواند نقش خود تنبیهی را ایفا کند؟ یا این دو را مکمل هم می بینید نه جایگزین؟ شما هنوز در این بحث مشارکت نکرده اید. سفارشی که موتمن برای مطالعه مطالب سریال انگیزه و هیجان به شما پیشنهاد می کند: چند مطلب پیشنهادی از موتمن: سری مطالب در زمینه انگیزش و هیجان

دیدگاهتان را بنویسید