استاندارد آلایندگی یورو 7 اجباری می شود؛ قاتل موتورهای بنزینی


در حالی که خودروسازان ایرانی همچنان درگیر رعایت استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 هستند، اتحادیه اروپا جزئیات استاندارد یورو 7 را به خودروسازان این قاره اعلام کرده است. این استاندارد بر انتشار آلاینده های مضر مانند ذرات ریز، هیدروکربن ها و مونوکسید کربن تمرکز دارد و آنقدر سختگیرانه است که عملاً ساخت خودروهای تمام بنزینی را برای بسیاری از خودروسازان غیرمنطقی می کند. مقررات آلایندگی یورو 6 در سال 2014 تصویب شد و پس از 8 سال، اکنون با مقررات یورو 7 جایگزین خواهد شد. استاندارد یورو 7 انتشار آلاینده های خودروهای بنزینی و دیزلی را بیش از گذشته محدود می کند. انتظار می رود مقررات آلایندگی یورو 7 برای خودروهای تولید شده از سال 2026 به بعد اجرایی شود. طبق قوانین اتحادیه اروپا از سال 2030 فقط خودروهای برقی در این منطقه به فروش می رسد و به همین دلیل سرمایه گذاری در تغییر فرآیندهای تولید بر اساس استاندارد یورو 7 چندان منطقی نخواهد بود. با این حال، تحلیلگران به طول عمر خودروها اشاره می کنند. به گفته آنها، خودروهای فروخته شده در اروپا طی سال های 2020 و 2030 حداقل تا سال 2040 در خیابان ها و جاده های این قاره تردد خواهند کرد. بنابراین بهتر است این خودروها آلایندگی کمتری تولید کنند. بر اساس گزارش آژانس محیط زیست اروپا، در سال 2019 بیش از 300 هزار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در این قاره به ثبت رسیده است که بر اساس متن پیشنهادی و مصوب استاندارد عدم انتشار یورو 7، مقررات زیر برای خودروهای اروپایی اجرا می شود: یک: کاهش حد انتشار اکسیدهای نیتروژن به 0.03 گرم در کیلومتر دو: محدود کردن میانگین انتشار دی اکسید کربن توسط تمام مدل های ارائه شده توسط تولید کنندگان به 30 گرم در کیلومتر طبق جزئیات این استاندارد، خودروهای تولید شده تا 15 سال یا 240 هزار کیلومتر کار باید از این قوانین پیروی کند. یعنی خودروهای تولید شده توسط شرکت های اروپایی باید به گونه ای ساخته شوند که حداقل آلایندگی را برای 15 سال داشته باشند. پیش از این در متن استاندارد یورو 6 این رقم معادل 160 هزار کیلومتر اعلام شده بود. این استاندارد در مقایسه با استاندارد آلایندگی یورو 6 بسیار سختگیرانه بوده و هزینه سنگینی را به خودروسازان تحمیل خواهد کرد. مدیرعامل فولکس واگن در اظهار نظر جالبی در مورد استاندارد آلایندگی یورو 7 اظهار داشت: رانندگی با خودروی یورو 7 مانند این است که یک کاروان به خودروی شما متصل باشد و هیچ اثری از لذت رانندگی، شتاب و عملکرد موتور درگیر کننده نخواهد بود. چنین ماشینی را برانید.” با این توضیح مشخص می شود که سازندگان خودروهای اسپرت عملا چاره ای جز ساخت خودروهای برقی نخواهند داشت و سازندگان خودروهای ارزان قیمت مانند رنو، پژو، تویوتا و فولکس واگن نیز با افزایش هزینه سنگینی مواجه خواهند شد که احتمالا این افزایش هزینه خواهد بود. ساخت مدل های ارزان بنزین سوز. از دستور کار حذف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید