وقتی نام GTA را می شنویم معمولاً دو چیز را به یاد می آوریم. شهرهای آمریکا و سرقت خودرو. قسمت اول GTA دقیقا بر روی این دو پایه شکل گرفت. اگرچه از اولین باری که نام این سریال را شنیدیم دقیقاً 25 سال می گذرد، اما کمتر کسی در آن زمان فکر می کرد که این سریال بتواند به موفقیت عجیبی که امروز دارد برسد. این ادعا حداقل در مورد بازی سازان صدق می کند! GTA 5 به تنهایی به دومین بازی پرفروش تاریخ تبدیل شده است و با وجود تمام انتقاداتی که کارگردانی جدید Rockstar دریافت کرده است، GTA برای سال ها موفق ترین سری بازی های بریتانیا و یکی از محبوب ترین بازی های جهان پس از بازی هایی مانند Pokemon بوده است. ماریو و ندای وظیفه. یک وظیفه است. اما این موفقیت از کجا آمد؟ معمولاً پاسخ با Rockstar یا شرکت مادر Rockstar، Tik-To است. اما واقعیت این است که قسمت اول GTA در غیاب این دو شرکت ساخته شد. اولین بازی GTA در سال 1997 منتشر شد، دقیقا یک سال قبل از اینکه Dan and Sam Hauser Rockstar را در سال 1998 راه اندازی کرد. GTA از نظر سازندگان اصلی آن، DMA Design Studio، پروژه ای نه چندان امیدوارکننده بود. یک استودیو اسکاتلندی که امروزه با لوگوی آبی رنگ و نام Rockstar North می شناسیم. زمانی که بازی GTA 1 در حال توسعه بود، DMA روی چند بازی دیگر کار می کرد و کالین مک دونالد، سازنده بازی GTA 2 که چند ماه قبل از انتشار بازی به استودیو اضافه شد، می گوید که اعضای استودیو امید خاصی به موفقیت نداشتند. از آغاز. آن را نداشتند. اگر قرار بود روی موفقیت تمام پروژه های در حال ساخت شرط بندی کنیم، احتمالا GTA کمترین رای را به دست می آورد. دلیلش هم این بود که در زمان ساخت GTA، مسیر بازی مشخص نبود. بازی تا حدی باگ بود و نمیتوانستید بیشتر از چند دقیقه بدون خراب شدن آن بازی کنید. بنابراین در مراحل اولیه ساخت، امید چندانی به آن نبود. کالین که بعدها تهیه کننده GTA 2 شد، میگوید که “جو در آن روزهای طراحی DMA بسیار آرام بود.” GTA پیچ و خم های زیادی را پشت سر گذاشت تا به بازی ای تبدیل شود که در نهایت شاهد آن بودیم. بازی مشکلات تولید زیادی داشت و بیشتر وقت بازی صرف شد چون هیچکس آن را بازی خوبی نمی دانست. وقتی من به تیم ملحق شدم، بازی تقریباً تمام شده بود و تیم خوشحال بود زیرا به نظر می رسید به آنچه می خواستند رسیده اند. آنها اکنون به آینده امیدوار هستند و دنباله ای می سازند تا از شر چیزهایی که دوست ندارند خلاص شوند و ببینند بازی جدید چه پتانسیلی برای افزودن دارد. شاید برای طرفداران بازی جالب باشد که بدانند ایده اولیه GTA از یک تجربه فردی شروع شده است. تجربه ای که باعث شد یکی از برنامه نویسان استودیو دایناسوری را داخل شهری که طراحی کرده اند قرار دهد و سعی کند آن را کنترل کند. بعداً اتومبیلهایی به نمونه اولیه اضافه شدند تا همه چیز جالبتر شود. در این بین یکی از اعضای استودیو این ایده را مطرح کرد که به جای دایناسور یکی از ماشین ها را کنترل کند و در نهایت این ایده به ذهن خطور کرد که یک شخصیت اصلی سوار ماشین شود و بتواند آن را برای خودش رانندگی کند. شاید عجیب به نظر برسد، اما ایده یکی از فرنچایزهای میلیارد دلاری امروز دنیا از همین پیشنهادات ساده شکل گرفت! بنابراین می توان گفت که GTA از همان روزهای اول فقط یک بازی دو بعدی نبود، بلکه حتی قبل از اینکه راک استار وارد داستان شود و GTA 3 را بسازد، یک بازی با ذهنیت سه بعدی بود و دنیای پویا آن از پیشنهاد اولیه نشات می گرفت. اعضای تیم مارک دالی، طراح معروف GTA در دفتر استودیوی DMA (راکستار شمال) شهر بازی و زندگی که بعدها اتفاق افتاد از اینجا شروع شد. ایده کنترل ماشین از طریق یک شخصیت قابل کنترل آنقدر جالب بود که بازی برای مدتی Race ‘n’ Chase نام داشت. یعنی DNA اصلی GTA از همان ابتدا با خودروها گره خورده بود و شاید Grand Theft Auto نامی جذاب برای چنین اثری به حساب می آمد; چون سوار شدن از ماشینی به ماشین دیگر جذاب ترین قسمت قسمت اول GTA بود و تا به امروز باقی مانده است! اما کالین میگوید که حل مشکلات اولیه مشکلات جدیدی را برای آنها ایجاد کرد: وقتی یک بازی را از پایه تغییر میدهید، دیر یا زود مشکلات به وجود میآیند. اکنون کدی را برای انجام چنین کاری نوشتهاید. هیچ افکتی ایجاد نشد و همین امر باعث شد بازی بارها لگ و کرش کند. تمام مکانیزم های بازی درگیر یک مشکل خاص هستند و حالا باید به آرامی گره آنها را باز کنید. اما در واقع این مشکلات و حل آنها باعث پویایی بازی شد! بنابراین، با وجود اینکه در استودیو فرآیند بسیار سخت و طاقتفرسایی را پشت سر گذاشتیم، اما در نهایت میتوانستیم ببینیم که بازی چقدر به ایدهای که در سرمان بود، نزدیک است. حالا با زمان اضافهای که داشتیم، بقیه اعضای استودیو میتوانستند سایههای جدیدی به بازی اضافه کنند، قسمتهای مختلف آن و البته ایستگاههای رادیویی آن را صیقل دهند. متفاوت را در بازی قرار دهید! اعضای استودیوی DMA Design که روی قسمت اول GTA کار میکردند، پس از نزدیک به 25 سال اوایل امسال دوباره همدیگر را ملاقات کردند. کالین در مورد پیشبینی موفقیت بازی میگوید که با وجود اینکه آنها بازی را خیلی سریع و در مدت زمان کوتاهی آماده کرده بودند، اما از قبل میدانست که بازی موفق خواهد شد. اعضای تیم حتی زمانی که برای ناهار و استراحت می رفتند GTA بازی می کردند و این اتفاق در توسعه بازی زیاد نمی افتد. پس از صرف یک یا دو سال برای ساخت یک بازی، تحمل آن حتی برای یک دقیقه در طول استراحت سخت است. فکر میکنم اینجاست که میتوانیم بفهمیم بازیای مثل GTA چقدر میتواند مخاطب را جذب کند. با 25 سالگی GTA بد نیست بدانید راک استار به تازگی نسخه بعدی این سری یعنی GTA 6 را معرفی کرده است.بازی که چند ماه پیش نزدیک به 90 کلیپ ویدیویی به بیرون درز کرد و شرایط چندان خوبی را برای Rockstar ایجاد نکرد. GTA 5 با وجود تمام انتقاداتی که نسبت به عرضه مجدد آن بر روی کنسول های جدیدتر وجود دارد، دومین بازی پردرآمد تمام دوران است و در مقایسه با فیلم های بزرگی مانند Gone with the Wind یا موفق ترین جنگ ستارگان، حداقل 6 میلیارد دلار فروش داشته است. فیلم های. فوق العاده عجیب است.