چه پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ محبوب بودند؟ + اینفوگرافیک



در سال 2022، مقیاس متا پلتفرم‌ها هنوز به لطف دسترسی جهانی آنها غالب است، اما تعدادی از شبکه‌های اجتماعی کوچکتر برای سهم بیشتری از بازار می‌جنگند. در اینجا نگاهی به پلتفرم‌های محبوب، از بزرگ‌ترین تا کوچک‌ترین پایگاه کاربر فعال می‌اندازیم: در همین حال، در اینجا 10 پلتفرم برتر رسانه‌های اجتماعی و پیام‌رسانی با کاربران فعال ماهانه آورده شده است: YouTube به تنهایی رقیب واقعی در مقیاس و دسترسی متا است. مرکز محتوای ویدیویی آلفابت بیش از دو میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد. ارائه اقتصادی تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب، پلتفرم را بیشتر به حوزه رسانه های اجتماعی خالص سوق می دهد. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می شود، چین اکوسیستم خود را از پلتفرم های اجتماعی و پیام رسانی بزرگ دارد که بزرگترین آنها وی چت است. تنها پلتفرم در بین 20 پلتفرم برتر که در ایالات متحده یا چین مستقر نیست، برنامه پیام رسان تلگرام متمرکز بر حریم خصوصی است. این شرکت مستقر در دبی سابقه منحصر به فردی دارد. این شرکت پس از آن ایجاد شد که بنیانگذاران شبکه اجتماعی روسی VK پس از مقاومت در برابر فشار دولت برای انتشار داده‌های کاربران این شبکه اجتماعی در اوکراین کشور را ترک کردند. امروزه همچنین تعدادی پلتفرم کوچکتر با ویژگی های خاص وجود دارد. به عنوان مثال، OnlyFans بر تولیدکنندگان محتوای بزرگسالان تمرکز دارد. Parler و Truth Social برای کاربرانی که خواهان محدودیت کمتری برای محتوایی هستند که پست می‌کنند و می‌بینند جذاب هستند. BeReal قصد دارد با تشویق کاربران به پست کردن یک عکس در یک زمان تصادفی هر روز، لحظات معتبرتری را بدون تظاهر خلق کند. مشکل بزرگ در متاورس کوچک پس از مدتی جنجال، زاکربرگ با تغییر نام کل شرکت خود به Meta و تمرکز بر ایده رو به رشد متاورس، قمار چند میلیارد دلاری را انجام داد. بخشی از موفقیت کوتاه مدت متا به این بستگی دارد که هدست های واقعیت مجازی خود را به سرعت در اختیار کاربران قرار دهد. ارزان ترین هدست متا 400 دلار است که می تواند در اقتصاد امروز فروش سختی باشد. البته هنوز زود است که بگوییم آیا قمار زاکربرگ نتیجه خواهد داد یا خیر. مثل همیشه، هنگامی که یک طرح کسب و کار راه اندازی شد و سودآور بود، همه اشتباهات بخشیده می شوند. توییتر تاریخچه پیچیده ای دارد. این شرکت در سایه رشد عظیم فیس بوک راه اندازی شد و با انتظاراتی روبرو شد که برآورده کردن آنها دشوار بود. اگرچه توییتر مخاطبان درگیر و تأثیرگذاری دارد، اما نتوانسته از آن ها در سطح پلتفرم های متا کسب درآمد کند. معرفی Blue Twitter در سال 2021 در مقیاسی که شرکت امیدوار بود موفقیت آمیز نبود و اساساً یک آزمایش شکست خورده در نظر گرفته شد. علاوه بر این، توییتر به دلیل موقعیت محوری خود در گفتمان سیاسی، به آهنربایی برای انتقاد و بحث درباره آزادی بیان تبدیل شده است. این مسائل ارتباط مستقیمی با فروش اخیر این شرکت به ایلان ماسک دارد. توییتر در حال حاضر در میان یک تجدید ساختار داخلی بحث برانگیز است. اگر گزارش‌های مربوط به دلارهای تبلیغاتی را باور کنیم، آینده یکی از تأثیرگذارترین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی جهان می‌تواند در خطر باشد. رسانه های اجتماعی TikTok همیشه تحت سلطه فیس بوک و برنامه های مرتبط بوده است. وقتی رقیب جدیدی وارد می‌شود، فیس‌بوک یا مانند اینستاگرام و واتس‌اپ آن را به دست می‌آورد یا ویژگی‌های آن‌ها مانند اسنپ چت را در اختیار می‌گیرد. اما تیک توک اولین چالشی است که شتاب و رشد خود را حفظ کرده است، حتی اگر اینستاگرام ویژگی های بسیار مشابهی را ارائه می دهد. تیک توک نیز مورد نادری از ورود یک محصول فناوری چینی به بازارهای غربی است. با این حال، برتری تیک توک خالی از بحث نیست. سوء ظن در مورد دسترسی چینی ها به داده های کاربر همچنان در ایالات متحده و سایر بازارهای بزرگ در سراسر جهان یک مسئله است. به عنوان مثال، تیک توک از سال 2020 در هند ممنوع شده است. با وجود این بادهای مخالف، تیک توک همچنان بسیار محبوب است. شبکه های اجتماعی محله محور در سال های اخیر شبکه های اجتماعی محله محور شکل گرفته و مورد توجه قرار گرفته است. NextDoor از ایده ایمیل‌های فیزیکی که به آدرس‌های مجاور ارسال می‌شد برای افزایش رشد استفاده کرد، در حالی که Neighbors به ​​امنیت متکی بود. اگرچه اعضای آن در مورد موضوعاتی مانند گربه های گم شده و مکان یافتن یک لوله کش خوب پست می کنند، جرم و جنایت نیز یک موضوع رایج است. برنامه هایی مانند Neighbors و Citizen تمرکز آشکار تری بر جرم و جنایت و ایمنی دارند. در حالی که رشد این برنامه‌ها نشان‌دهنده علاقه آشکار به پیشگیری از جرم است، منتقدان خاطرنشان می‌کنند که وجود دستگاه‌های نظارت شخصی و انجمن‌هایی که صرفاً حول محور امنیت عمومی ساخته شده‌اند، فرهنگ سوء ظن را در جوامع ترویج می‌کند. این نوع از شبکه های اجتماعی هنوز نسبتاً جدید هستند، بنابراین باید دید که آیا آنها به جوامع خاص می مانند یا به چیزی بزرگتر تبدیل می شوند. سوال چند میلیارد دلاری این است که آیا نارضایتی از پلتفرم های بزرگ موقتی است یا شبکه های نوظهور مانند Mastodon یا BeReal و پیام رسان های جدید به انتخاب اصلی کاربران آنلاین تبدیل خواهند شد. زمان همه چیز را روشن خواهد کرد. بیشتر بخوانید: محبوب ترین وب سایت های جهان از سال 1993 تا 2022 + فیلم نتایج نظرسنجی جدید ایسپا از پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی ایران

دیدگاهتان را بنویسید