فرسودگی سریع باتری‌های گران‌قیمت؛ دغدغه بزرگ خریداران خودروهای برقی در سراسر جهان


خودروهای برقی آینده صنعت خودرو هستند و تاکنون مورد استقبال اروپایی ها قرار گرفته است. با این حال، فروش خودروهای برقی در قاره سبز خوش بینانه نیست. فاصله بین شهرهای اروپای غربی کوتاه است و هزاران ایستگاه شارژ در نقاط مختلف کشورهای پیشرفته اروپایی وجود دارد، اما مشتریان همچنان تمایلی به خرید خودروهای برقی ندارند. به نظر می رسد دلیل اصلی این بی میلی نگرانی از عمر باتری خودروهای برقی باشد. اولین خودروهای الکتریکی تولید انبوه در اواسط دهه دوم قرن بیست و یکم ظاهر شدند. این خودروها اکنون به اواسط عمر خود رسیده اند که نیاز به تعویض کامل بسته باتری دارند. بر اساس اظهارات شرکت های متخصص خودرو در انگلستان، عمر باتری اکثر خودروهای برقی هشت سال است و بسیاری از آنها حتی زودتر از هشت سال با مشکل پایان بسته باتری مواجه می شوند. عمر باتری کمتر از 70% = مرگ! خرید بسته باتری همیشه برای مصرف کنندگان گران است و به همین دلیل اکثر خودروهای برقی در اروپا در قالب ناوگان حمل و نقل عمومی فعالیت می کنند. طبق برآوردهای Silver Power Systems، تغییر ده درصدی در سلامت باتری به معنای تغییرات عمده در وضعیت ناوگان است. بر اساس اطلاعات دریافتی از برنامه های پایش سلامت باتری خودرو، کاهش ذخیره انرژی تا 80 درصد نشان دهنده پایان دوره عمر باتری است. بنابراین وقتی وسایل نقلیه فعال در یک ناوگان 10 درصد از انرژی قابل ذخیره خود را از دست می دهند، باتری آنها به نصف عمر خود رسیده است. با این حال، به گفته «لیام میفسود»، کارشناس موسسه SPS، عمر باتری به میزان و نحوه استفاده یک فرد از خودرو بستگی دارد. وسایل نقلیه شخصی برای مدت زمان بیشتری توسط کاربران استفاده می شود و بنابراین 80 درصد ذخیره سازی را به عنوان پایان عمر باتری در نظر نمی گیریم. اگر مشتریان شخصی از خودروی برقی خود برای رانندگی در مسافت های طولانی استفاده نکنند، ظرفیت ذخیره انرژی 80 درصدی برای آنها کافی خواهد بود. با این حال، زمانی که ظرفیت ذخیره سازی باتری به 70٪ کاهش می یابد، روند تجزیه و تحلیل آن به شدت تسریع می شود و در مدت زمان کوتاهی باتری عملکرد اولیه خود را از دست می دهد. موسسه SPS در طول دوره تحقیقاتی خود، عمر باتری 6300 خودروی الکتریکی از 24 مدل مختلف را بررسی کرد. برخی از این خودروها در ناوگان تجاری کار می کردند، در حالی که برخی دیگر به عنوان خودروهای شخصی استفاده می شدند. مطالعه موردی خودروهای الکتریکی دست دوم. بر اساس تحلیل این موسسه، میزان تخریب باتری در یک دوره شش و نیم ساله 13.5 درصد است. با این حال برخی از خودروها در وضعیت بدتری قرار دارند. به عنوان مثال، یک BMW i3 2017 طی سه سال 16 درصد از ظرفیت باتری خود را از دست داده است. در مثالی دیگر، یک نیسان لیف 2014 طی 6 سال 23 درصد از ظرفیت باتری خود را از دست داده بود. تسلا مدل S 2015 نیز در یک دوره شش ساله 10 درصد کاهش عمر باتری را تجربه کرده است. وب سایت بریتانیایی اتوکار نتایج این تحقیق را با داده های بازار در بخش خودروهای دست دوم برقی مقایسه کرد. به عنوان مثال، یک نیسان لیف 2012 با 102000 مایل (163000 کیلومتر) کارکرد، چهار درجه از 12 درجه از دست دادن باتری داشت. یعنی پک باتری این خودرو 30 درصد از ظرفیت ذخیره سازی خود را از دست داده است. برد واقعی رانندگی این خودرو در این شرایط به 50 مایل (80 کیلومتر) کاهش یافت که برای استفاده روزانه از خودرو رقم ناچیزی محسوب می شود و عملا کارایی لازم را ندارد، مگر اینکه استفاده شما محدود به خریدهای محلی باشد!

دیدگاهتان را بنویسید