در این سیاره جهنمی هر یک سال تنها 17.5 ساعت زمینی طول می‌کشد!

سیاره فراخورشیدی 55 Cancri e که با نام‌های دیگر نیز شناخته می‌شود، یک کروی سنگی در فاصله 40 سال نوری از زمین است که معمولاً به عنوان “سیاره جهنم” شناخته می‌شود. محققان در تحقیقات خود دریافته اند که هر سال در این سیاره حدود 17.5 ساعت در زمین طول می کشد. به گزارش سی ان ان، سیاره جهنم که نام رسمی آن یانسن است، جرمی تقریباً هشت برابر زمین دارد و دو برابر سیاره ما عرض دارد. با این حال، نکته مهم در مورد این سیاره که آن را شبیه به جهنم می کند، دمای 1982 درجه سانتی گراد و وجود مواد مذاب در سطح کره است. همچنین حدس زده می شود که قسمت داخلی این سیاره پر از الماس است. سیاره 55 Cancri e به دور ستاره ای به نام کوپرنیک می چرخد، اما فاصله آن از ستاره آن به قدری کم است که هر چرخش کامل کمتر از یک روز زمینی طول می کشد. این فاصله نزدیک باعث شده است که دمای جانسن بسیار بالا باشد. در واقع، برخی از محققان وجود آن را زیر سوال برده بودند، زیرا آنها باور نداشتند که این سیاره تا این حد به کوپرنیک نزدیک باشد. سیاره جهنمی همسایه دارد. اکنون محققان ماهیت دقیق مدار این سیاره را با کمک ابزاری به نام EXPRES مشخص کرده اند. با این ابزار که توسط محققان دانشگاه ییل ساخته شده است، آنها تغییرات کوچکی را در نور ستاره کوپرنیک شناسایی کردند و دریافتند که کره در نزدیکی استوای ستاره در حال حرکت است. علاوه بر این، ظاهراً چهار سیاره دیگر نیز به دور این ستاره می چرخند. دانشمندان بر این باورند که این سیاره از فاصله دور به دور کوپرنیک می چرخد ​​و به تدریج به این ستاره نزدیک می شود. البته محققان می گویند دمای این سیاره فراخورشیدی همیشه بسیار گرم بوده و چیزهایی که می دانیم نمی توانند روی آن زنده بمانند. برخلاف منظومه شمسی، این منظومه ستاره ای مانند یک پنکیک تخت نیست. محققان در حال حاضر به دنبال سیستم هایی هستند که بیشتر شبیه سیستم ما هستند. ابزار EXPRES بیش از 1000 برابر قدرتمندتر از ابزارهای قبلی است و انتظار می رود در این مسیر به ما کمک کند. نتایج مطالعه حاضر در مجله Nature Astronomy منتشر شده است.