دانشمندان کوچکترین باکتری مصنوعی جهان با قدرت حرکت کردن را طراحی کردند

باکتری های مصنوعی معمولاً نمی توانند به تنهایی حرکت کنند. اما اکنون دانشمندان ژاپنی موفق به طراحی کوچکترین شکل حیات مصنوعی شده اند، نوعی باکتری که خود به خود حرکت می کند. نتایج مطالعه جدید دانشمندان به درک چگونگی تکامل و منشأ حرکت سلول کمک می کند. همچنین، مطالعه کوچک‌ترین باکتری‌های جهان می‌تواند برای توسعه حرکت میکروربات‌های شبیه‌ساز سلولی یا موتورهای مبتنی بر پروتئین مورد استفاده قرار گیرد. پیش از این، در سال 2010، دانشمندان اولین شکل حیات مصنوعی در جهان را معرفی کردند که یک میکروارگانیسم مشتق شده از یک کروموزوم مصنوعی بود. این میکروارگانیسم از چهار ماده شیمیایی تشکیل شده و با استفاده از کامپیوتر طراحی شده است. در طول سال‌ها، دانشمندان این رویکرد را تغییر داده و کوچک‌ترین و ساده‌ترین ژنومی را طراحی کردند که به سلول‌ها اجازه رشد و تقسیم را نیز می‌دهد. همانطور که گفته شد، باکتری های مصنوعی معمولا نمی توانند حرکت کنند، اما دانشمندان تصویر میکروسکوپی از باکتری مارپیچی شکل Spiroplasma منتشر کرده اند که نشان می دهد کوچکترین باکتری مصنوعی طراحی شده اکنون می تواند حرکت کند و شکل خود را تغییر دهد. کوچکترین باکتری مصنوعی جهان که می تواند حرکت کند دانشمندان دانشگاه متروپولیتن اوزاکا آخرین نسخه این موجود زنده به نام syn3 را ویرایش کردند تا بتوانند حرکت کنند. باکتری‌های مصنوعی معمولاً کروی هستند و نمی‌توانند به تنهایی حرکت کنند، بنابراین تیم با افزودن هفت پروتئین به باکتری‌های مصنوعی توانایی حرکت دادند. این پروتئین ها از گونه ای از باکتری ها به نام اسپیروپلاسما گرفته می شوند که شکل مارپیچ بلندی دارند و می توانند با معکوس کردن جهت مارپیچ شنا کنند. هنگامی که پروتئین به syn3 اضافه می شود، باکتری از شکل کروی معمولی خود به شکل مارپیچی شبیه اسپیروپلاسما تغییر می کند و مهمتر از همه، توانایی حرکت را به دست می آورد. پروفسور ماکوتو میاتا، یکی از محققان این مطالعه می گوید: «می توان گفت Swimming Syn3 کوچکترین شکل زندگی با قدرت حرکت است. نتایج این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.