قند خون چیست و چه زمانی به آن دیابت می‌گویند؟‌‌


دیابت یکی از شایع ترین بیماری ها در جهان است که به راحتی قابل کنترل است. دیابت که به قند خون اضافی اشاره دارد، می تواند سلامت بدن را به خطر بیندازد. در این مقاله قصد داریم ابتدا با معنی و مفهوم قند خون آشنا شویم و سپس نحوه نگه داشتن قند خون در محدوده طبیعی برای پیشگیری از دیابت را توضیح دهیم. قند خون چیست؟ قند خون یا گلوکز قند اصلی در خون است. این قند از غذایی که می خوریم به دست می آید و منبع اصلی انرژی بدن است. خون گلوکز را به تمام سلول های بدن می رساند و از آن به عنوان سوختی برای تامین انرژی بدن استفاده می کند. در همین راستا، دیابت بیماری است که در آن سطح قند خون بسیار بالا می‌رود – بالاتر از حد طبیعی. با گذشت زمان، داشتن گلوکز بیش از حد در خون می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. گاهی اوقات میزان قند خون کاهش می یابد. قند خون (به طور خاص “گلوکز خون” نامیده می شود) در طول روز افزایش یا کاهش می یابد. یکی از راه های اصلی پیشگیری از دیابت، کنترل افزایش یا کاهش آن است. برای این منظور لازم است افراد وعده های غذایی و میزان فعالیت بدنی خود را کنترل کنند. این افراد همچنین باید اعداد قند خون خود را در محدوده خاصی نگه دارند – به عبارت دیگر، آن را کنترل کنند. آزمایش خونی به نام “A1C” وجود دارد که میزان قند خون را که طی سه ماه گذشته کاهش یا افزایش یافته است، اندازه گیری می کند. با کمک گزارش این آزمایش، پزشک می تواند در صورت لزوم داروهای لازم را تجویز کند. عوامل افزایش دهنده گلوکز خون (دیابت) همانطور که می دانید سطح گلوکز خون در طول روز کاهش یا افزایش می یابد. آنچه در این مقاله برای ما اهمیت بیشتری دارد افزایش قند خون است که به مرور زمان باعث دیابت می شود. چه چیزی می تواند باعث افزایش گلوکز خون شود؟ اول از همه، باید بدانید که یک وعده غذایی (یا میان وعده) با کربوهیدرات بیشتر از حد معمول، قند بیشتری دارد. بنابراین غذاهایی که کربوهیدرات زیادی دارند منبع گلوکز هستند. کم تحرکی و تغییرات هورمونی نیز از دیگر عوامل افزایش قند خون است. هورمون های بدن در دوره های مختلف مانند بارداری یا مصرف داروهای هورمونی تغییر می کند. پزشکان معتقدند فشار روحی و استرس نیز می تواند بر کارایی هورمون های بدن تاثیر بگذارد و گاهی چنین تغییراتی با افزایش قند خون و در نتیجه دیابت همراه است. کنترل قند خون (دیابت) افرادی که مستعد ابتلا به دیابت یا قند خون بالا هستند باید گلوکز خون خود را در محدوده خاصی نگه دارند تا از مشکلات ناشی از افزایش آن جلوگیری کنند. قبل از هر چیز این افراد باید از برنامه غذایی خاصی استفاده کنند که در آن میزان شکر تا حد امکان پایین باشد. ورزش و افزایش میزان فعالیت بدنی به سلامت بدن و کاهش قند خون کمک می کند – به عبارت دیگر با ورزش قند و چربی بیشتری در بدن سوزانده می شود و در نتیجه از تجمع و افزایش قند در خون جلوگیری می شود. . همچنین توصیه می شود افراد به طور مرتب (ماهانه، هفتگی یا روزانه – بسته به وضعیت سلامتی) سطح قند خون خود را بررسی کنند تا از تغییرات آن اطمینان حاصل کنند. برای این افراد مهم است که سطح قند خون خود را تا حد امکان در محدوده هدف خود نگه دارند تا از مشکلات سلامتی درازمدت جلوگیری یا به تاخیر بیاندازند. ماندن در هدف نیز به بهبود انرژی و خلق و خوی شما کمک می کند. بررسی میزان قند خون افراد می توانند با استفاده از «گلوکومتر» یا «گلیکومتر» میزان قند خون را بررسی کنند. چه زمانی باید قند خون چک شود؟ چند بار در روز و زمان بررسی قند خون به وضعیت دیابت فرد و داروهایی که مصرف می کند بستگی دارد. زمان های معمول برای بررسی قند خون عبارتند از: زمانی که از خواب بیدار می شوید – قبل از خوردن یا نوشیدن – قبل از غذا – دو ساعت بعد از غذا – قبل از خواب. اگر فردی دیابت دارد و انسولین مصرف می کند باید در زمان های مشخصی طبق دستور پزشک میزان قند خون خود را بررسی کند. محدوده عددی قند خون در هر یک از ساعات شبانه روز با توجه به شرایط هر فرد اعم از سن، جنسیت و وضعیت سلامتی متفاوت است. کاهش قند خون تاکنون در مورد افزایش قند خون و فرد مبتلا به دیابت صحبت کرده ایم و نکات جامعی در این باره بیان کرده ایم. اما افت قند خون نیز یکی از بیماری های مربوط به میزان قند خون است که می تواند سلامت انسان را تهدید کند. چه چیزی می تواند باعث کاهش گلوکز خون شود؟ شایع ترین دلیل مربوط به افت قند خون، نخوردن یک وعده غذایی مناسب و کافی است. همچنین اگر وعده غذایی مصرف شده دارای کربوهیدرات کمتری نسبت به نیاز بدن باشد، می تواند باعث کاهش میزان قند خون شود. مصرف نوشابه های الکلی یا گازدار یکی دیگر از دلایل افت گلوکز خون است. فعالیت بدنی بیش از حد نیز می تواند با کاهش میزان قند خون، احساس بی حالی یا بیهوشی در فرد ایجاد کند. برخی داروها نیز عوارضی دارند که در نهایت منجر به افت قند خون می شود. قند خون پایین زمانی نامیده می شود که سطح گلوکز در خون به زیر 70 میلی گرم در دسی لیتر برسد – برای بزرگسالان. قند خون پایین هیپوگلیسمی نیز نامیده می شود. علائم شایع و رایج قند خون پایین عبارتند از: گرسنگی، لرزش عصبی، خواب آلودگی و سرگیجه. اگر فردی با علائم ذکر شده به یکی از علل فوق دچار افت قند خون می شود، در وهله اول بهتر است نوشیدنی هایی با گلوکز طبیعی مصرف کند. آب میوه های طبیعی بهترین گزینه هستند. نوشابه های معمولی (غیر رژیمی)، شیر، آب نبات، عسل یا آب قند نیز گزینه های مناسبی هستند. اما اگر فردی دائماً قند خون پایینی دارد، بهتر است به پزشک مراجعه کند – اگر پزشکان فکر می کنند کم خونی عامل اصلی هیپوگلیسمی در این مرحله است. در این صورت پزشک با تجویز آزمایشات مختلف سعی در تعیین دوز داروهای لازم دارد. علائم معمول افت قند خون چیست؟ علائم قند خون پایین از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما این علائم به طور کلی عبارتند از: عرق کردن، عصبی بودن – احساس اضطراب ناگهانی – تحریک پذیری – گیجی – سرگیجه – گرسنگی. چه چیزی باعث افزایش قند خون و دیابت می شود؟ پزشکان معتقدند که قند خون بالا دلایل متفاوت و گسترده ای دارد. با این حال، برخی از علل شایع عبارتند از: استرس، پرخوری شیرینی جات، اختلال عملکرد غدد. علائم قند خون بالا (دیابت) چیست؟ علائم قند خون بالا عبارتند از: احساس خستگی بسیار – به گونه‌ای که فرد حتی پس از استراحت همچنان احساس خستگی می‌کند (به خاطر داشته باشید که احساس خستگی می‌تواند مربوط به کم‌کاری تیروئید یا کمبود آهن نیز باشد) – تشنگی بیش از حد – تاری دید – نیاز به ادرار کردن (بیش از حد معمول)

دیدگاهتان را بنویسید