قانونگذاران اتحادیه اروپا ظاهراً احکام جدیدی را در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی از جمله فیس بوک و اینستاگرام به تصویب رسانده اند که تغییرات عمده ای در نحوه جمع آوری داده های کاربران و محافظت از حریم خصوصی آنها ایجاد می کند. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال و رویترز، تنظیمکنندههای حریم خصوصی اتحادیه اروپا میگویند متا، شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام، نمیتواند کاربران را مجبور کند که با جمعآوری دادهها موافقت کنند و برای پیوستن به متا رضایت کاربران را الزامی کند. طبق این تصمیمات، دیگر پلتفرمهای اجتماعی مانند متا نمیتوانند کاربران را مجبور کنند که به جمعآوری دادههای خود رضایت دهند تا حساب کاربری ایجاد کنند. این تصمیم یک تغییر اساسی در نحوه عملکرد شبکه های اجتماعی و یک اصلاح ساختاری در قوانین حفظ حریم خصوصی خواهد بود. لازم به ذکر است که جزئیات تصمیمات جدید قانونگذاران هنوز به صورت رسمی منتشر نشده است. اما این تصمیمات تهدیدی برای مدل کسب و کار غول رسانه های اجتماعی خواهد بود و زیرساخت مالی شرکت را تغییر خواهد داد. بر اساس این تصمیمات، متا دیگر نمی تواند کاربران را مجبور به پذیرش سیاست این شرکت برای ایجاد حساب های فیس بوک و اینستاگرام و استفاده از داده های آنها برای تبلیغات هدفمند کند. پایان تبلیغات هدفمند و جمع آوری داده های کاربران متا برای ایجاد یک حساب کاربری در فیس بوک و اینستاگرام، کاربران باید سیاست حفظ حریم خصوصی متا را بپذیرند، در غیر این صورت نمی توانند حساب کاربری داشته باشند. قانونگذاران اتحادیه اروپا چنین رویکردی را مغایر با قوانین حفظ حریم خصوصی کاربران می دانند و تصمیمات جدیدی در این زمینه اتخاذ کرده اند. قانونگذاران اعلام کردهاند که تأیید سیاست متا نوعی رضایت اجباری است و با مقررات حفاظت از دادههای عمومی (GDPR) و قانون حریم خصوصی اتحادیه اروپا همخوانی ندارد. به گفته وی، تصمیمات قانونگذاران اتحادیه اروپا هنوز به طور رسمی اعلام نشده است، اما تنها برخی از آنها در رسانه ها منتشر شده است. همچنین باید اضافه کرد که این تصمیمات فقط متا را تحت تأثیر قرار نمی دهند و هر شرکت دیگری که تبلیغات هدفمند ارائه می دهد تقریباً به اندازه غول رسانه های اجتماعی در معرض دید قرار می گیرد.