دانگ فنگ تولید خودروهای بنزینی را تا 5 سال آینده متوقف می‌کند


اوایل امسال بود که شرکت چینی BYD (BYD) اعلام کرد که تولید خودروهای فقط بنزینی را متوقف می کند. حالا پس از گذشت چند ماه، یکی دیگر از خودروسازان چینی تصمیم مشابهی را اعلام می کند. این خودروساز شرکتی به جز Dongfeng Fengxing که یکی از زیرمجموعه های گروه بزرگ دانگ فنگ موتور است، نیست. بر اساس استراتژی جدید، این شرکت قصد دارد تا 5 سال آینده به تولید خودروهای احتراق داخلی پایان دهد. ماجرا وقتی جالبتر می شود که بدانیم این شرکت بزرگترین شریک ایران خودرو محسوب می شود و انواع محصولات پژو این روزها در بازار کشور در واقع حاصل داخلی سازی نسخه های چینی دانگ فنگ است که عرضه می شود. در بازار ایران شرکت دانگ فنگ فنگ ژینگ که با محصولات لاماری ایما و فردا موتور در ایران حضور دارد، می خواهد بر تولید خودروهای مبتنی بر انرژی های نو تمرکز کند. با این کار، این شرکت دومین خودروساز چینی پس از BYD خواهد بود که سیاست مشابهی را اتخاذ می کند. شاید بدانید که BYD بزرگترین تولیدکننده خودروهای مبتنی بر انرژی جدید از نظر حجم فروش است. Dongfeng Fengxing همچنین به عنوان Forthing شناخته می شود تصمیم خودروسازان چینی برای توقف تولید خودروهای مجهز به موتورهای بنزینی یا دیزلی بسیار مهم است. این کشور در حالی که بزرگترین بازار خودروی جهان است، عنوان بزرگترین بازار خودروهای برقی جهان را نیز به خود اختصاص داده است. بدون شک دستیابی به این عنوان در سایه حمایت های فراوان دولت و وضع قوانین حمایتی از خودروسازان برقی است. دانگ فنگ و عرضه ده مدل برقی تا سال 2025 بد نیست اشاره کنیم که شرکت دانگ فنگ فنگکسینگ همزمان با اعلام توقف تولید خودروهای بنزینی تا 5 سال آینده، از یک SUV برقی جدید نیز رونمایی کرد. این SUV سبز رنگ Leiting نام دارد و علاقه مندان به آن می توانند هم اکنون آن را پیش خرید کنند. جالب است که موتورهای برقی این خودرو ساخت شرکت BYD است و سیستم مدیریت حرارت نیز توسط شرکت هوا هام طراحی شده است. طبق استراتژی جدید، دانگ فنگ-زینگ فنگ ده مدل سبز جدید را تا سال 2025 به سبد محصولات خود اضافه خواهد کرد. این مدل ها شامل SUV، سدان و مینی ون می شود. تاثیر برقی شدن خودروهای چینی بر بازار ایران دانگ فنگ علاوه بر ایران خودرو با تعداد زیادی از شرکت های ایرانی دیگر نیز کار می کند و طبیعتا برقی شدن کامل محصولات آن به معنای تغییر شرایط ایرانیان خواهد بود. بازار خودرو؛ زیرا به دلیل تیراژ کم شاید تولید خودروهای مختلف برای بازار ایران به صرفه نباشد. از سوی دیگر، بعید است زیرساخت های انرژی ایران اجازه استفاده گسترده از خودروهای برقی را بدهد و بنابراین می توان تصور کرد که در صورت ادامه روند کنونی، بازار ایران در آینده از خودروهای مدرن چینی خالی خواهد شد و خودروسازان این موضوع را خواهند داشت. مجبور به عرضه محصولات تولیدی شود. شرکت های گرید 2 و درجه 3 حاضر به عرضه مدل های بنزین سوز برای بازار ایران هستند.

دیدگاهتان را بنویسید