جهش قیمت خودرو در ناامیدی از واردات؛ بورس کالا هم جلوی افزایش قیمت را نگرفت!


بازار خودرو در پاییز 1401 با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده است، اتفاقات سیاسی در کنار سرریز مشکلات اقتصادی و البته ناامیدی از عدم تاثیرگذاری واردات خودرو، آشفتگی عجیبی را در این همیشه به وجود آورده است. آشفته بازار و تقریبا تمامی خودروهای تولید انبوه با افزایش قیمت ارز با افزایش قیمت مواجه شده اند، در حالی که حتی عرضه در بورس کالا نیز نتوانسته از افزایش قیمت در بازار جلوگیری کند و در شرایط پایین تیراژ و خودروهای پر رقابتی مانند لاماری لاما با وجود عرضه در بورس کالا، حتی بیشتر از قیمت دلار شاهد افزایش قیمت در بازار هستیم! در ماه های اخیر با توجه به وضعیت مبهم برجام و رکورد افزایش نقدینگی، قیمت دلار افزایش چشمگیری داشته و حتی در مقطعی به مرز 37 هزار تومان رسیده است. در پی عرضه بهار دلار، بازار خودرو نیز دچار آشفتگی شد و قیمت برخی خودروهای داخلی از مرز 500 میلیون تومان عبور کرد. با بررسی تغییرات قیمت دلار و میانگین قیمت خودرو در بازار ایران می توان دریافت که این دو پارامتر مستقل از یکدیگر نیستند و خودروفروشان نرخ ارز را عامل اصلی قیمت های اعلامی خود می دانند. با بررسی قیمت ها از 3 شهریور تا 22 آذر متوجه می شویم که قیمت ارز از 31 هزار و 370 تومان به حدود 36 هزار و 100 تومان رسیده است که تغییر 15 درصدی را نشان می دهد. در عین حال میانگین تغییرات قیمتی خودروهای سایپا و ایران خودرو حدود 15 درصد بوده است. بنابراین علیرغم ادعای مسئولان صنعت خودرو مبنی بر داخلی سازی و تاثیر کم نرخ ارز، می بینیم که بازار مسیر خود را طی می کند و قیمت هر کالایی را با قیمت دلار می سنجد. این در حالی است که قیمت کارخانه ای محصولات این دو شرکت در بازه زمانی مذکور افزایشی نداشته و افزایش تنها از طریق واسطه ها و در بازار آزاد اتفاق افتاده است. خودروهای نارنجی بیشترین درصد تغییر و خودروهای آبی پررنگ کمترین درصد تغییر را دارند. از خودروهای پرفروش می توان به پژو 207 دنده ای پانوراما اشاره کرد که اواسط شهریور ماه با قیمتی نزدیک به 400 میلیون تومان معامله شد و اکنون قیمت آن به 475 میلیون تومان رسیده است. این تغییر قیمت 17.57 درصد برآورد شده است. قیمت پژو پارس LX در همین بازه زمانی از 370 به 440 میلیون تومان افزایش یافته است که معادل 18.91 درصد رشد است. همانطور که می بینید این اعداد به تغییرات نرخ دلار نزدیک است. البته قیمت تمامی خودروهای موجود در بازار به یک اندازه رشد نکرده است. به عنوان مثال، تارای اتوماتیک که یک گزینه نسبتا جدید در بازار است، در دوره سه ماهه تنها 9.4 درصد افزایش داشته است. در حالی که شاهین جی به دلیل مشکلات عمده و عدم استقبال در بازار، رشد 8.34 درصدی را به ثبت رساند. به نظر می رسد ساینا اس محبوبیت بیشتری داشته باشد و قیمت آن 12.26 درصد تغییر کرده است. البته متاسفانه یا خوشبختانه همه محصولات سایپا از این وضعیت رنج نمی برند و به نظر می رسد استقبال از کوییک R باعث رشد 17.15 درصدی این خودرو شده است چرا که این مدل در لیست ارزان ترین خودروهای جهان قرار گرفته است. بازار، و برای بسیاری از افراد کاربردی است. هیچ انتخابی هیجان انگیزتر و ارزان تر از QuickR وجود ندارد. در واقع از این اعداد می توان به این نتیجه رسید که هرچه خودرویی در بازار قابل قبول تر باشد، به احتمال زیاد نرخ رشد قیمت آن به نرخ ارز شباهت بیشتری خواهد داشت. به عبارت دیگر خودروهایی که در این بازه زمانی به همراه قیمت دلار گران شدند، گزینه های بهتری برای سرمایه گذاری هستند. زیرا ارزش خود را نسبت به نرخ دلار حفظ کرده اند. با نگاهی به خودروهای چینی متوجه می شویم که محصولات مدیران خودرو نسبت به بهمن موتور افزایش کمتری داشته است. به عنوان مثال آریزو 5 توربو فیس لیفت از 3 شهریور تا 22 آذر تنها 35 میلیون تومان گران شده است و این عدد معادل 4.37 درصد افزایش قیمت است. قیمت تیگو 7 پرو در بازار حدود 105 میلیون تومان معادل 8.1 درصد افزایش داشته و به یک میلیارد و 400 میلیون تومان رسیده است. بنابراین احتمالا در آینده نزدیک شاهد افزایش قیمت کارخانه ای محصولات مدیران خودرو باشیم. زیرا در واقع این خودرو از تغییرات بازار عقب مانده است. همانطور که در نمودار بالا مشخص است، روند جدی تر واردات خودرو به کشور عملا نتوانسته آتش زیر خاکستر بازار خودرو را آرام کند و همزمان با اوج گیری ماجرای واردات خودرو. شاهد شکستن سقف های جدید قیمتی در بازار ملتهب خودرو هستیم. از سوی دیگر محصولات بهمن موتور به دلیل تفاوت شدید قیمت بازار با قیمت کارخانه، همواره جزو اولین خودروهایی هستند که قیمت آنها تحت تاثیر نرخ ارز قرار می گیرد. دیگنیتی پرایم در اواسط شهریور حدود یک میلیارد و 240 میلیون تومان معامله شد و اکنون به بالای یک میلیارد و 420 میلیون رسیده است. همچنین Fidelity Prime 7 نفره رشد 200 میلیونی معادل 16.67 درصد را تجربه کرد که تقریباً دو برابر تغییرات قیمتی تیگو 7 پرو در همین بازه زمانی است. در گروه محصولات کرمان موتور نیز وضعیت مشابهی در مورد خودروهای مدیران وجود دارد و شاهد افزایش قیمت کمتر از میانگین کل بازار هستیم. ثبت رشد 6.5 درصدی برای J4 و افزایش 4.8 درصدی برای S5 جدید در دوره سه ماهه نشان می دهد که تقاضا برای این خودروها نسبت به رقبا کمتر بوده است. فاجعه ای به نام بورس کالا. طراحان ایده فروش خودرو در بورس کالا و برخی مدیران وزارت حراست می گویند فروش خودرو در بورس کالا باعث کاهش قیمت و یا حداقل تثبیت آن می شود. . در واقع از زمان ورود این خودرو به بازار قیمت آن از یک میلیارد و 400 میلیون تومان به یک میلیارد و 630 میلیون تومان رسیده است. جالب است بدانید در بازه زمانی 18 مهر تا 22 آذر که قیمت ارز تنها 9 درصد افزایش یافت، لاماری ایما رشد 21 درصدی را به ثبت رساند. اما چرا قیمت لاماری نسبت به تغییرات نرخ دلار بیشتر شده است؟ لاماری ایما از مهرماه امسال تا امروز دو بار وارد بازار خودرو شده و بار اول با قیمت یک میلیارد و 200 میلیون تومان معامله شد. با احتساب مالیات و عوارض به همراه هزینه های بیمه، هر خریدار در مجموع یک میلیارد و 350 میلیون تومان پرداخت کرده است. اگرچه مبلغ پرداختی 100 میلیون تومان کمتر از نرخ بازار آزاد آن زمان بود، اما برخی از خریداران قصد داشتند با فروش خودرو به سود خوبی برسند. از این رو خودرو را با عددی بالاتر از نرخ بازار در سایت های درج آگهی ثبت کردند و همین امر باعث شد تا سایر فروشندگان لاماری قیمت آن را افزایش دهند. در حالی که قیمت کارخانه لاماری ایما همچنان یک میلیارد و 94 میلیون تومان است! نتیجه تصمیم جمعی خریداران که احتمالا ناهماهنگ بوده، در دور دوم عرضه لاماری در بورس کالا شکل مشخصی به خود گرفت. خریداران لاماری ایما در بورس نسبت به عرضه قبلی حدود 150 میلیون تومان پیشنهاد بالاتری را به ثبت رساندند. بنابراین این خودرو برای هر خریدار حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان قیمت خواهد داشت و با رسیدن به بازار، قیمت لاماری را بیش از رقم فعلی خود در بازار بالا می برد. اتفاقی که تا امروز تکرار شده است. البته این مورد فقط شامل ایما لاماری نمی شود و با توجه به افزایش 28 تا 55 درصدی قیمت پایه محصولات ایران خودرو در بورس، می توان حدس زد که رکوردهای قیمتی جدیدی برای تارا و پژو 207 در سال جاری ثبت شود. بازار. بنابراین با توجه به وضعیت دلار و ادامه روند بورس کالا نمی توان آینده روشنی را برای بازار خودرو متصور شد.

دیدگاهتان را بنویسید