محققان ژاپنی با استفاده از کرم‌های مخصوص، سرطان لوزالمعده را تشخیص می‌دهند

محققان یک شرکت ژاپنی بیوتکنولوژی به نام Hirotsu Bio Science برای اولین بار در جهان از کرم هایی استفاده کردند که می تواند سرطان پانکراس را در مراحل اولیه تشخیص دهد. این کرم ها قادرند بوی سلول های سرطانی را از نمونه ادرار افراد تشخیص دهند. به گزارش رویترز، این محصول آزمایشگاهی که تست N-NOSE Plus نام دارد، در حال حاضر برای مصرف کنندگان ژاپنی عرضه می شود و در سال 2023 وارد بازار ایالات متحده خواهد شد. در این روش از نوعی کرم لوله ای به نام C.elegans استفاده می شود که می تواند سلول های سرطانی را تشخیص دهد. تاکاکی هیروتسو، موسس و مدیر عامل این شرکت، 28 سال است که در حال جستجو و تحقیق در مورد این موجودات بوده است. او می‌گوید: «آنچه در مورد تشخیص زودهنگام سرطان و این نوع بیماری‌ها مهم است، توانایی تشخیص بسیار کمی از آنهاست. و وقتی صحبت به میان می‌آید، فکر می‌کنم ماشین‌ها در برابر قابلیت‌های موجودات زنده شانسی ندارند.” اولین نمونه مصرف کننده N-NOSE در ژانویه 2020 منتشر شد و تخمین زده می‌شود که حدود 300000 نفر از آن استفاده کرده باشند. از این تعداد 5 تا 6 درصد نمونه های ادرار پرخطر شناسایی شدند.هیروتسو به دنبال تشخیص سرطان های دیگر با کرم های لوله ای است.این آزمایش در پیشرفته ترین حالت خود کدهای ژنتیکی کرم ها را تغییر داده است تا از سرطان پانکراس جلوگیری کنند. در نمونه ادرار. Hirotsu Bio Science همچنین اکنون در حال کار بر روی آزمایش‌های جدید برای تشخیص سرطان کبد، سینه و دهانه رحم است. کیت تست پانکراس در حال حاضر قیمت نسبتاً بالایی در حدود 500 دلار دارد. اما Hirotsu می‌گوید ممکن است قیمت در آینده کاهش یابد. برخی از افراد در مورد قابلیت های این آزمایش تردید دارند به عنوان مثال، ماساهیرو کامی، رئیس اتاق فکر موسسه تحقیقات پزشکی توکیو می گوید احتمال اشتباه در اعلام پاسخ مثبت توسط این کرم ها به قدری زیاد است که نمی تواند بودن تکیه کرد. با این حال، Hirotsu Bio Science می‌گوید آزمایش آنها صرفاً ابزاری برای هدایت افراد در معرض خطر به آزمایش‌های دیگر است تا در صورت وجود بیماری، اقدامات نجات جان زودتر انجام شود.