سهم تسلا از بازار خودروهای برقی، تا سال 2025 به کمتر از 20 درصد خواهد رسید


ایلان ماسک این روزها بر تجارت حاکم است و تقریباً در تمام شرکت های تحت کنترل خود نسبت به رقبای خود برتری مطلق دارد. تسلا پیشرو در بازار خودروهای الکتریکی است و در حال حاضر بیشترین سهم را از آن در اختیار دارد. طبق آمار، سهم این شرکت جدید آمریکایی در بازار مدل های برقی به حدود 65 درصد می رسد. این در حالی است که در سال 2020 سهم این شرکت در بازار خودروهای برقی معادل 79 درصد بوده است. بنابراین می توان گفت با تحولات کنونی و ورود همه جانبه خودروسازان سنتی به بازار خودروهای برقی، مطمئنا عرصه بر تسلا تنگ خواهد شد. به طوری که پیش بینی می شود سهم آن تا سال 2025 به کمتر از 20 درصد برسد. اما آیا ایلان ماسک می تواند در این نبرد موفق شود و حاکمیت خود را بر آینده صنعت خودروسازی جهان حفظ کند؟ تسلا و دو چالش بزرگ آن تسلا این روزها با دو چالش بزرگ دست و پنجه نرم می کند. از یک سو برندهای لوکس با تولید خودروهای برقی به دنبال سهمی در رده بالای بازار و محدوده قیمتی شش رقمی هستند. از طرفی برندهای غیر لوکس مدل های برقی را با قیمت زیر 50 هزار دلار معرفی می کنند. دوره ای که تسلا در حال حاضر حضور پررنگی در آن ندارد. اگر به دو سال قبل برگردیم، خواهیم دید که تسلا 79 درصد از بازار خودروهای الکتریکی آمریکا را در اختیار داشت. همانطور که در بالا اشاره کردیم، این رقم اکنون برابر با 65 درصد است. تحقیقات S&P Global نشان می دهد که در صورت ادامه روند فعلی، سهم تسلا از بازار خودروهای الکتریکی تا سال 2025 به کمتر از 20 درصد خواهد رسید. این موسسه می گوید با ورود گزینه های جدید و ارزان تر با فناوری و کیفیت ساخت برابر یا بهتر، رقابت تشدید خواهد شد. بنابراین هر چه جلوتر برویم، سلطه تسلا بر بازار خودروهای برقی کاهش می یابد. ارزان ترین خودرو تسلا مدل 3 سدان است. این خودرو که با قیمت پایه 35000 دلار وارد بازار شد اکنون در پایین ترین نسخه 46900 دلار قیمت دارد. چنین رقمی برای بخش قابل توجهی از مشتریان بالا است و تسلا نمی تواند آنها را جذب کند. البته طبق شایعات این شرکت مدل 2 را با قیمتی در حدود 25 تا 30 هزار دلار در آینده عرضه خواهد کرد. در این صورت تسلا می تواند تا حدودی از افزایش سهم رقبای خود جلوگیری کند. ورود 159 خودروی الکتریکی به بازار آمریکا تا سال 2025. در میان خودروسازان سنتی، برندهایی مانند فورد، کیا، هیوندای، شورولت، فولکس واگن و نیسان روی خودروهای برقی ارزان قیمت تمرکز کرده اند. سایر برندهای بزرگ به زودی به این گروه خواهند پیوست. موسسه اس اند پی گلوبال پیش بینی کرده است که تعداد خودروهای برقی از 48 مدل فعلی به 159 مدل تا پایان سال 2025 خواهد رسید.بد نیست اشاره کنیم که تسلا قصد دارد سال آینده از نسخه به روز شده مدل 3 رونمایی کند. انتظار می رود این نسخه از نظر دامنه حرکتی وضعیت بهتری داشته باشد. سایبرتراک و رودستر از دیگر مدل هایی هستند که در آینده با لوگوی این برند وارد بازار خواهند شد. با وجود این، تسلا همچنان بر بازار خودروهای الکتریکی تسلط خواهد داشت. اگرچه کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که خودروسازان دیگر از این شرکت پیشی بگیرند، اما آنها نیز با چالش‌های زیادی روبرو هستند و مشخص نیست چه زمانی به رکورد تسلا می‌رسند. شاید بدانید که در حال حاضر سه میلیون خودروی برقی با آرم تسلا در خیابان های جهان در حال تردد هستند. ذکر این نکته ضروری است که با وجود کاهش سهم تسلا در بازار، تولید و فروش آن با سرعت خوبی در حال افزایش است. آمارها نشان می دهد که از 525000 خودروی الکتریکی فروخته شده در 9 ماهه اول سال 2022، نزدیک به 340000 دستگاه متعلق به این برند است. در جدول زیر سهم برندهای مختلف در بازار خودروهای برقی را مشاهده می کنید. سهم کل برندها از بازار مدل های برقی. سهم برندها از بازار مدل های برقی لوکس. سهم برندها از بازار مدل های برقی غیر لوکس. 2% هیوندای 16% هیوندای 4% سایر برندها 7% فولکس واگن 8% آئودی 2% نیسان 7% فولکس واگن 2% ریون 2%

دیدگاهتان را بنویسید