ایرباس مخزن سوخت هواپیما با امکان حفظ دمای منفی 253 درجه‌ای می‌سازد


ایرباس در حال توسعه یک مخزن ذخیره هیدروژن برودتی برای ساخت هواپیماهایی با سوخت هیدروژن مایع در آینده است. این شرکت این تانک ها را «قلب سرد» نامیده و آن را به عنوان یکی از اجزای اصلی هواپیمای جدید ZERO معرفی کرده است. ایرباس در مقاله‌ای در وب‌سایت خود می‌گوید: «هیدروژن بخش مهمی از مأموریت ما برای تولید هواپیماهای بدون آلودگی تا سال ۲۰۳۵ است، اما این مواد باید در دمای فوق‌العاده سرد ۲۵۳ درجه سانتی‌گراد ذخیره شوند». برای استفاده از این فناوری باید مخازن ذخیره هیدروژن برودتی جدید تولید شود. خوشبختانه، ما توانایی کافی در تیم خود برای ساخت این مخازن داریم.” ایرباس می گوید دو فناوری اصلی وجود دارد که امکان استفاده از هیدروژن را به عنوان سوخت هواپیما فراهم می کند: نیرو دادن به موتور با سوزاندن هیدروژن از طریق موتورهای توربین گاز یا استفاده از سلول های سوختی هیدروژنی برای تولید. الکتریسیته البته راه دیگری هم وجود دارد که از ترکیب این دو فناوری استفاده می کند. ایرباس گفت: «صرف نظر از این راه حل ها، یک مشکل ثابت وجود دارد که باید حل شود: هیدروژن باید بسیار سرد نگه داشته شود.» این ماده باید در دمای منفی 253 درجه نگهداری می شود و در طول پرواز در همان دما نگهداری می شود.ایرباس نمونه اولیه مخزن سوخت هیدروژن خود را بهینه می کند ایرباس مخازن لازم برای ذخیره این مواد را در نانت فرانسه و دستگاه تبدیل هیدروژن مایع به گاز در برمن آلمان را تولید می کند. کریس ردفرن، رئیس واحد تولید هواپیمای ZEROe می گوید: «تولید سریع اولین نمونه اولیه این تانک گواهی واقعی بر قدرت کار گروهی در تأسیسات ما است. ما می خواهیم کارایی این مخزن را بهبود بخشیم و ردپای زیست محیطی آن را کاهش دهیم.» مهندسان این شرکت می گویند گام بعدی این است که نمونه اولیه تانک را آزمایش کنند و ببینند چه بهینه سازی هایی را می توانند روی آن اعمال کنند. هدف اصلی ایرباس افزایش فضا، بهبود عملکرد و ساده سازی فرآیند تولید است. ساخت نمونه دوم این تانک حدود یک سال طول می کشد و پس از آن در حدود سال های 2026-2028 می توانیم شاهد نصب آن بر روی هواپیمای A380 باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید