هلدینگ صباایده با بیش از 50 نیروی خود قطع همکاری کرد


هلدینگ ایده صبا که مالک آپارات، فیلمو، سینماتیکه و چندین پلتفرم دیگر است، تعدیل نیرو را آغاز کرد. صبایده همکاری خود را با حدود پنجاه نفر از کارکنان این گروه و چند تولیدکننده محتوا که به صورت پروژه ای با این هلدینگ همکاری داشتند، متوقف کرده است. آنطور که برخی از کارکنان تعدیل شده به دیجیاتو گفتند، این تعدیل نیرو تصمیمی بسیار ناگهانی بود و پرسنل شرکت انتظار چنین رویکردی را از سوی صبائیده نداشتند. بیش از دو ماه از محدودیت های اینستاگرام، واتس اپ و اینترنت می گذرد و تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم بر کسب و کارها داشته است. تعدیل نیرو در بسیاری از شرکت ها یکی از پیامدهای موج اخیر فیلترینگ است که بارها به آن هشدار داده شده است اما بسیاری از نهادهای تصمیم گیر آن را جدی نمی گیرند. در همین راستا هلدینگ صبائیده برخی از خدمات دیجیتال مارکتینگ خود را تعطیل کرده و کادر مربوطه را تعدیل کرده است. بر اساس گزارش منتشر شده توسط سایت آی تی ایران، سرویس های شوراند و تیکابی تعطیل و همکاری با نیروهای این سرویس ها متوقف شده است. به گزارش دیجیاتو، «تیک آبی» از مرداد ماه سال جاری به عنوان پلتفرم تحلیل شبکه اجتماعی اینستاگرام با سر و صدای زیادی آغاز به کار کرد. شوراند همچنین یک پلت فرم هوشمند مبتنی بر شبکه های اجتماعی بود که به کسب و کارها در مدیریت بهتر تبلیغات کمک می کرد. پیگیری های دیجیاتو حاکی از آن است که سینماتیک که یکی دیگر از زیرمجموعه های صبایده است نیز مجبور به خداحافظی با تیم شبکه های اجتماعی خود شده است. هرچند شرایط حاکم بر کشور و کاهش فروش سینماها در این تصمیم بی تاثیر نبوده است. پیگیری دیجیاتو با روابط عمومی و مدیران هلدینگ صبایده برای کسب اطلاعات بیشتر بی نتیجه ماند. اگرچه فیلترینگ گسترده به وضوح به بسیاری از کسب و کارها لطمه زده است، اما نمی توان گفت که این موضوع در مورد صبایده و تصمیم برای کاهش نیروی کار در این هلدینگ چقدر صحت دارد. بزرگ‌ترین محصولات صبائیده، آپارات و فیلمو، نسخه‌های بومی‌سازی شده یوتیوب و نتفلیکس هستند. نمی توان موفقیت این پلتفرم ها در دهه اخیر را انکار کرد، اما از سوی دیگر این سوال وجود دارد که آیا در صورت عرضه نمونه های بین المللی، نسخه بومی به غول امروزی تبدیل می شد؟ به نظر می رسد تعدیل حدود 50 نفر در صبایده به ویژه در حوزه بازاریابی و شبکه های اجتماعی بیش از آنکه نتیجه فیلترینگ باشد، نتیجه شرایط موجود و سیاست سکوت برندها در شبکه های اجتماعی است. مشاغلی مانند دیجیتال مارکتینگ نه تنها تا دو ماه پیش در گروه مشاغل پردرآمد قرار می گرفت، بلکه ظرفیت حضور افراد در شرکت های بزرگ و استارت آپ های پویا را نیز فراهم می کرد. اکنون شرایط در حال تغییر و البته فیلترینگ گسترده، مسیر شغلی را تغییر داده است و همان مشاغلی که توسط بخش خصوصی و حتی به صورت خوداشتغالی ایجاد شده بود، در آستانه نابودی است. حتی ادامه فعالیت استارتاپ ها هم چشم انداز روشنی ندارد و بعید نیست تا چند صبح آینده خبر تعطیلی بسیاری از کسب و کارها از اکوسیستم استارتاپی کشور به گوش برسد.

دیدگاهتان را بنویسید