بسیاری از افراد نیازی به مصرف روزانه هشت لیوان آب ندارند


به گفته دانشمندان، توصیه به نوشیدن هشت لیوان آب در روز احتمالا برای بسیاری از افراد بیش از حد است. در واقع، تحقیقات آنها نشان می دهد که اکثر مردم تنها به حدود 1.5 تا 1.8 لیتر آب در روز نیاز دارند که کمتر از دو لیتر توصیه شده است. یوسوکه یامادا از مؤسسه ملی نوآوری های زیست پزشکی، سلامت و تغذیه ژاپن و یکی از نویسندگان اصلی مقاله می گوید: «توصیه فعلی به هیچ وجه از نظر علمی پشتیبانی نمی شود. اکثر دانشمندان مطمئن نیستند که این توصیه از کجا آمده است.» همانطور که در گزارش گاردین توضیح داده شد، یکی از مشکلات مربوط به مقدار توصیه شده قبلی، آب موجود در غذاها است که نادیده گرفته شده و می تواند بخش قابل توجهی از کل دریافتی ما را تشکیل دهد. یامادا توضیح می دهد: “اگر فقط نان و تخم مرغ بخورید، آب زیادی از غذا دریافت نمی کنید، اما اگر گوشت، سبزیجات، ماهی، ماکارونی و برنج بخورید، می توانید حدود 50 درصد آب مورد نیاز خود را از غذا تامین کنید. “اندازه گیری میزان آب مورد نیاز انسان. این مطالعه که در مجله Science منتشر شده است، مصرف آب 5604 نفر از افراد هشت روزه تا 96 ساله را از 23 کشور مورد ارزیابی قرار داده است. شرکت کنندگان در این مطالعه یک لیوان آب نوشیدند که در آن مقداری از اتم های هیدروژن با دوتریوم، ایزوتوپ پایدار هیدروژن که به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارد و بی ضرر است، جایگزین شده بود. دفع بیش از حد دوتریوم نشان می دهد که آب با چه سرعتی به بدن باز می گردد که بسته به سن، جنس، سطح فعالیت و محیط اطراف فرد بسیار متفاوت است. بر اساس این مطالعه، کسانی که در آب و هوای گرم، مرطوب و در ارتفاعات زندگی می کنند، همچنین ورزشکاران و زنان باردار و شیرده، گردش خون بیشتری داشتند، یعنی نیاز به نوشیدن آب بیشتری داشتند. مصرف انرژی بزرگترین عامل در گردش آب محسوب می شود که بیشترین میزان آن در مردان 20 تا 35 ساله با میانگین 4.2 لیتر در روز گزارش شده است. این مقدار با افزایش سن کاهش می یابد و میانگین برای مردان 90 ساله 2.5 لیتر در روز بود. زنان 20 تا 40 ساله نیز به طور متوسط ​​3.3 لیتر گردش آب داشتند که در 90 سالگی به 2.5 لیتر کاهش می یابد. ورزشکاران حدود یک لیتر گردش آب بیشتری نسبت به غیر ورزشکاران تجربه می کنند. نوزادان تازه متولد شده نیز بیشترین سهم را در این زمینه دارند و روزانه حدود 28 درصد از آب بدن خود را جایگزین می کنند. پروفسور جان اسپیکمن، یکی از محققان این مطالعه، از دانشگاه آبردین، گفت: “این مطالعه نشان می دهد که توصیه رایج که همه ما باید هشت لیوان آب بنوشیم – یا حدود دو لیتر در روز – احتمالا برای اکثر مردم بیش از حد است. در بیشتر موقعیت‌ها، و یک «سیاست یک‌اندازه مناسب برای همه» برای استفاده از آب توسط این داده‌ها پشتیبانی نمی‌شود.» در نهایت، محققان خاطرنشان می کنند که اگرچه نوشیدن آب بیشتر از نیاز بدن بعید است برای سلامتی ما مضر باشد، اما تولید آب آشامیدنی تمیز رایگان نیست.

دیدگاهتان را بنویسید