ب ام و  3.0 CSL رونمایی شد؛ بازسازی یک اسطوره با موتور 553 اسب بخاری


ب ام و به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس بخش M از محصول بسیار جذابی به نام 3.0 CSL رونمایی کرد. در واقع این خودرو همانند آخرین نسل M4 است که لباس متفاوتی به تن کرده است. باواریایی ها با رونمایی از این خودرو ضمن جشن نیم قرن فعالیت درخشان بخش M، به مدل کلاسیک دهه 70 نیز ادای احترام کرده اند. این خودروی خاص 553 اسب بخار قدرت تولید می کند و انتظار می رود به طور قابل توجهی چابک تر و سریع تر از M4 استاندارد باشد. طراحی بیرونی BMW 3.0 CSL دارای تمی مشابه با کانسپت 3.0 CSL Hommage است که در سال 2015 رونمایی شد.البته خبری از آن خطوط و حجم های اغراق آمیز در این خودرو نیست و 3.0 CSL چهره متواضع تری دارد. چراغ های اصلی دارای قاب زرد رنگ هستند. اگرچه این چراغ ها و چراغ های عقب لیزری یادآور M4 CSL هستند، اما شکل آنها کمی متفاوت است. ظاهراً انتقادات وارد شده به طراحی جلوپنجره BMW پاسخ داده شده و این شرکت 3.0 CSL را با جلوپنجره ای متفاوت از M3 و M4 روانه بازار خواهد کرد. همانطور که در تصاویر موجود مشاهده می کنید، جلوپنجره این سوپرکوپه آلمانی بیشتر به اجداد خود شباهت دارد و با یک فریم آلومینیومی احاطه شده است. CSL مخفف سه کلمه Coupé، Sport و Leichtbau است. حتماً معنی دو کلمه اول را می دانید. کلمه سوم در فارسی معادل سبک وزن است. اما بدون شک باید باله بزرگ عقب و اسپویلر سقف را از خاص ترین ویژگی های BMW 3.0 CSL دانست. این دو ویژگی در واقع از مدل کلاسیک E9 3.0 CSL معروف به Batmobile اقتباس شده اند. شاید بدانید که عنصر معروف به Hofmeister Kink نوعی امضای BMW از تمامی محصولات این شرکت است. این عنصر در CSL 3.0 برجسته تر است. خطوط مسابقه ای و طراحی این خودرو به وضوح برند M را تداعی می کند. مکمل جذابیت این کوپه آتشین، رینگ های طلایی بسیار زیبا هستند. این رینگ ها در جلو 20 اینچ و در پشت 21 اینچ هستند و با لاستیک های میشلن احاطه شده اند. در داخل کابین، اصل و نسب BMW 3.0 CSL با M4 کاملا مشهود است. البته برای ایجاد تمایز، تقریباً همه روکش ها دارای آلکانترای مشکی هستند و قسمت های تزئینی فیبر کربن در نقاطی از کابین نمایان است. صندلی‌های سطلی M Carbon استاندارد این خودرو هستند و لوگوی انحصاری 3.0 CSL روی پلاک آلومینیومی آن‌ها وجود دارد. جدای از اینها باید گفت که صندلی عقب جای خود را به محفظه مخصوصی داده است. این محفظه برای نگهداری کلاه ایمنی راننده و سرنشین در کناره استفاده می شود. پلاک مخصوص روی داشبورد سرنشین را به یاد شماره ماشین در تیراژ عمومی می اندازد! به منظور کاهش وزن تا حد ممکن، مهندسان BMW تا حد امکان عایق صدا را از 3.0 CSL حذف کرده و تریم CFRP را به پانل درب اضافه کرده اند. دسته دنده سفید رنگ با شکلی متفاوت دیگر ویژگی خاص کابین است که به گذشته پر افتخار این شرکت اشاره می کند. مشخصات فنی BMW 3.0 CSL زیر کاپوت BMW 3.0 CSL همان موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی قرار دارد. این موتور توئین توربو که قوی ترین موتور شش سیلندر تاریخ باواریایی ها به حساب می آید، 553 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور دارد. نکته جالب این است که این میزان خروجی از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی و با همکاری اکتیو ام دیفرانسیل به چرخ های عقب ارسال می شود. اما نکته منفی این است که گشتاور این موتور 100 واحد کمتر از گشتاور موتور M4 CSL است. این کاهش گشتاور ریشه در محدودیت های گیربکس دستی دارد. از طرفی باید گفت که قدرت این خودرو نسبت به M4 CSL 9 اسب بخار بیشتر است. برای دستیابی به هندلینگ بهتر، BMW در شاسی و سیستم تعلیق 3.0 CSL تجدید نظر کرده است. بد نیست بدانید که این کوپه 553 اسب بخاری از سیستم تعلیق تطبیقی ​​خاص M و ترمزهای سرامیکی کربنی استفاده می کند. مهندسان BMW از پلاستیک تقویت شده با فیبر کربن (CFRP) برای حداکثر کاهش وزن استفاده کرده اند. با تصمیم آنها، استوک اگزوز اکنون دارای یک قطعه تیتانیومی است. BMW 3.0 CSL سبک تر از تمام نسخه های مختلف M4 است. البته نباید انتظار اختلاف زیاد داشت. چرا که این کوپه جذاب 1624 کیلوگرم وزن دارد که تنها 1 کیلوگرم کمتر از M4 CSL اتوماتیک است. اگر مقایسه بر اساس M4 Competition باشد، اختلاف وزن به رقم قابل توجه 111 کیلوگرم می رسد. اطلاعاتی در مورد عواملی مانند شتاب و سرعت وجود ندارد. با وجود این، می توان حدس زد که BMW 3.0 CSL سریعتر از M4 باشد. اما صفر تا 100 به دلیل گیربکس دستی احتمالاً کمی بیشتر از M4 CSL طول خواهد کشید. BMW 3.0 CSL یک مدل تولید بسیار محدود است، طبق برنامه ریزی ها، تنها 50 دستگاه از 3.0 CSL در یک دوره سه ماهه تولید خواهد شد. بد نیست بدانید که فرآیندهای دستی ساخت قطعات CFRP و زمان لازم برای ایجاد رنگ خاص از دلایل این دوره نسبتا طولانی است. او فعلا در مورد قیمت بی ام و چیزی نگفته است اما با توجه به تیراژ و مشخصات قطعا با یکی از گران ترین محصولات بایرن همراه خواهیم بود، حتی شاید گران ترین…

دیدگاهتان را بنویسید