شهرداری به‌تنهایی قادر به حل معضل جای پارک در تهران نیست


مشکل جای پارک در تهران به حدی شدید شده که به نظر می رسد شهرداری به تنهایی قادر به حل این مشکل نیست. در حال حاضر شهر تهران به 1.5 میلیون پارکینگ اضافی نیاز دارد. عددی که تامین آن بسیار سخت به نظر می رسد و با توجه به تیراژ روزانه تولید خودرو در کشور می توان حدس زد که تا دستیابی به چنین حجم عظیمی از فضای پارک، بار دیگر با افزایش تردد خودروها کمبود دیگری رخ خواهد داد. . به گفته نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران: شهرداری بدون کمک بخش خصوصی قادر به حل مشکل کمبود پارکینگ نیست، شهرداری موظف است بخش خصوصی را به همکاری تشویق کند. و با ساده سازی شرایط مجتمع های پارکینگ بسازند همچنین با ساخت پارکینگ های طبقاتی برای واحدهای اداری و تجاری می توان درآمدزایی کرد.» مشکل پارکینگ در تهران مربوط به کمبود املاک زیر مجموعه شهرداری است. گویا شهرداری حتی برای ایجاد فضای سبز و زمین بازی برای کودکان با مشکل خالی بودن زمین مواجه است. بنابراین نمی توان انتظار داشت که از املاک شهرداری فقط برای پارکینگ استفاده شود. البته به گفته این عضو شورای شهر فضای زیر پارک ها می تواند گزینه مناسبی برای ساخت پارکینگ باشد. اما این فضاها محدود است و برای ایجاد 1.5 میلیون جای پارک کافی نیست. در ساخت پارکینگ علاوه بر هزینه های اضافی، مواردی مانند خطرات احتمالی و فضای سبز و مکان های تفریحی بلااستفاده نیز باید در نظر گرفته شود. مشکل جای پارک در تهران به موضوعی آزاردهنده برای شهروندان تبدیل شده است. به طور متوسط ​​حدود 15 تا 20 از زمان رانندگان فقط برای یافتن یک جای پارک خالی تلف می شود. اتلاف وقت در نقاط شلوغ و شلوغ حتی به 40 دقیقه هم می رسد و بار روانی سنگین و ناخوشایندی را به راننده تحمیل می کند. از پیامدهای نامطلوب کمبود جای پارک، معطلی رانندگان و استفاده بیهوده از خودروها می توان به ایجاد ترافیک و افزایش آلودگی هوا نیز اشاره کرد. کمبود فضای آزاد و نیاز به ساخت پارکینگ های بیشتر موضوعی نیست که شهرداری به تنهایی بتواند آن را حل کند. در حال حاضر، بیشتر پارکینگ های عمومی شهر در اختیار بخش خصوصی است. به همین دلیل از بخش خصوصی انتظار می رود در ساخت پارکینگ و جبران کمبود فضای خالی برای پارک خودروها به شهرداری کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید