دانشمندان «ویروس‌های زامبی» باستانی منجمدشده در سیبری را احیا کردند

با گرم شدن جهان، بخش های بزرگی از منجمد دائمی (یخبندان دائمی) در حال ذوب شدن هستند و موادی را آزاد می کنند که سال ها در یخ به دام افتاده اند. اکنون گفته می شود که هفت نوع ویروس که هزاران سال در یخچال های طبیعی سیبری منجمد شده بودند، احیا شده اند. جوان‌ترین ویروس به مدت 27000 سال منجمد بوده و قدیمی‌ترین آن به 48500 سال قبل برمی‌گردد که آن را به قدیمی‌ترین ویروس بهبودیافته جهان تبدیل می‌کند. برای مطالعه این میکروب‌های در حال ظهور، دانشمندان اکنون برخی از این ویروس‌های زامبی را از یخ‌های دائمی سیبری احیا کرده‌اند. از جمله ویروسی که تقریباً 50000 سال قدمت دارد، رکوردی برای بازگشت یک ویروس منجمد به حالتی است که می تواند موجودات دیگر را آلوده کند. تهدید سلامت انسان توسط ویروس های احیا شده تیم مسئول این پروژه به سرپرستی ژان ماری المپیک، میکروبیولوژیست در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، می گوید که این ویروس های احیا شده به طور بالقوه تهدیدی قابل توجه برای سلامت عمومی هستند و مطالعات بیشتر برای ارزیابی ریسک آنها مورد نیاز است. محققان در مقاله خود خاطرنشان می کنند: “یک چهارم از نیمکره شمالی زیر زمین های دائمی منجمد است که به آن منجمد دائمی می گویند.” به دلیل گرم شدن کره زمین، ذوب برگشت ناپذیر یخ های دائمی مواد آلی منجمد تا یک میلیون سال را آزاد می کند که بیشتر آنها به دی اکسید کربن و متان تجزیه می شود و اثر گلخانه ای را افزایش می دهد.” یکی از این موارد، ویروس آمیب 48500 ساله ای است که در زیر یک دریاچه کشف شده است. سایر مکان های معدن شامل پشم ماموت و روده گرگ سیبری است که همه آنها هستند. در زیر منجمد دائمی دفن شدند.محققان با استفاده از کشت های زنده تک سلولی آمیب ثابت کردند که ویروس ها هنوز پتانسیل بیماری زایی دارند.علاوه بر این، با ذوب شدن یخ ها، شاهد انتشار باکتری های زیادی در محیط هستیم، اما با توجه به آنتی بیوتیک های فراوان ما در اختیار داریم، می توان گفت که آنها تهدید کمتری هستند. بسیاری از ویروس های منتشر شده در اثر ذوب یخ برای ما کاملا ناشناخته خواهند بود و باید دید چقدر مسری خواهند بود. یک بار در معرض نور، گرما و اکسیژن محیط بیرون قرار بگیرید. این موارد را می توان در مطالعات آتی بررسی کرد.