اولین پرواز برقی هواپیمای بدون بال نورثروپ ام۲- اف۳


از سال 1963 تا 1975، ناسا تلاش کرد تا هواپیمای آزمایشی بدون بال به نام لیفتر توسعه دهد. این هواپیماها جزو اولین هواپیماهایی بودند که به جای سقوط در دریا دوباره فرود آمدند و پرواز کردند. هواپیمای بدون بال در واقع بدون بال نیست. بلکه بیشتر نیروی بالابرنده خود را به جای بال هایش از طریق بدن خود تامین می کند. ناسا چندین نسخه از این هواپیماها را با امکانات و امکانات متفاوت ساخت. Northrop M2-F3 نمونه ای از آنها بود که اولین پرواز الکتریکی خود را در 25 نوامبر 1970 انجام داد.خلبان این پرواز بیل دانا بود که با تجربه به حساب می آمد. Northrop M2-F3 یک نسخه اصلاح شده از پیشینیان خود بود و ثبات جانبی و ویژگی های کنترل بهتری را نشان داد. پرواز بیل با این دستگاه به صورت برقی انجام شد و شش دقیقه به طول انجامید. کابین هواپیمای نورث روپ M2-F3 در تاریخ سه ساله پرواز خود 27 پرواز انجام داد. بیل دانا بیشترین خلبان را با این دستگاه داشت که معادل 19 پرواز بود. در پروازهای بعدی توانست با همین هواپیما دیوار صوتی را بشکند. البته این هواپیما هم مثل همه دستگاه های پیشگام ضعف هایی داشت. به دلیل صاف بودن عرشه بالای دماغه، توانایی خلبانان برای دیدن ارتفاع محدود بود. همچنین کنترل جانبی هواپیما نیز مشکل بود و اصلاحاتی که برای بهبود آن انجام شد تاثیر چندانی نداشت. پس از آخرین پرواز، ناسا نورثروپ M2-F3 را به موسسه اسمیتسونیان اهدا کرد. این هواپیما در حال حاضر در موزه ملی هوا و فضای واشنگتن در معرض دید عموم قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید