نحوه محاسبه قیمت پژو 207 در بورس کالا؛ گرانتر از قیمت بازار آزاد!


بسیاری از مردم با دیدن اعداد روی تابلو فکر می کنند که شانس بیشتری برای داشتن خودرویی با قیمت کمتر در بورس خواهند داشت، اما حقیقت این است که پس از تجربه اتفاقی که دیروز در عرضه پژو 207 رخ داد، باید چنین باشد. گفت که در واقع بین بورس و بازار تفاوت قیمت وجود دارد. وجود ندارد و حتی خریداران از طریق بورس کالا به نوعی ضرر کرده اند. دیروز 1000 دستگاه پژو 207 در بورس کالا به فروش رسید و با میانگین قیمت 343 میلیون تومان فروخته شد. شاید در نگاه اول، معامله سودآور باشد. زیرا قیمت دنده 207 در بازار حدود 420 میلیون تومان برآورد شده و 80 میلیون تومان با نرخ ارز متفاوت است. برخی معتقدند سود شیرین نصیب دلالان بورس شده و بد نیست شانس خود را امتحان کنند. اما حقیقت چیست؟ در ابتدا باید توجه داشت که اغلب در طرح های فروش با خودروهای پرتقاضا مانند محصولات بهمن موتور یا ایران خودرو قیمت نهایی بالاتر از قیمت پایه است. به عنوان مثال در فروش دیگنیتی شاهد بودیم که قیمت تابلو به حدود یک میلیارد و 286 میلیون تومان رسید که با قیمت پایه 821 میلیون تومانی حدود 465 میلیون تومان تفاوت داشت. در واقع در اینجا باید گفت که لزوما تمامی خودروهای عرضه شده در بورس با قیمت پایه اعلام شده معامله نمی شوند. اما این تمام داستان نیست. بعد از اینکه در بورس کالا با موفقیت خرید کردید، اکنون نوبت به پرداخت مالیات و عوارض رسیده است. خریداران باید به سایت مربوطه خودرو مراجعه و بین 11 تا 13 درصد مبلغی را که در بورس کالا ثبت کرده اند به عنوان مالیات و عوارض پرداخت کنند. به عنوان مثال، امروز با وجود اینکه خریداران 207 سفارش با 343 میلیون تومان ثبت کردند، اما باید 11 درصد آن (معادل 38 میلیون تومان) را به حساب این شرکت در سایت ایران خودرو واریز کنند. همچنین هزینه های دیگری مانند هزینه بیمه شخص ثالث، هوشمندسازی، صدور و ارسال کارت مشخصات خودرو، هزینه پست سند مالکیت، هزینه تولید پلاک و هزینه شماره گذاری وجود دارد که عموما بین 4 تا 5 میلیون تومان برای خریدار هزینه دارد. همچنین رویای پول را نباید فراموش کرد. اگرچه در اکثر طرح های فروش بورس کالا، خودروها سه ماهه تحویل مشتری می شود، اما این مدت تقریبا معادل 5 درصد سود سپرده بلندمدت است. بنابراین وقتی دقت کنید می بینید که قیمت پژو 207 در بورس کالا با مالیات، عوارض و هزینه های بیمه 385 میلیون تومان نیست، بلکه در نهایت برای مصرف کننده 405 میلیون تومان است. در واقع این اختلاف 62 میلیون تومانی بین نرخ 343 میلیون معامله شده در بورس کالا با قیمت نهایی 405 میلیون برای مصرف کننده، نکته مبهمی است که کمتر به آن اشاره می شود. این رقم تنها 15 میلیون تومان کمتر از نرخ بازار است و با سود 80 میلیون تومانی پیش بینی شده تفاوت فاحشی دارد، ضمن اینکه موعد تحویل خودرو سه ماهه کاری اعلام شده است و باید موضوع خواب سرمایه را نیز در نظر گرفت. به حساب آوردن. درصد بانک، احتمالاً رقم مذکور حتی بیشتر از قیمت بازار هزینه خواهد داشت. به عبارت دیگر، اگر متقاضی به جای ثبت نام در بورس کالا به یکی از نمایشگاه های شهر می رفت، می توانست خودروی مورد نظر خود را در لحظه تحویل بگیرد و سه ماه از آن استفاده کند و در نهایت رقم کمتری را به دست آورد. (نسبت به قیمت بورس کالا) پرداخت کنید! در واقع بسیاری از مردم با دیدن ارقام روی تابلو فکر می کنند که شانس بیشتری برای داشتن خودرو در بورس خواهند داشت. اگرچه این نظریه تا حدودی درست است، اما نباید فراموش کرد که بورس بر اساس عرضه و تقاضا کار می کند و در صورت افزایش تقاضا، سودی حاصل نمی شود. شاید عده ای در طرح فروش ضرر کردند! با توجه به اینکه قیمت عرضه یک روز قبل از عرضه در سامانه معاملات ثبت می شود، قیمت گذاری با آنچه در بورس اتفاق می افتد متفاوت است. در واقع شباهت زیادی به مزایده دارد و باید شماره پیشنهادی مناسب را در سامانه ثبت کنید. این عامل باعث می شود اطلاعات دقیقی در مورد کمترین قیمت معامله نداشته باشید و اگر به اشتباه عدد بیش از حد را وارد کنید، نه تنها خودرو را گرانتر از بازار خریداری می کنید، بلکه باید سه ماه یا حتی بیشتر منتظر بمانید. تحویل آن! در فروش اخیر 207 برخی از خریداران 366 میلیون تومان ثبت نام کردند و با فرمول فوق در نهایت 430 میلیون تومان برای خودرو پرداخت کردند. یعنی 10 میلیون تومان گرانتر از بازار! اگر این افراد قصد عقب نشینی داشته باشند، ضرر بیشتری خواهند داشت. زیرا طبق قانون بورس کالا باید 5 درصد قیمت معامله شده را به عنوان زیان به کارگزار بپردازند. به همین دلیل متقاضی خوش شانس پژو 207 باید بین 10 میلیون زیان بازار یا زیان 18 میلیون تومانی در بورس کالا یکی را انتخاب کند. به نظر می رسد عده ای هنوز اطلاعات دقیقی از ثبت سفارش در بورس کالا ندارند و همین امر باعث می شود گاه خودرویی گرانتر از بازار خریداری کنند. روند پیچیده بورس کالا و ناآشنایی برخی خریداران در کنار صف های قرعه کشی میلیونی محصولات قدیمی، نه تنها منجر به کاهش قیمت نمی شود، بلکه شیب آهسته ای را برای افزایش قیمت ایجاد می کند که کاملا مغایر با وعده های وزارت امنیت و مسئولان بورس کالا می تواند منابع جدیدی را برای خودروسازان ایجاد کند و آنها را از زیان خارج کند، اما ساختار تودرتو مدیریت این شرکت ها و فسادهای گسترده اجازه چنین چیزی را نمی دهد. علاوه بر این، مابه التفاوت قیمت پایه و نرخ فروش بورس کالا برای اهدافی مانند توسعه حمل و نقل عمومی یا تسهیلات برای زوج های جوان بدون خودرو هزینه می شود که نمی تواند تغییر محسوسی در صورت های مالی خودروسازان ایجاد کند. کوتاه مدت. بنابراین برخلاف گفته های تحلیلگران، بورس کالا با این عرضه های محدود نتوانسته وضعیت بازار را بهبود بخشد و در آینده این پتانسیل را دارد که به یکی از معضلات مهم صنعت خودرو ایران تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید