دلیل ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی به کشور



وزارت امنیت اخیرا در پی مواضع سیاسی دولت فرانسه اعلام کرده است که مجوز واردات خودروهای ساخت این کشور به ایران صادر نمی شود. سخنگوی وزارت امنیت اعلام کرد: این وزارتخانه اجازه ورود محصولات دو برند فرانسوی پژو سیتروئن و رنو را نخواهد داد مگر اینکه خروج برندهای فرانسوی رنو و پژو از ایران خارج شود. بازار جبران می شود.» اخیرا در حالی که سخنگوی وزارت حریم خصوصی درباره ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای فرانسوی در ایران صحبت کرده است، دلیل این موضوع نیز رفتار گذشته این شرکت ها در دوران تحریم صنعت خودرو بوده و وزارت حریم خصوصی به وضوح اعلام کرده است. اظهار داشت که تا زمانی که فرانسوی ها خسارت های گذشته را جبران نکنند. ما از این کشور خودرو وارد نمی کنیم. این در حالی است که پیش از این خبر تولید خودروی اقتصادی ایران خودرو بر اساس رنو کوید و احتمال واردات برخی محصولات اقتصادی اما جدید رنو مانند نسل جدید لوگان و تریبر رسانه ای شده بود. اما در روزهای اخیر و پس از تحولات سیاسی، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اعلام خبر ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی به ایران از سوی وزارت صمت، تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت ایران خودروسازان فرانسوی را به دلیل رفتارهای گذشته خود تحریم کرده و اجازه استفاده از تحریم ها را برای اعمال فشار بر صنعت و بازار خودروی ایران به آنها نمی دهد، در واقع به دلیل رفتار غیرحرفه ای شرکت خودروسازی ایران فرانسوی‌ها در سال‌های گذشته دیگر اجازه سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی را ندارند و تاکنون وزارت امنیت هیچ مجوزی برای ورود خودروهای فرانسوی صادر نکرده است. وزارت حریم خصوصی همانطور که قبلا اعلام شده فقط واردات خودروهای غیر فرانسوی ژاپنی، کره ای، چینی و اروپایی است که امید قالیباف نیز با تاکید بر این موضوع اظهار داشت: با توجه به اینکه خودروسازان فرانسوی در ایران با دو خودروساز بزرگ قرارداد و مشارکت در تولید داشتند و با اعمال تحریم ها همکاری خود را متوقف کردند، اکنون مجاز به واردات خودرو از کشور هستیم تا زمانی که زیان های گذشته را جبران نکنند، به این کشور نمی دهیم. دولت ایران در حالی واردات خودروهای فرانسوی را ممنوع کرده است که صنعت خودرو یکی از اولین صنایعی بود که در زمان تحریم های آمریکا تحریم شد. با اعمال تحریم ها، خودروسازان فرانسوی مانند پژو، رنو و سیتروئن که در آن زمان با خودروسازان بزرگ همکاری می کردند، نمایندگان رسمی و فعالی در ایران داشتند و محصولاتی را به صورت مشترک و با همکاری تولید می کردند، ایران را ترک کردند و همکاری را متوقف کردند. . این موضوع باعث شد خودروسازان بزرگی که بخش قابل توجهی از پژو، ال 90 و سایر محصولات رنو و … را تولید می کردند و به بخشی از قطعات فرانسوی نیاز داشتند، خسارات مالی زیادی به بار آورد و باعث شد که در صورت تحریم، با توجه به این وعده های بد، در صورت تحریم برداشته شود یا واردات آزاد شود، آنها دیگر قصد همکاری با فرانسوی ها را ندارند. لازم به ذکر است پیشتر در خصوص ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای فرانسوی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که آیا امکان واردات خودرو از این کشورها وجود دارد یا خیر؟ با توجه به یاغی های قبلی فرانسوی ها و مواضع ژاپنی ها و کره ای ها. ? وی گفت: با توجه به اینکه بحث تنوع واردات از برندهای مختلف مطرح است، فعلاً قانونی برای ممنوعیت واردات از کشورها و خودروسازان گذشته نخواهیم داشت. در صورت وجود محدودیت، خودروهای وارداتی تنها به محصولات چینی محدود می شوند. نحوه واردات از این کشورها به عهده واردکنندگان است و باید اجازه دهیم واردکنندگان این سازوکار را مشخص کنند. اما اگر خسارات ناشی از سوء نیت فرانسوی ها جبران نشود، اجازه ورود محصولات را نخواهیم داد.»

دیدگاهتان را بنویسید