موتور مشترک سایپا و ایران خودرو در راه است


سایپا علاوه بر خودروهای جدید، از موتورهای متعددی نیز رونمایی کرده است. جزئیات اولیه این موتورها و به ویژه اطلاعات مربوط به موتور مشترک سایپا و ایران خودرو به تازگی در فضای مجازی منتشر شده است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم. گروه صنعتی سایپا در محصولات جدید خود از موتورهای پیشرفته و ارتقا یافته استفاده می کند. موتور ME16 (نسخه ارتقا یافته TU5) با همکاری ایران خودرو ساخته شد که نماد اتحاد و همبستگی در صنعت خودروسازی کشور است. ایران خودرو و سایپا دست به دست هم داده اند تا علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، توانایی و توانایی خود را در ترویج و ارتقای محصولات مختلف با تولیدات مشترک ثابت کنند. موتور جدید ME16 اولین موتور مشترک سایپا و ایران خودرو محسوب می شود که قرار است در نسل های بعدی شاهین مورد استفاده قرار گیرد. این موتور با نام اصلی EC5 (نسخه ارتقا یافته TU5) در خودروهایی مانند تارا، رانا پلاس و 207i با نام TU5 استفاده می شود و در واقع محصولی از گروه PSA می باشد. به بیان بهتر، EC5 گروه PSA در محصولات ایران خودرو با نام TU5 و در محصولات سایپا ME16 شناخته می شود. موتور EC5 با ظرفیت 1.6 لیتر دارای 4 سیلندر و 16 سوپاپ است و می تواند 115 اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور 150 نیوتن متر تولید کند. این ارقام ممکن است در موتور EM16 محصولات سایپا کمی تغییر کند. به احتمال زیاد مدل 1403 خودروهای شاهین مجهز به موتور ME16 خواهد بود. علاوه بر ME16 که موتور مشترک سایپا و ایران خودرو است، اطلاعات جدیدی از موتور M15GSI در اختیار رسانه ها قرار گرفته است. این موتور به عنوان نسخه بهبودیافته M15 دستخوش تغییرات زیادی شده است، از جمله تغییر در سیستم تزریق سوخت، سیستم جرقه زنی بهبود یافته، اضافه شدن هدرها و زمان بندی متغیر سوپاپ VVT. به ویژه این موتور در دورهای پایین گشتاور بیشتری ایجاد می کند و باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود. قدرت و حداکثر گشتاور موتور M15GSI به ترتیب به 89 اسب بخار و 135 نیوتن متر می رسد. تولید انبوه موتور جدید برای سال 1402 همزمان با تولید سهند و اطلس برنامه ریزی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید