شناسایی انگل مرموزی که قارچ تبدیل‌کننده مورچه‌ها به زامبی را آلوده می‌کند

یک قارچ انگلی مرموز در سراسر جهان وجود دارد که روی قارچ زامبی‌ساز مورچه‌ها قرار گرفته است. محققان برای اولین بار با بررسی جامع و مکتوب این قارچ عجیب به مشخصات دقیق آن از جمله توالی ژنتیکی آن دست یافته اند. به گزارش CNN، دانشمندان برای اولین بار متوجه شدند که قارچ زامبی ساز مورچه ها در واقع دارای انگل هایی است که به روند کنترل این موجودات کمک می کند. دکتر Joao Araujo از باغ گیاه شناسی نیویورک که سال ها به دنبال مورچه های زامبی بوده است، می گوید که در این مدت متوجه رشد قارچ های سفید عجیب و غریب روی قارچ زامبی ساز مورچه ها شده است. اگرچه این موضوع قبلا توسط برخی از دانشمندان مشاهده شده بود، اما اکنون برای اولین بار توسط آرائوجو و تیمش به طور سیستماتیک بررسی شده است. آنها توانسته اند ساختار فیزیکی قارچ روی قارچ زامبی را کشف کنند و توالی DNA آن را پیدا کنند. نتایج تحقیقات این گروه در مجله پرسونیا منتشر شده است. کشف دو جنس جدید قارچ بر روی قارچ زامبی ساز مورچه ها. دانشمندان همچنین در فرآیند تحقیقاتی خود دو جنس جدید از قارچ‌های ناشناخته را کشف کرده‌اند. دکتر Araujo می گوید یکی از این قارچ های جدید، Niveomyces coronatus، مسئول پوشش عجیب و غریب سفید روی قارچ زامبی است. قسمت Niveo در نام این قارچ از کلمه لاتین “Snowy” گرفته شده است. شناسایی دومین قارچ جدید، Torrubiellomyces zombiae، دشوارتر است. قارچ هایی که به قارچ های زامبی ساز حمله می کنند کنترل کامل آنها را به دست نمی گیرند، اما از آنها تغذیه می کنند. در برخی موارد قارچ دوم قارچ اول را اخته می کند تا اسپور پخش نشود سپس آنقدر بزرگ می شود که کل قارچ میزبان را از بین می برد. البته دانشمندان می گویند با توجه به اینکه اطلاعات کمی در دسترس است، نمی توان نتیجه گیری قطعی کرد. قارچ های زامبی ساز کنترل مغز مورچه ها را به دست می گیرند و باعث می شوند که آنها لانه خود را ترک کنند و از درختان بالا بروند. در آنجا مورچه یکی از برگ ها را گاز می گیرد، از آن آویزان می شود و آنقدر آویزان می شود که با رشد قارچ از بین برود. عامل مهاجم سپس هاگ های خود را پخش می کند و به تولیدمثل ادامه می دهد.