دانشمندان احتمالاً معمای مرموز خطوط عجیب فوبوس، قمر مریخ را حل کردند + عکس

طبق تخمین ستاره شناسان، قمر فوبوس مریخ که احتمالاً در 100 میلیون سال آینده توسط نیروی گرانشی مریخ از بین می رود و حلقه ای از غبار را در اطراف این سیاره ایجاد می کند، در حال حاضر به دلیل این نیروی گرانشی، روی سطح خود خطوطی دارد. برای مدت طولانی، معمای منشا این خطوط دانشمندان را متحیر کرده بود. در یک مطالعه جدید، دانشمندان دریافته اند که برهمکنش های گرانشی بین مریخ و فوبوس باعث تشکیل خطوط در سطح این سیاره شده است. بن چنگ، رهبر گروهی از محققان دانشگاه تسینگ‌هوا در چین و دانشگاه آریزونا در ایالات متحده، می‌گوید: «تحلیل ما تأیید می‌کند که ساختارهای لایه‌ای ناهمگن روی فوبوس، همراه با شکستگی‌های احتمالی در زیر سطح، می‌تواند نشان دهنده آغاز نابودی نهایی این ماه است.” نیروهای کششی یا جزئی نتیجه فعل و انفعالات گرانشی در اجسام فضایی هستند که سازه ها را در برجستگی محوری که بین آنها وجود دارد کشیده می شود. این کشش در برخی موارد می تواند باعث شکستگی شود که قبلاً در قمر زحل انسلادوس دیده ایم. برای اثبات تأثیر این نیروها بر فوبوس، محققان یک مدل ریاضی سه بعدی ایجاد کردند. قمر مریخ در شرف نابودی است. آنها با استفاده از این مدل صدها شبیه سازی انجام دادند و دریافتند که در تعداد زیادی از این شبیه سازی ها، نیروهای جزر و مدی باعث جدا شدن لایه ها و شکستگی به شکل خطوط موازی می شوند. نتیجه، الگوهای خطی است که بسیار شبیه به مناطق مشاهده شده در فوبوس است. البته همه مناطق فوبوس مشابه نتایجی که در این مدل دیده می شود نیست. به ویژه، خطوط نزدیک به استوای ماه شبیه به پیش بینی نیستند. با این حال، حداقل برخی از این آثار به احتمال زیاد به دلیل اثر گرانشی مریخ است. به عبارت دیگر، این یافته نشان می دهد که تجلی عینی آغاز نابودی فوبوس قابل مشاهده است. این می تواند موادی را از سطح زیرین ماه نشان دهد که احتمالاً برای دانشمندان جالب است. آژانس فضایی ژاپن قصد دارد در ماموریتی آینده درباره فوبوس تحقیق کند. نتایج این تحقیق در مجله The Planetary Science منتشر شده است.