کیسه هوا خودرو؛ نحوه‌ی کار، انواع و نکات تکمیلی


ویژگی خودروها در قرن بیست و یکم ایمنی است و کیسه هوا یکی از مهمترین مولفه های ایمنی خودرو است. نصب کیسه هوا بر روی خودروها در اکثر کشورهای جهان اجباری است که نشان می دهد این ابزارها در تامین امنیت سرنشینان خودرو بسیار موثر هستند. ایربگ خودرو به همراه سیستم ترمز ABS و EBD سطح اولیه ایمنی خودروهای امروزی است. قبل از اختراع کیسه هوا، کمربند ایمنی تنها گزینه ایمنی رایج در خودروها بود. اولین کیسه هوا فقط برای راننده در نظر گرفته شده بود و در داخل فرمان قرار داشت. با این حال، پس از مدتی شاهد توسعه ایربگ و معرفی انواع دیگر آن بودیم. آنچه در این مقاله می خوانید نگاهی جامع و کلی به ایربگ خودرو است. تاریخچه کیسه هوای خودرو با جستجو در وب متوجه می شوید که کیسه هوا بر خلاف بسیاری از سیستم های ایمنی خودرو، مخترع منحصر به فردی دارد. ثبت اختراع کیسه هوا در ایالات متحده آمریکا به نام آلن برید به شماره 5,071,161 به ثبت رسیده است. در سال 1968، آلن برید، سنسور و سیستم کیسه هوا را به ثبت رساند. با این حال، اشکال اولیه ایربگ در طول دهه 1950 توسعه یافت. والتر لیندرر آلمانی و جان هتریک آمریکایی در سال 1951 به طور همزمان اختراع اولین نوع کیسه هوا را به نام خود ثبت کردند. با وجود تلاش آمریکایی ها، سیستم کیسه هوای خودروهای امروزی در سال 1964 با تلاش مهندس خودرو ژاپنی یاسوزابورو کوبوری معرفی شد. این سیستم از یک انفجار کنترل شده برای بازکردن کیسه های هوا استفاده کرد. همان سیستمی که امروزه در خودروها استفاده می شود. خودروسازان آمریکایی اولین شرکت هایی بودند که از کیسه هوا در مقیاس انبوه استفاده کردند. فورد در سال 1971 تعدادی خودرو را به کیسه هوا مجهز کرد. جنرال موتورز همچنین در سال 1973 ناوگانی از خودروهای دولتی با کیسه هوا را معرفی کرد. کادیلاک همچنین در اواخر دهه 1970 کیسه هوای راننده و سرنشین را به خودروهای خود اضافه کرد. از اوایل دهه 1990، ایربگ به اکثر خودروهای آمریکایی راه پیدا کرد و دیگر خودروسازان در جهان نیز به استفاده از ایربگ علاقه مند شدند. نصب ایربگ بر روی تمامی خودروها در آمریکا از سال 1998 اجباری شده است و سایر کشورها نیز قوانین خود را در این زمینه به تصویب رسانده اند. در ایران نصب ایربگ بر روی خودروها از ابتدای دهه 1390 اجباری شده است. ایربگ خودرو چگونه کار می کند؟ ایربگ های امروزی از ترکیب یک یا چند سنسور، یک ماژول کنترلر و یک کیسه هوای فیزیکی تشکیل شده اند. سنسورهای کیسه هوا پارامترهای مختلفی مانند سرعت، شتاب و قدرت ترمز را کنترل می کنند. هنگامی که سنسورها تصادف را تشخیص می دهند، سیگنالی را به کیسه هوا ارسال می کنند تا فعال شود. همانطور که در قسمت های قبل اشاره کردیم، کیسه های هوا از طریق یک انفجار کنترل شده با گاز نیتروژن پر می شوند. داخل هر کیسه هوا مخلوطی از مواد شیمیایی وجود دارد که پس از فعال شدن سیگنال سنسورها با انفجار مشتعل می شود. کل فرآیند انفجار مواد داخل کیسه هوا و مشتعل شدن مخلوط حدود سه صدم ثانیه طول می کشد. هنگامی که باز می شوند، کیسه های هوا با نیروی قابل توجهی باز می شوند تا به آنها قدرت واکنش سریع را بدهد. به همین دلیل توصیه می شود هنگام سواری، پاهای خود را روی داشبورد قرار ندهید. همچنین به دلیل نصب کیسه هوا، سوار شدن کودکان در صندلی جلوی خودرو خطرناک است. ایربگ خودرو چگونه امنیت مسافران را حفظ می کند؟ مهمترین دلیل نصب ایربگ در خودروها حفاظت از سرنشینان خودرو است و به همین دلیل نصب این آپشن در اکثر کشورها اجباری است. اما ایربگ خودرو چگونه از سرنشینان محافظت می کند؟ در واقع کیسه های هوا یک بالشتک بین سرنشینان و سطح سخت داشبورد یا فرمان ایجاد می کنند. هدف از ایربگ محافظت از سرنشینان در برابر برخورد با شیشه جلو، ستون فرمان یا داشبورد خودرو در هنگام تصادف است. البته باید توجه داشت که ایربگ ها سیستمی مکمل کمربند ایمنی هستند و با آن کار می کنند. در واقع شرط لازم برای عملکرد صحیح ایربگ ها بستن کمربند ایمنی توسط سرنشینان است. حتی برخی از سیستم های کیسه هوا به گونه ای طراحی شده اند که فقط زمانی که کمربند ایمنی بسته است فعال می شوند. طبق دستور سازمان ایمنی بزرگراه های آمریکا یا NHTSA تمامی خودروهای سواری آمریکایی باید از سال 1988 مجهز به ایربگ باشند که این دستورات برای سایر خودروهای نیمه سنگین و سنگین در سال های بعد صادر شد. بر اساس برآورد این سازمان در سال 2017، کیسه هوا جان 2790 نفر را در تصادفات نجات داده است. آیا ایربگ ماشین را می توان غیرفعال کرد؟ در برخی خودروها از جمله اکثر خودروهای ایرانی امکان خاموش کردن ایربگ سرنشین وجود دارد. این ویژگی به رانندگان این امکان را می دهد که کیسه هوای سرنشین را بدون استفاده نگه دارند تا نیازی به فعال سازی و تعویض آن نباشد. کلید غیرفعال کردن کیسه هوا معمولاً در لبه داشبورد یا روی کنسول مرکزی قرار دارد. این سوئیچ با استفاده از کلید ماشین فعال یا غیرفعال می شود. با این حال، غیرفعال کردن ایربگ راننده آسان نیست و برای جدا کردن آن به کمک یک مکانیک ماهر نیاز خواهید داشت. انفجار ناخواسته ایربگ ممکن است صدمات زیادی به خودروی شما وارد کند و به همین دلیل باید نکات ایمنی را برای غیرفعال کردن ایربگ رعایت کنید. انواع ایربگ خودرو پیشرفت فناوری های ایمنی خودرو باعث شده تا انواع ایربگ در خودروهای امروزی نصب شود. تنوع ایربگ ها روز به روز در حال افزایش است، با این حال چهار نوع ایربگ را می توان در خودروهای امروزی یافت: ایربگ فرست کلاس، راننده و سرنشین کیسه های هوای جلو رایج ترین نوع کیسه های هوا هستند که برای محافظت از راننده در تصادفات طراحی شده اند. ایربگ سرنشین کناری معمولا در قسمتی از داشبورد قرار دارد و ساختار آن همانند ایربگ راننده است. دسته دوم، ایربگ های جانبی، ایربگ های جانبی معمولاً در پشت صندلی ها قرار می گیرند و در هنگام تصادف، فاصله بین سرنشین و درب خودرو را پر می کنند. موسسات ایمنی تخمین می زنند که استفاده از کیسه هوای جانبی 25 درصد از صدمات وارده به قفسه سینه سرنشینان در تصادفات جانبی را کاهش می دهد. ایربگ پرده ای نوع خاصی از کیسه هوای جانبی است که از سقف خودرو باز می شود و وظیفه آن محافظت از سر افراد در هنگام برخورد است. دسته سوم، ایربگ های زانو، ایربگ های زانو در قسمت پایین داشبورد و جلوی زانوهای سرنشین نصب می شوند. هنگام تصادف، آنها باد می کنند تا فضای بین پای مسافر و داشبورد پر شود. دسته چهارم، کمربندهای ایمنی بادی، کمربندهای ایمنی مجهز به کیسه هوا نوع جدیدی از این آپشن ایمنی هستند. کمربندهای ایمنی بادی برای محافظت از گروه های سنی آسیب پذیر مانند سالمندان یا کودکان طراحی شده اند. این کمربندها از آسیب به سر، قفسه سینه و گردن جلوگیری می کنند. ایربگ خودرو، گزینه یکبار مصرف باید توجه داشته باشید که ایربگ ها اقلام یکبار مصرف هستند. آنها با فعال شدن منفجر می شوند و مواد شیمیایی داخل کاملا مصرف می شوند. در نتیجه غیر قابل تعویض هستند. همچنین پارچه فابریک کیسه های هوا در یک لحظه باد می شود و سپس آویزان می شود. قطعات حاوی ایربگ مانند فرمان، داشبورد یا ستون خودرو نیز در اثر این انفجار آسیب دیده و پس از آن باید تعویض شوند. در مجموع، فعال شدن کیسه هوا یک مکانیسم ایمنی پرهزینه را فعال می کند. این مکانیسم باعث از بین رفتن برخی از قسمت های خودرو برای محافظت از جان شما و سایر مسافران می شود. با این حال، تعویض قطعات آسیب دیده و خرید ایربگ جدید می تواند برای راننده گران تمام شود. کیسه هوای ساده ترین خودروی داخلی پراید امروز بیش از 1.5 میلیون تومان قیمت دارد و البته هزینه های تعویض فریم فرمان و نصب قطعات نیز به آن اضافه می شود. به همین دلیل است که در شرایط فعلی رانندگی با احتیاط یک توصیه اقتصادی و ایمنی محسوب می شود. سوالات متداول ایربگ خودرو چگونه کار می کند؟ کیسه های هوا با گاز نیتروژن از طریق یک انفجار کنترل شده باد می شوند. داخل هر کیسه هوا مخلوطی از مواد شیمیایی وجود دارد که پس از فعال شدن سیگنال سنسورها با انفجار مشتعل می شود. کل فرآیند انفجار مواد داخل کیسه هوا و مشتعل شدن مخلوط حدود سه صدم ثانیه طول می کشد. چند مدل ایربگ خودرو در بازار موجود است؟ دسته اول، ایربگ راننده و سرنشین. دسته دوم، ایربگ جانبی. دسته سوم، کیسه هوای زانو. دسته چهارم، کمربند ایمنی بادی. آیا ایربگ خودرو را می توان غیرفعال کرد؟ کلید غیرفعال کردن کیسه هوا معمولاً در لبه داشبورد یا روی کنسول مرکزی قرار دارد. این سوئیچ با استفاده از کلید ماشین فعال یا غیرفعال می شود. با این حال، غیرفعال کردن ایربگ راننده به راحتی امکان پذیر نیست و برای غیرفعال کردن آن به کمک یک مکانیک ماهر نیاز خواهید داشت. انفجار ناخواسته ایربگ ممکن است صدمات زیادی به خودروی شما وارد کند و به همین دلیل باید نکات ایمنی را برای غیرفعال کردن ایربگ رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید