ناسا ماون را به مریخ پرتاب کرد

Maven یک کاوشگر فضایی بود که برای مطالعه جو مریخ طراحی شده بود. این فضاپیما توسط ناسا در 18 نوامبر 2013 به سمت سیاره سرخ پرتاب شد. پرتاب ماه به مدت 10 ماه در سفر بود تا اینکه در 22 سپتامبر 2014 وارد مدار مریخ شد. هدف این فضاپیما همانطور که از نامش پیداست – Mars Volatilities and Atmospheric Evolution Mission – درک آب و هوا و جو مریخ بود. . این کاوشگر ماموریت علمی یک ساله خود را با مشاهدات منظم جو فوقانی مریخ، یونوسفر، برهمکنش با خورشید و باد خورشیدی آغاز کرد. این فضاپیما حامل 9 ابزار علمی بود که برای بررسی اشعه ماوراء بنفش، باد خورشیدی، دما، عکاسی و غیره مورد استفاده قرار گرفت. یک دنباله دار تنها چند ماه پس از پرتاب ماموریت Maven در معرض خطر برخورد قرار گرفت. با کنترل ناوبرهای کاوشگر، Maven سالم ماند. همچنین توانست داده های ارزشمندی در مورد برخورد دنباله دار به مریخ به زمین مخابره کند. دستاوردهای مائون بر اساس داده های مائون، دانشمندان اعلام کردند که دو پدیده غیرمنتظره را در جو مریخ مشاهده و کشف کردند. یکی ابری از غبار در ارتفاع حدود 150 تا 300 کیلومتری و دیگری درخشش شفاف فرابنفش در نیمکره شمالی سیاره بود. این کاوشگر همچنین پروازهای نزدیکی را بر فراز قمر بزرگ مریخ، فوبوس انجام داد و توانست با استفاده از ابزار تصویربرداری طیف سنج فرابنفش خود، تصاویر طیفی از این قمر به دست آورد. علاوه بر این، فضاپیما لایه ها و شکاف های جالبی را در جو فوقانی سیاره سرخ که شبیه به زمین است، کشف کرد. مشابه سیاره ما، این لایه ها دارای بار الکتریکی هستند که سیگنال های رادیویی را مختل می کند. ابزارهای مائون نیز مقادیر زیادی پلاسما در جو مریخ گزارش کرده اند. این اطلاعات به ما کمک کرده است تا تعیین کنیم که چگونه مواد فرار از جو مریخ از بین می روند و آب و هوای گذشته و تغییراتی که در آن متحمل شده است را درک کنیم. در سال 2013 فضاپیما با خطر برخورد با فوبوس مواجه شد که با یک مانور کوچک توانست خود را نجات دهد. اگرچه ماموریت Maven یک ساله بود، اما همچنان در جو مریخ در حال گردش است. سوخت این کاوشگر احتمالا برای کار تا سال 2030 کافی خواهد بود.