محققان با ساخت واکسن اعتیاد، مانع ورود یکی از خطرناک‌ترین مخدرها به مغز موش‌‌‌ها شدند

مصرف مواد مخدر سالانه باعث مرگ افراد زیادی در جهان می شود و ساخت دارو یا واکسنی که می تواند اعتیاد را کاهش دهد یا متوقف کند، می تواند جان بسیاری را نجات دهد. اکنون دانشمندان موفق به تولید واکسن آزمایشی اعتیاد شده اند که می تواند با تولید آنتی بادی از اثرات رفتاری و فیزیولوژیکی یکی از خطرناک ترین داروهای صنعتی به نام “فنتانیل” جلوگیری کند. این اولین بار نیست که دانشمندان موفق به ساخت واکسن اعتیاد برای حیوانات می شوند و حتی حداقل یک واکسن برای “اکسی کدون” در مراحل اولیه آزمایشات بالینی انسانی است. اما تحقیق جدید منتشر شده در مجله “Pharmaceutics” رویکرد متفاوتی در پیش گرفته است. فنتانیل چیست و واکسن آن چگونه عمل می کند؟ فنتانیل یک ماده مخدر مصنوعی یا صنعتی است که 50 تا 100 برابر بیشتر از هروئین مؤثر است. این دارو که در واقع به عنوان دارو ساخته شده بود، اکنون به عنوان دارو استفاده می شود. این ماده حتی به مقدار کم می تواند افراد را تحت تاثیر قرار دهد و به همین دلیل قیمت پایین تری نسبت به سایر مواد دارد. علاوه بر این، خطر مصرف بیش از حد این ماده نیز زیاد است. اثربخشی بالای این دارو و همچنین خطر بالای مصرف بیش از حد، دانشمندان را بر آن داشته تا توجه ویژه ای به آن داشته باشند. اما درمان چندان موثری برای مقابله با این دارو وجود ندارد و به عنوان مثال نالوکسان که برای مقابله با مصرف بیش از حد فنتانیل استفاده می شود، نیاز به چندین دوز دارد و اخیراً به یک داروی کمیاب تبدیل شده است. در همین راستا دانشمندان تگزاس آمریکا واکسن ترک اعتیاد برای فنتانیل تولید کرده اند که مانند سایر واکسن ها باعث واکنش سیستم ایمنی بدن پس از تزریق می شود. محققان از پروتئین غیرفعال دیفتری برای ساخت این واکسن استفاده کرده اند. یک پل مولکولی که دو مولکول را به هم متصل می کند. با استفاده از این ماده، سیستم ایمنی بدن فنتانیل را به عنوان یک تهدید می شناسد و برای مبارزه با آن آنتی بادی می سازد. این آنتی بادی ها قبل از اینکه دارو وارد مغز شود در جریان خون به فنتانیل متصل می شوند. در مرحله بعد، به جای اینکه فنتانیل روی بدن تأثیر بگذارد، فنتانیل از طریق کلیه ها از بدن خارج می شود. پس از ساخت این واکسن، محققان آن را روی 60 موش آزمایش کردند. در این تحقیق چندین آزمایش اساسی و کنترلی بر روی موش ها برای تعیین رفتار طبیعی آنها در هنگام استفاده از مواد مخدر مانند فنتانیل مشاهده کردیم. در یک آزمایش، دانشمندان اندازه‌گیری کردند که موش‌ها چه مدت دم خود را از منبع گرما دور می‌کنند. در آزمایش دیگری، مدت زمانی که موش های آموزش دیده اهرمی را برای دریافت غذا تکان می دادند اندازه گیری شد. علاوه بر این، دانشمندان داده های فیزیکی مانند ضربان قلب و سطح اکسیژن را نیز جمع آوری کردند. پس از به دست آوردن اطلاعات پایه، دانشمندان شروع به تزریق یک دوز از واکسن به هر موش کردند و به دنبال آن دو دوز تقویت کننده با فاصله سه هفته از یکدیگر تزریق کردند. پس از شش هفته، دانشمندان از موش ها نمونه خون گرفتند تا آنتی بادی های فنتانیل را بررسی کنند. پس از 10 هفته، دانشمندان دوباره آزمایش رفتار و پاسخ موش ها به فنتانیل را آغاز کردند. در تمام آزمایش‌ها، واکسن مؤثر بود و موش‌ها به درستی آنتی‌بادی‌های ضد فنتانیل تولید کردند و سطوح کمتری از فنتانیل در مغزشان نسبت به گروه کنترل داشتند. دانشمندان همچنین دریافتند که آنتی بادی ها به طور خاص به فنتانیل متصل می شوند و نه داروهای دیگری مانند مورفین. بنابراین می توان در کنار واکسن از داروهایی مانند مرفین استفاده کرد. اگرچه این واکسن در آزمایش روی موش ها عملکرد خوبی از خود نشان داده و می توان آن را واکسن موفقی دانست اما فعلا خبری از آن برای انسان نخواهد بود. در واقع چندین سال آزمایش و تحقیق برای استفاده انسانی از آن نیاز است. با این حال هنوز هم می توان نتایج این واکسن را امیدوارکننده توصیف کرد و امید بود روزی بتوان واکسنی برای داروها و پیشگیری از اعتیاد تولید کرد.