تداوم تولید وانت روی پلتفرم بی‌کیفیت سواری‌های از دور خارج‌ شده


در سال های اخیر خودروهای زیادی به دلیل عدم رعایت استانداردهای ایمنی لازم از بازار خارج شده و تولید آنها برای همیشه متوقف شده است. اما چرا با ادامه تولید وانت بر روی پلت فرم بی کیفیت خودروهای خارج از رده مخالفتی وجود ندارد؟ اکثر وانت های در حال تردد در کشور بر روی پلت فرم هایی ساخته می شوند که اعتبار آنها چندین سال پیش یا اخیرا منقضی شده است. وانت پراید و ون آریسان همچنان توسط خودروسازان تولید می شوند که البته نسخه های سواری آن ها به دلیل عدم رعایت استانداردهای امروزی به تدریج از سبد محصولات حذف شده است. در این میان بد نیست به تداوم تولید پر افتخار نیسان آبی نیز اشاره کنیم که همچنان بیشترین حضور را در جاده های کشور دارد! وانت پراید بر پایه پلت فرم پراید ساخته شده است که از سال 1388 منسوخ شده است، وانت آریسان که به تازگی در نسل دوم خود به بازار عرضه شده است بر پایه پلت فرم پژو 405 ساخته شده است که مدت ها پیش تولید آن متوقف شده بود. پس چرا خودروسازان همچنان بر ادامه تولید ون بر روی پلت فرمی بی کیفیت اصرار دارند؟ اگر خودرویی به دلیل عدم رعایت استانداردها پس گرفته می شود، پس چرا تولید نسخه وانت آن نیز متوقف نمی شود؟ عدم رعایت استانداردهای روز دلیل اصلی حذف خودروهایی مانند پیکان، پراید و پژو 405 بود که پلت فرم های به کار رفته در این خودروها بسیار قدیمی بودند و امکان اصلاح و بهبود آن وجود نداشت. به همین دلیل سازمان ملی استاندارد ضمن عدم تمدید اعتبار دستور توقف تولید آنها را صادر کرد. البته ممکن است استانداردهای مورد نیاز در خودروهای سواری با استانداردهای مورد نیاز در وانت ها تفاوت هایی داشته باشد. اما استانداردهای مشترک زیادی در بین آنها وجود دارد و از همه مهمتر این موضوع تفاوتی در قدیمی بودن پلتفرم ایجاد نمی کند. بنابراین می توان گفت وانت های تولید شده بر اساس پلت فرم سواری های بی کیفیت کم و بیش با همین چالش ها مواجه هستند. ادامه تولید وانت ها بر روی پلت فرم بی کیفیت به دلیل عدم اصلاح آن ها بدون شک جای سوال دارد و خودروسازان باید پاسخ موجهی به این سوال بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید