علائم خرابی سنسور دمای خنک‌کننده کدام‌اند؟


سیستم خنک کننده یکی از قطعات اصلی در موتور هر خودرویی است که نقش مهمی در حفظ عمر موتور دارد. یکی از قطعات این سیستم سنسور دمای مایع خنک کننده است که در بین اهالی صنعت خودرو به نام کارتریج آب معروف است. این سنسور قطعه ای ساده است که اکثر وظایف سیستم خنک کننده را بر عهده دارد. خرابی کارتریج آب ممکن است برای شما گران تمام شود، پس بهتر است در این مقاله با علائم خرابی سنسور دمای مایع خنک کننده آشنا شوید. سنسور دمای آب خودرو چگونه کار می کند؟ سنسور دمای مایع خنک کننده از ترکیبی از یک پیچ و یک قطعه الکترونیکی تشکیل شده است. محل قرارگیری آن مانند یک مهره است و سنسور باید در داخل آن پیچ خورده باشد. همچنین به دلیل شکل خاص آن که شبیه گلوله است، مکانیک ها آن را فشنگ آب نامیده اند. وظیفه اصلی این سنسور اندازه گیری دمای مایع خنک کننده است. این سنسور اطلاعات بدست آمده با اندازه گیری دمای مایع خنک کننده را به کامپیوتر خودرو یا ECU ارسال می کند تا کامپیوتر خودرو در مورد وضعیت آن تصمیم گیری کند. اگر دمای مایع خنک‌کننده از حد معینی بیشتر شود، فن‌های خنک‌کننده فعال می‌شوند تا دمای مایع را به زیر سطح مشخص کاهش دهند. خرابی سنسور دمای مایع خنک کننده علائمی مشابه وجود مشکل در هر قسمت دیگر دارد. این علائم با توجه به نوع سنسور و فناوری استفاده شده در خودروی شما متفاوت است. در ادامه نگاهی به برخی از رایج ترین علائم خرابی سنسور دمای خنک کننده خواهیم داشت. اولین علامت، چراغ چک موتور روشن است. چراغ چک موتور روشن است که نشان می دهد موتور خودرو در وضعیت نامناسبی قرار دارد و مشکلی در این قسمت وجود دارد که باید رفع شود. در صورتی که خودروی شما مجهز به فناوری بالایی باشد، با روشن کردن چراغ چک از وجود هرگونه مشکل در سنسور دمای مایع خنک کننده مطلع خواهید شد. البته دلایل مختلفی برای روشن شدن چراغ چک خودرو وجود دارد که یکی از آنها خرابی کارتریج آب است. با بررسی کامپیوتر خودرو با دستگاه عیب یابی به راحتی متوجه می شوید که در کدام قسمت خودرو چه مشکلی پیش آمده است. دومین علامت مصرف سوخت بالاست. یکی از اولین نشانه های خرابی سنسور دمای مایع خنک کننده افزایش قابل توجه مصرف سوخت است. کارتریج آب معیوب سیگنال های اشتباهی را به موتور می فرستد و به همین دلیل انژکتور نمی تواند مخلوط مناسبی از هوا و سوخت را به موتور برساند. در نتیجه مصرف سوخت خودرو به تدریج افزایش می یابد. به عنوان مثال، یک سنسور دمای آب معیوب به رایانه خودرو می گوید که موتور سرد است و به سوخت بیشتری نیاز دارد، در حالی که ممکن است موتور گرم باشد. بنابراین مقدار قابل توجهی از سوخت در اینجا بدون هیچ دلیلی هدر می رود، در حالی که نیازی به آن نیست. علامت سوم، فن ها وارد مدار نمی شوند. با توجه به نوع فناوری به کار رفته در ساخت آن، هر خودرو ممکن است یک یا دو فن خنک کننده داشته باشد. عملکرد این فن ها خنک کردن رادیاتور است و زمانی که دمای مایع خنک کننده از حد معینی فراتر رود فعال می شوند. اگر دمای رادیاتور بیش از حد مجاز باشد اما فن ها روشن نشدند، سنسور دمای مایع خنک کننده مشکل دارد. یک سنسور خراب اطلاعات نادرستی را به کامپیوتر ارسال می کند و بنابراین فن ها روشن نمی شوند. علامت چهارم، دود سیاهی که از اگزوز خارج می شود. علت خروج دود سیاه از اگزوز، سوزاندن بیش از حد سوخت بدون مخلوط کردن آن با هوای کافی است. بنابراین یکی از دلایل سیاه شدن دود مشکل در کارتریج آب است. اطلاعات نادرست از این سنسور باعث می شود انژکتور نتواند ترکیب مناسبی از هوا و سوخت را آماده کند و در نتیجه سوخت بیش از حد با هوای کم بسوزد. نتیجه این فرآیند چیزی جز خروج دود سیاه از اگزوز نخواهد بود. پنجمین علامت، راه اندازی سخت، نشانه دیگری از خرابی سنسور دمای مایع خنک کننده و مشکلات راه اندازی است. هنگام راه اندازی خودروها بار زیادی به موتور و سیستم های داخلی آنها وارد می شود و به همین دلیل تعیین ترکیب هوا و سوخت در ابتدای کار بسیار مهم است. معیوب بودن سنسور دمای مایع خنک کننده، انژکتور را گمراه می کند و این موضوع باعث می شود که ماشین روشن شود. علامت ششم، گرم شدن بیش از حد موتور، سنسور دمای مایع خنک کننده مسئول اطلاع رسانی به رایانه از افزایش بیش از حد دما است. اگر این سنسور به خوبی کار نکند، سیستم خنک کننده کار خود را به خوبی انجام نخواهد داد. در نتیجه این فرآیند، مخلوط هوا و سوخت رقیق شده و احتراق ناقص در موتور رخ می دهد. نتیجه احتراق ناقص گرم شدن مکرر موتور خودرو است که در نهایت منجر به جوشیدن رادیاتور می شود. علامت 7، لرزش موتور در دور آرام هنگامی که موتور در حالت بیکار یا بیکار است، برای حفظ دور موتور در حدود 900 دور در دقیقه به کمترین مقدار مخلوط هوا و سوخت نیاز دارد. خرابی کارتریج آب باعث می شود دور موتور خودرو در حالت ایستا از هم بپاشد و کمتر از حد استاندارد آن باشد. در نتیجه موتور می لرزد و این لرزش تا زمانی که پدال گاز را فشار دهید ادامه خواهد داشت. علامت هشتم کاهش قدرت موتور اگر احساس می کنید که موتور خودروی شما مانند قبل قدرتمند نیست، ممکن است سنسور دمای مایع خنک کننده خودرو شما مشکل داشته باشد. البته کاهش قدرت موتور دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها خرابی کارتریج آب است. همانطور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، یک کارتریج آب آسیب‌دیده اطلاعات نادرستی درباره گرم یا سرد بودن موتور به کامپیوتر ارسال می‌کند. در نتیجه کامپیوتر خودرو قادر به تنظیم مخلوط هوا و سوخت بر اساس شرایط واقعی موتور نیست. در نتیجه موتور قدرت واقعی خود را نشان نخواهد داد و کمتر از حد واقعی گاز می گیرد. مجموع سنسور دمای مایع خنک کننده یا کارتریج آب قسمت ساده ای است و قیمت بالایی ندارد اما وظایف مهمی را در موتور انجام می دهد. این قطعه در عین حال دمای مایع خنک کننده را کنترل کرده و از جوشیدن رادیاتور جلوگیری می کند. از طرفی اطلاعات دقیقی از وضعیت موتور به موتور ارسال می کند تا مخلوط سوخت و هوا بر اساس وضعیت موتور تولید شود. اگر دمای موتور کمتر از حد معینی باشد، انژکتور باید مخلوط هوا و سوخت با غلظت کم را به سیلندرها بفرستد. از سوی دیگر، هنگامی که موتور در حال گرم شدن است، مخلوط سوخت و هوا باید به خوبی غنی شود تا از انفجار ناقص و پارگی موتور جلوگیری شود. عیب یابی سنسور دمای مایع خنک کننده نیز چندان دشوار نیست. با کمک یک مکانیک متخصص و دستگاه عیب یابی می توانید به راحتی مشکل سنسور دمای مایع خنک کننده را تشخیص دهید. خرید و تعویض کارتریج آب برای شما هزینه زیادی نخواهد داشت. اکثر سنسورهای دمای مایع خنک کننده خودروهای داخلی کمتر از صد هزار تومان قیمت دارند و امکان تعویض این قطعه نیز وجود دارد. سوالات متداول برخی از رایج ترین علائم خرابی سنسور دمای آب خودرو چیست؟ علامت اول: چراغ چک موتور روشن است، علامت دوم: مصرف سوخت زیاد، علامت سوم: فن ها وارد مدار نمی شوند، علامت چهارم: دود سیاه از اگزوز خارج می شود، علامت پنجم: راه اندازی دشوار، علامت ششم: گرم شدن بیش از حد موتور، علامت هفتم: لرزش موتور در محل و علامت هشتم: کاهش قدرت موتور. چه ارتباطی بین خرابی سنسور دمای مایع خنک کننده و مسافت پیموده شده کمتر وجود دارد؟ یک کارتریج آب معیوب اطلاعات نادرستی در مورد گرم یا سرد بودن موتور به کامپیوتر ارسال می کند. در نتیجه کامپیوتر خودرو قادر به تنظیم مخلوط هوا و سوخت بر اساس شرایط واقعی موتور نیست. در نتیجه موتور قدرت واقعی خود را نشان نخواهد داد و کمتر از حد واقعی گاز می گیرد. چه ارتباطی بین خرابی سنسور دمای مایع خنک کننده و افزایش قابل توجه مصرف سوخت خودرو وجود دارد؟ یکی از اولین نشانه های خرابی سنسور دمای مایع خنک کننده افزایش قابل توجه مصرف سوخت است. کارتریج آب معیوب سیگنال های اشتباهی را به موتور می فرستد و به همین دلیل انژکتور نمی تواند مخلوط مناسبی از هوا و سوخت را به موتور برساند. در نتیجه مصرف سوخت خودرو به تدریج افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید