وزارت صمت متولی صنعت ماینینگ


معاون اول مقررات ماینینگ ارز دیجیتال برای اجرا به نهادهای مختلف ابلاغ شد. بر اساس این مصوبه، وزارت حراست متولی اصلی صنعت معدن است و سایر نهادها نیز در این زمینه با آن همکاری می کنند. در شهریور ماه سال جاری، وزیر امنیت از تصویب آیین نامه استخراج ارزهای دیجیتال در دولت خبر داد. مصوبه ای که به گفته فاطمی امین، تمامی موضوعات مربوط به استخراج دارایی های رمزنگاری شده و نحوه تامین سوخت و انرژی، نحوه واگذاری و اعطای مجوز در آن مشخص شده است. این آیین نامه در 13 ماده تنظیم شده و با ابلاغ آن مصوبات مرداد ماه 1397 و مهر 1398 هیئت وزیران لغو شد. البته بند یک مصوبه 98 همچنان معتبر است و استفاده از ارزهای دیجیتال در مبادلات داخلی ممنوع است. همچنین فعالان این حوزه باید مسئولیت ریسک استفاده از ارزهای رمزپایه را بپذیرند و مشمول حمایت و ضمانت دولت و سیستم بانکی نیستند. اگرچه دولت سرانجام تصمیم گرفت صنعت استخراج ارزهای دیجیتال را تنظیم کند، اما به نظر می رسد این مصوبه نوشدارویی پس از مرگ سهراب باشد. به گفته برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه، با سرمایه گذاری های اخیر آمریکا در صنعت مذکور، دیگر استخراج معدن در ایران چندان سودآور نخواهد بود. تقسیم بندی مراکز ماینینگ ارزهای دیجیتال، ماده 1 این آیین نامه به تعریف اصطلاحات در این زمینه اختصاص دارد. بر این اساس، ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یک ارز رمزنگاری شده است و استخراج آن، ایجاد ارز دیجیتال بر اساس پروتکل های مرسوم است. بندهای 6 و 7 این مقاله مراکز استخراج ارزهای دیجیتال را به دو دسته عادی و بزرگ تقسیم می کند. مركز استخراج عادي شخص حقوقي سرمايه گذاري است كه با اخذ مجوز و تامين انرژي لازم در چارچوب مقررات در اين حوزه فعاليت مي كند. مراکز بزرگ مقیاس نیز نوعی از مراکز استخراج ارز دیجیتال هستند که در آنها استخراج به صورت جمعی و متمرکز در مقیاس بالا انجام می شود. همچنین این مراکز خدمات میزبانی تجهیزات معدنی مجاز را به اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه می کنند. بر اساس ماده 2 این آیین نامه، هرگونه فعالیت مرتبط با استخراج ارزهای دیجیتال اعم از واردات، تولید، فروش و تعمیر تجهیزات تنها با اخذ مجوز از وزارت حراست و طی مراحل قانونی بازرگانی و گمرکی مجاز است. همچنین صدور هرگونه مجوز از این وزارتخانه مستلزم هماهنگی با وزارت نیرو و نفت است. ضمناً وزارت حریم خصوصی باید اطلاعات دریافت کنندگان مجوز را در اختیار وزارت اقتصاد قرار دهد، به نظر می رسد هدف از این تبصره بحث های مربوط به مالیات مراکز ماینینگ ارزهای دیجیتال باشد. همانطور که در تبصره 3 ذکر شد، آن دسته از مراکز استخراج که با برق کار می کنند، مشمول محدودیت قرار گرفتن در 120 کیلومتری تهران، 50 کیلومتری اصفهان و 30 کیلومتری از مراکز سایر استان ها نمی شوند. معدنچیان باید مهر و موم استاندارد دریافت کنند. ماده 3 این آیین نامه، وزارت حراست را مکلف کرده است تا ظرف سه ماه آینده دستورالعمل ایجاد و بهره برداری از مراکز بزرگ معدنی را تدوین و ابلاغ کند. هدف از این موضوع مدیریت بهینه مراکز معدنی و کمک به کاهش استخراج غیرمجاز است. تولید تجهیزات معدنی یا واردات آنها نیز با همکاری وزارت حریم خصوصی و ارتباطات تعیین و ابلاغ خواهد شد. همچنین سازمان ملی استاندارد باید برچسب انرژی و استانداردهای کیفی توان الکتریکی و فناوری این تجهیزات را تدوین و ابلاغ کند. استفاده از دستگاه های ماینینگ غیراستاندارد ارز دیجیتال با تشخیص سازمان ملی استاندارد ایران ممنوع بوده و مرتکب علاوه بر ضبط تجهیزات مربوطه مشمول مجازات مقرر در قانون مبارزه با قاچاق کالا و کالا خواهد بود. واحد پول. ماده 5 آیین‌نامه فوق استفاده از توزیع‌های برق یا گاز را که برای مقاصد دیگر برای استخراج ارز دیجیتال ایجاد شده است، ممنوع می‌کند. در صورت تخلف طبق ضوابط برخورد خواهد شد. همچنین شوراهای تامین استان، شهرستان و تمامی دستگاه های اجرایی موظف به همکاری در شناسایی و برخورد با این گونه مراکز شده اند. وزارت ارتباطات موظف شده است با همکاری نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی نسبت به استقرار سامانه‌های هوشمند با هدف شناسایی الگوهای ارتباطی ماینینگ ارز دیجیتال و گزارش آن اقدام لازم را انجام دهد. کشف و شناسایی واردات، تولید، فروش، نصب تجهیزات و مراکز استخراج غیرقانونی ارز دیجیتال مشمول دریافت پاداش می باشد. موضوعی که پیش از این نیز مطرح شده بود، به عنوان مثال در تیرماه سال گذشته، مدیرعامل توانیر از پرداخت 1 میلیارد تومان برای گزارش مراکز ماینینگ ارزهای دیجیتال خبر داد. تامین انرژی مراکز ماینینگ یکی از مهمترین مواد این آیین نامه به موضوع تامین انرژی مورد نیاز مراکز ماینینگ ارز دیجیتال می پردازد. بر اساس ماده 7 این مراکز مجازند برق مورد نیاز خود را به یک یا ترکیبی از روش های مذکور تامین کنند. احداث نیروگاههای تجدیدپذیر یا خرید برق از نیروگاههای تجدیدپذیر نوساز که از زمان ابلاغ این مصوبه به بهره برداری می رسد. در ساخت و بهره برداری نیروگاه حرارتی، تولید برق با تامین سوخت از سایت ترکیبی گاز (فلزی)، خرید برق از شبکه سراسری با دریافت انشعاب برق، به جز در زمان شبکه برق و محدودیت سوخت، ساخت یک حرارتی. نیروگاه خارج از شبکه سراسری که تعرفه سوخت آن بر اساس فرمول تعرفه انرژی = (تعرفه گاز/ تعرفه سوخت مایع) محاسبه می شود. چنانچه متقاضیان بخواهند برق مورد نیاز خود را از شبکه سراسری تامین کنند، هر کیلووات ساعت برق مصرفی برابر با میانگین قیمت صادراتی برق بر اساس نرخ ارز سامانه نیما با تخفیف خواهد بود. این قیمت هر سه ماه یکبار توسط وزارت نیرو اعلام می شود. تخفیف ولتاژ برای اتصال به شبکه برق برای توسعه مراکز استخراج بزرگ بر اساس دستورالعمل وزارت نیرو و حداکثر 20 درصد میانگین قیمت ریالی صادرات برق و تخفیف مربوط به تحقق تعهدات ارزی بر اساس این مصوبه حداکثر 10 درصد از تخفیفاتی است که این مراکز می توانند از آن بهره مند شوند. برای مراکزی که قصد احداث نیروگاه حرارتی دارند، تعرفه گاز پس از عوارض گازرسانی و مالیات بر ارزش افزوده با در نظر گرفتن نرخ ارز سامانه نیما معادل میانگین ریالی نرخ ماهیانه صادرات گاز است. تعرفه سوخت مایع پس از اعمال عوارض، مالیات و ارزش افزوده بر حسب نرخ ارز سامانه نیما معادل متوسط ​​نرخ فوب ماهانه خلیج فارس خواهد بود. نرخ های ذکر شده در ابتدای هر ماه بر اساس میانگین قیمت های ماه قبل بروز و اعلام می شود. همچنین در این آیین نامه مشوق های مالیاتی برای واردات ارز به کشور در نظر گرفته شده است. مراکز ماینینگی که ارز حاصل از صادرات ارزهای دیجیتال خود را بر اساس مقررات بانک مرکزی به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند مشمول مزایای مالیاتی خواهند بود. ماده 12 نیز به بحث سرمایه گذاران خارجی در این زمینه اختصاص دارد. بانک مرکزی موظف است با همکاری وزارت اقتصاد و امنیت، دستورالعمل شرایط معاملات، نقل و انتقال سود سهام شرکت، عواید سرمایه و همچنین بازگشت سرمایه خارجی توسط سرمایه گذاران خارجی را ظرف سه دوره آینده تدوین و ابلاغ کند. ماه ها. متن کامل مقررات استخراج ارزهای دیجیتال را می توانید اینجا ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید