آشنایی با فایربیس؛ چطور اپلیکیشن خود را رشد دهیم؟



Firebase پلتفرمی برای ساخت، بهبود و توسعه اپلیکیشن های موبایل و وب است. Firebase دارای چهار بخش اصلی است که شامل توسعه، کیفیت، تجزیه و تحلیل و رشد است. این مقاله با نگاهی به بازاریابی، تحلیل و رشد فایربیس نوشته شده است. خدمات اصلی Firebase مانند گوگل آنالیتیکس رایگان است (البته برخی از خدمات مانند هاست و … در طرح فروش آن گنجانده شده است). گوگل در سال 2014 Firebase را خریداری کرد و در حال حاضر یکی از دارایی های این شرکت است. در Firebase با چه مشکلاتی مواجه هستید؟ 1-بخش تجزیه و تحلیل: در این قسمت مقدار روزانه، هفتگی، ماهانه و هر بازه زمانی که می خواهید را مشاهده کنید و با بازه های زمانی مشخص مقایسه کنید! جنسیت و سن تقریبی مخاطب چقدر است، علاقه آنها در کدام دسته است؟ از کدام کشورها و با چه دستگاه هایی از برنامه ما استفاده می کنند. مخاطبین: در این بخش، کاربران خود را در بخش‌های مختلف دسته‌بندی کنید و برای هر دسته از فعالیت‌ها، یک تعریف یا پیام خاص ارسال کنید. برای مثال کاربرانی که خدمات پرداخت کامل دارند را در یک گروه قرار دهید. رویداد: رویدادهایی را برای فعالیت های مختلف خود تعریف کنید و رفتار کاربر را در داخل برنامه از طریق آنها اندازه گیری کنید، به عنوان مثال، تعداد کاربران جدید خرید می کنند، چند نفر حذف می کنند یا … به راحتی رویدادهای اصلی خود را به رویداد (تبدیل) تبدیل کنید و وضعیت را بررسی کنید. کاربران مختلف در این رویدادها و رسانه ها. حفظ مشتری: نرخ حفظ مشتری درخواست شما در بازه های زمانی هفتگی، شش هفته ای و سه ماهه چقدر است؟ Remote Config: ویژگی های مختلف محصول خود را فعال یا غیرفعال کنید یا از طریق یکی از مهمترین ابزارهای Firebase به نام Remote Config برای برخی از کاربران فعال کنید! به عبارت دیگر، ویژگی های جدید خود را از طریق Firebase فعال کنید. شاید نیازی به دادن نسخه جدید برای برنامه نباشد! نرخ تعامل: نرخ تعامل برنامه خود را مشاهده و بررسی کنید. البته این نرخ برای همه برنامه ها مهم نیست. Latest Release: قسمت Latest Releases به شما این امکان را می دهد که متوجه شوید چند درصد از کاربران شما نسخه جدید یا قدیمی برنامه شما را نصب کرده اند. 2- قسمت Push notification و in-app growth: به راحتی و رایگان نوتیفیکیشن پوش را با استفاده از Cloud Messaging برای کاربران با دسته بندی های مختلف ارسال کنید یا از طریق پیام درون برنامه ای برای آنها پیام ارسال کنید. این پیام ها را می توان به صورت خودکار یا در یک بازه زمانی خاص ارسال کرد و می توانید یک رویداد تبدیل را پشت سر آنها قرار دهید تا ببینید چه تعداد از کاربران شما فعالیتی را که در Posh پرسیده اید انجام داده اند، به عبارت دیگر چند درصد از کاربران برنامه را باز کرده اند و چند درصد از آنها تبدیل شده اند؟ شاید بتوانید بخشی از اتوماسیون بازاریابی را با Firebase انجام دهید، اگرچه Firebase یک ابزار اتوماسیون بازاریابی نیست! تست A/B: تست، این تست می تواند شامل تست محصول یا آزمایش یک پیام برای ارسال به کاربر باشد! تست A/B یکی از مهمترین ابزارهایی است که برای تست یک محصول یا پیام استفاده می شود. پیام یا محصول را به راحتی برای 1% از مشتریان یا جامعه مورد نظر خود آزمایش کنید و سپس آن را برای عموم ارسال یا باز کنید. پیش‌بینی: شاید مهم‌ترین ویژگی Firebase سرویس Predictions آن باشد که رفتار گذشته و حال کاربران را از طریق یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق بررسی می‌کند و می‌گوید که مثلاً در ۷ روز آینده این کاربران دیگر از محصول شما استفاده نخواهند کرد. به عبارت دیگر، آنها چروکیده می شوند، بنابراین یک فعالیت مانند ارسال پوش نوتیفیکیشن یا یک ویژگی خاص را برای آنها ارسال یا فعال کنید! با این سرویس به راحتی نرخ ریزش خود را کاهش دهید! پیوند پویا: پیوند پویا به شما امکان می دهد کاربر را از وب به یک بخش یا صفحه خاص در برنامه یا بالعکس مبادله کنید. همچنین این امکان را به ما می دهد که آنها را ترک کنیم. 3- بخش کیفیت با خرید شرکت فابریک توسط فایربیس بخش کیفیت کاملتر و بهتر شده است. طبق اعلام این شرکت، Fabric در تاریخ 31 مارس 2020 داشبورد خود را از دسترس خارج خواهد کرد و کلیه خدمات آن در داخل Firebase ارائه خواهد شد. Crashlytics: خرابی های اپلیکیشن خود را از طریق ابزار Crashlytics ببینید و آن ها را برطرف کنید! Testlab: نسخه های پیش از انتشار برنامه خود را در Test Lab روی دستگاه های مختلف ارائه شده از طریق Firebase آزمایش کنید. روزانه در نسخه رایگان می توانید 10 تست بر روی دستگاه های شبیه سازی شده و 5 تست بر روی دستگاه های فیزیکی گوگل انجام دهید. عملکرد: وضعیت عملکرد برنامه خود را در بخش Performance مشاهده کنید و بر اساس دستورالعمل های گوگل بهبود پیدا کنید! 4- بخش توسعه خدمات هاست و ذخیره سازی گوگل، سرویس های احراز هویت، پایگاه داده فوری، ekit، یادگیری ماشین، چگونه Firebase را در اپلیکیشن خود پیاده سازی کنیم؟ پیاده سازی Firebase در برنامه و وب شما مانند Google Analytics بسیار ساده است، فقط کافی است صفحه مستندات Firebase را به توسعه دهندگان خود بدهید و از آنها بخواهید که Firebase SDK ها را در برنامه یا مشتری وب شما قرار دهند. البته برخی از قسمت ها مانند پوش نوتیفیکیشن، پیکربندی از راه دور، پیام درون برنامه ای و … SDK مخصوص به خود را دارند و برای استفاده از هر کدام باید از تیم فنی بخواهید که آن ها را در سرویس مشتری قرار دهند. واقعیت این است که هر یک از این بخش ها به یک پست آموزشی دقیق نیاز دارند، این مقاله بیشتر در مورد ارائه یک نمای کلی از ویژگی ها و ابزارهایی بود که Firebase در اختیار شما قرار می دهد و سپس هر بخش را در زمان مناسب معرفی می کند. آیا Firebase در ایران کار می کند؟ این سوالی است که اغلب از من پرسیده می شود؟ و پاسخ همیشگی من: بله دوست عزیز کار می کند. 1- گوگل دسترسی به Firebase مانند Google Analytics برای ایران را بسته است. اما با VPN به راحتی کار می کند. 2- به غیر از قسمت توسعه این مقاله، بقیه قسمت ها (90 درصد آنها) را شخصا تست و تست کردم و مشکلی ندارد. 3- در حال حاضر بیش از یک میلیون کاربر فعال ماهانه Firebase روی یک اپلیکیشن وجود دارد و بدون مشکل کار می کند. 4- از آنجایی که در ایران هستیم همیشه باید به فکر راه حل جایگزین باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید