عضو کمیسیون انتقال داده نصر تهران از کاهش فروش 40 درصدی اینترنت خبر داد


عضو کمیسیون اینترنت و انتقال داده های سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران از کاهش 35 تا 40 درصدی فروش شرکت های ارائه دهنده اینترنت در پی محدودیت های اخیر خبر داد. توسلی با تاکید بر لزوم وجود بسترهای بومی برای رقابت با رقبای بین المللی، معتقد است مردم به صورت سفارشی به پیام رسان های داخلی مهاجرت نخواهند کرد. به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابط عمومی نصر تهران، «علی طوسلی» عضو کمیسیون اینترنت و انتقال اطلاعات این سازمان با اشاره به افت فروش اپراتورها گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده در ماه گذشته اپراتورها بین 35 تا 40 درصد افت فروش دارند.اینترنت داشته اند که به دلیل اختلال در اینترنت کشور است.مشتری به دلیل اختلال سرویسی خریداری نمی کند و در صورت تمدید سرویس آن را خریداری می کند. کمترین حجم؛ چون به پیام رسان ها و فضاهای مورد علاقه خود در اینترنت دسترسی ندارد کاهش میزان مصرف اینترنت در کشور نیز گویای همین موضوع است.گزارش های مالی منتشر شده از سوی اپراتورها نیز تاثیر اقتصادی را تایید می کند. طوسلی در ادامه با تاکید بر اینکه در پی قطع شدن اینترنت تنها کسب و کارهای مرتبط با تلگرام و اینستاگرام آسیب ندیدند، گفت: اپلیکیشن در این دوره آثاری مانند بلد و ترگمیار که ایرانی هستند نیز آسیب دیدند. مترجم اعلام کرد که در ماه گذشته 70 درصد کاهش داشته است. این روزها حتی نمی توان از نرم افزارهایی مانند بلد و نیشان در خیابان استفاده کرد. استفاده از این نرم افزارها ربطی به فیلترینگ اینستاگرام و واتس اپ ندارد. اساساً در یک ماه و نیم گذشته اختلالات متناوب در اینترنت وجود داشته است. در برخی ساعات کم و بیش طبیعی است. این اختلال نه تنها حوزه فناوری اطلاعات، بلکه کل تجارت را تحت تأثیر قرار داده است». وی با اشاره به اینکه اکثر فروشگاه های کشور علاوه بر فروش حضوری، فروش اینترنتی نیز دارند، اظهار داشت: این مشاغل نیز در این مدت با مشکلاتی مواجه بوده اند. همچنین افت کار اپلیکیشن های پیک مانند اسنپ پیک نیز این روزها مشهود است. عضو کمیسیون اینترنت و انتقال اطلاعات با اشاره به اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر قطع نشدن اینترنت و فیلتر شدن دو پلتفرم اینستاگرام و واتس اپ، تصریح کرد: مشخص است که موضوع فقط اینستاگرام نیست. و تلگرام، اما موضوع اصلی اختلال در اینترنت کشور است و «شبکه های ارتباطی که مردم استفاده می کردند فیلتر شده است.» لزوم رقابت بسترهای داخلی با رقبای بین المللی با اشاره به تلاش دولت برای حمایت از پیام رسان های داخلی گفت: «روابط بسیاری از مردم بر اساس این کاربردهای خارجی است. وقتی ارتباط مردم مختل می شود، کل تجارت کشور تحت تأثیر قرار می گیرد. بنابراین تصور اینکه فیلتر اینستاگرام و واتس اپ مشکل چندانی ایجاد نمی کند صحیح نیست. اول اینکه این دو اپلیکیشن محبوب ترین شبکه های اجتماعی هستند. ثانیاً هیچ جایگزینی ایجاد نشده است که جاذبه لازم برای سوق دادن مخاطب به پیام رسان داخلی را داشته باشد. علاوه بر این، در شرایط بحرانی امکان حل مشکل وجود ندارد. 15 سال است که جذابیت لازم را برای این اپلیکیشن ها ایجاد کرده و تبلیغ می کنند، اما این اتفاق نیفتاده است. وی در ادامه به طرح جدید دولت برای حمایت بیشتر از پیام رسان های داخلی و ایجاد رقابت بین آنها اشاره کرد و معتقد است که این طرح وزیر ارتباطات چندان جدید نیست: این نوع اپلیکیشن های بومی حدود ده سال پیش با حمایت دولت تا جایی که من یادم هست در آن زمان حدود 5 میلیارد تومان وام به آنها داده شد اما الان تعداد کاربرانشان ده درصد هم نیست که در شبکه هایی مثل تلگرام و اینستاگرام حضور دارند مشکل این است که پیام‌رسان‌های داخلی باید با اپلیکیشن‌هایی مانند تلگرام رقابت کنند، نه سایر موارد مشابه داخلی.» این عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران معتقد است: پیام رسان های داخلی باید بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند که با دستور و تفاهم نمی توان این کار را انجام داد. اما این یک فرآیند بسیار طولانی و پیچیده است. وی با تاکید بر اینکه مهاجرت افراد به نرم افزارهای داخلی با دستور محقق نمی شود، می گوید: مسئولان در یک پروسه 15 تا 20 ساله شرایطی را ایجاد کردند که اکثر کاربران به سمت شبکه های اجتماعی خارجی رفتند، اکنون باید زمان کافی برای اعتمادسازی صرف شود. سفر صد ساله را نمی توان یک شبه طی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید