تصویر هابل از اتصال دیدنی دو کهکشان در فاصله 200 میلیون سال نوری ما

به تازگی تصویری از تلسکوپ فضایی هابل منتشر شده است که دو کهکشان را در موقعیت کهکشان سه گانه Arp 248 یا “Wild Trio” نشان می دهد. این کهکشان ها که در فاصله 200 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی سنبله قرار دارند، دست های خود را به زیبایی به یکدیگر داده اند. دو کهکشان مارپیچی بزرگ که در این تصویر دیده می شوند توسط یک پل نورانی به هم متصل شده اند. این پل نورانی در واقع مجموعه ای از ستارگان و غبار بین ستاره ای است که به «دم جزر و مد» معروف است و در اثر کشش گرانشی دو طرفه این دو کهکشان ایجاد شده است. تصویر فعلی هابل بخشی از یک پروژه بزرگتر است. تصویر فعلی در حال جستجوی سوژه های مناسب برای مشاهدات آتی تلسکوپ فضایی جیمز وب است که توسط دوربین شناسایی پیشرفته هابل گرفته شده است. البته این موضوعات توسط آرایه میلی متری بزرگ آتاکاما و خود هابل بیشتر مورد بررسی قرار می گیرند. با توجه به تعداد بالای اجرام نجومی در آسمان شب، پروژه هایی مانند پروژه فعلی هابل در تعیین مسیر رصدهای آینده بسیار مهم است و می تواند به صرفه جویی در هزینه ها کمک کند. نمای فعلی در این تصویر هنگام بررسی دو مجموعه غیرمعمول از کهکشان‌های آرپ مشاهده شد. هالتون آرپ ستاره شناس آمریکایی بود که “اطلس کهکشان های عجیب” را خلق کرد. این اطلس شامل 338 کهکشان است که همگی به دلیل شکل غیرعادی شان انتخاب شده اند. اکنون پس از نیم قرن متوجه شده ایم که شکل عجیب این کهکشان ها به دلیل تعامل آنها با یکدیگر است. ستاره شناسان اکنون می دانند که ادغام کهکشان ها نقش مهمی در تکامل جهان ما بازی می کند. در جریان این اکتشافات، آنها به کلاس جدیدی از اجرام فضایی رسیده اند که آنها را «اجرای ستاره ساز بین کهکشانی» (ISFO) می نامند. این اجسام می توانند توسط عواملی مانند فعل و انفعالات جزر و مدی ایجاد شوند و جرم های متفاوتی داشته باشند. تلسکوپ فضایی جیمز وب قبلاً تصویر پنج نفری استفان را منتشر کرده بود که نمونه ای از این کهکشان های به هم پیوسته است.