دانشمندان قدیمی‌ترین سامانه سیاره‌ای در کهکشان راه شیری را پیدا کردند

ستاره شناسان دانشگاه وارویک قدیمی ترین ستاره منظومه شمسی را شناسایی کرده اند که از سیارک های یک منظومه سیاره ای تغذیه می کند. این ستاره یکی از قدیمی ترین منظومه های سنگی و یخی را در کهکشان راه شیری ما دارد. مطالعه ای که در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شد به این نتیجه رسید که یک ستاره کوتوله سفید کم نور در فاصله 90 سال نوری از زمین و بقایای منظومه سیاره ای اطراف آن بیش از 10 میلیارد سال قدمت دارند. سرنوشت بیشتر ستارگان، از جمله ستاره منظومه شمسی، تبدیل شدن به یک کوتوله سفید است. کوتوله سفید در واقع ستاره ای است که تمام سوخت خود را مصرف کرده و وارد فرآیند کوچک شدن و سرد شدن شده است. در این فرآیند، بسیاری از سیارات اطراف ستاره نیز تحت تأثیر قرار می گیرند یا در برخی موارد از بین می روند. در نتیجه جرم آنها به سطح خود ستاره اضافه می شود. در این مطالعه، محققان دو کوتوله سفید را که توسط رصدخانه فضایی Gaia متعلق به آژانس فضایی اروپا شناسایی شده بودند، مورد مطالعه قرار دادند. هر دو ستاره دارای بقایای سیاره ای در اطراف خود بودند. یکی از این کوتوله ها به طرز عجیبی آبی رنگ بود و دیگری کم رنگ ترین و قرمزترین کوتوله ای بود که در همسایگی ما در کهکشان راه شیری کشف شد. سیستم های سیاره ای قدیمی در اطراف ستاره های کوتوله سفید ستاره شناسان دریافته اند که ستاره سرخ WDJ2147-4035 حدود 10.7 میلیارد سال سن دارد و به مدت 10.2 میلیارد سال به عنوان یک کوتوله سفید سرد می شود. علاوه بر این، این ستاره حاوی فلزات سدیم، لیتیوم، پتاسیم و کربن شناسایی شده است. بنابراین WDJ2147-4035 قدیمی ترین کوتوله سفید آلوده به این فلزات است. ستاره آبی، WDJ1922+0233، فقط کمی جوانتر از همتای قرمز خود است و به زباله های سیاره ای مشابه ساختار پوسته زمین آلوده است. دانشمندان می گویند رنگ آبی این ستاره به دلیل ترکیب غیرمعمول هلیوم و هیدروژن در جو آن است. زباله های یافت شده در اطراف WDJ2147-4035 از یک منظومه سیاره ای قدیمی است که از تبدیل ستاره خود به یک کوتوله سفید جان سالم به در برده است. به همین دلیل، ستاره شناسان به این نتیجه رسیده اند که این منظومه می تواند قدیمی ترین منظومه سیاره ای اطراف یک کوتوله سفید در کهکشان راه شیری باشد. این ستاره‌های آلوده به فلز نشان می‌دهند که زمین چندان منحصربه‌فرد نیست و سیستم‌های سیاره‌ای دیگر با اجسام مشابه زمین در جهان وجود دارند. با این حال، ستاره سرخ WDJ2147-4035 به دلیل وجود اجسام سیاره‌ای برافزایش، غنی از لیتیوم و پتاسیم و بر خلاف هر چیز دیگری در منظومه شمسی، معمایی است. کشف این دو کوتوله سفید اطلاعات جالبی در مورد شکل گیری سیارات در محیط های فقیر از فلز و غنی از گاز به دست می دهد.