چرا وقتی ساعت ها را عقب می کشند بیشتر احساس خستگی می کنیم؟



در بسیاری از کشورهای نیمکره شمالی، برای بهره مندی بیشتر از نور طبیعی روز، ساعت رسمی هر سال در پاییز یک ساعت به عقب کشیده می شود و در بهار دوباره به جلو باز می گردد. وقتی ساعت ها به عقب بر می گردند، می توانیم یک ساعت بیشتر از قبل بخوابیم. ممکن است فکر کنیم که این کار باعث می شود احساس شادابی بیشتری داشته باشیم، اما در واقع، ممکن است متوجه شده باشید که از زمانی که ساعت تغییر کرده است، احساس خستگی بیشتری می کنید. این موضوع بی دلیل نیست و در این مقاله می خواهیم ببینیم چرا این اتفاق می افتد. چرا وقتی ساعت به عقب برمی گردد بیشتر احساس خستگی می کنیم؟ ساعت درونی بدن ما توسط نور خورشید تنظیم می شود که به ما می گوید چه زمانی بخوابیم و چه زمانی بیدار شویم. با این حال، زمانی که روزها کوتاهتر هستند، بیدار شدن در صبح و خوابیدن در شب برای ما دشوارتر می شود، زیرا بدن ما تحت تأثیر تغییرات نور و دمای هوا قرار می گیرد. هنگامی که ساعات روز کوتاهتر و دماها پایین تر است، بدن ما ملاتونین بیشتری تولید می کند، هورمونی که به تنظیم چرخه خواب و بیداری ما کمک می کند. سطح ملاتونین در ساعات تاریکی افزایش و در ساعات روشنایی کاهش می یابد، بنابراین وقتی از تابستان به پاییز می رویم از یک طرف نور کمتر و از طرف دیگر ملاتونین بیشتر در بدن ما وجود دارد. به عبارت دیگر، ما به تدریج شب ها زودتر احساس خواب آلودگی می کنیم و صبح دیرتر از خواب بیدار می شویم. و ما اغلب بیشتر می خوابیم. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که وقتی ساعت‌ها به عقب رانده می‌شوند، ممکن است بیدار ماندن در طول روز برای ما دشوار باشد. تاثیر نور روز بر بدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به عواملی مانند سن و ابتلا به مشکلاتی مانند افسردگی یا اختلالات خواب مانند بی خوابی یا آپنه خواب (اختلال در تنفس در خواب) یا مشکلاتی مانند افسردگی فصلی (فصلی) بستگی دارد. اختلال عاطفی). بستگی دارد عوارض کم خوابی چیست؟ نداشتن خواب کافی می‌تواند بر حافظه کوتاه‌مدت، تمرکز و خلق و خو و همچنین سلامت جسمانی درازمدت ما تأثیر بگذارد. شایع ترین علامت کمبود خواب احساس خستگی در طول روز است. سایر علائم کمبود خواب عبارتند از: مشکل در تمرکز یا به خاطر سپردن چیزها مشکل در یادآوری وقایع یا مکالمات روز قبل، به خواب رفتن در زمان های نامناسب مانند هنگام رانندگی یا خوردن ناهار احساس افسردگی یا اضطراب احساس بی قراری در هنگام خواب یا بیداری موارد متعدد در طول شب.

دیدگاهتان را بنویسید