ورود شورای رقابت به ماجرای جنجالی بسته حمایتی وزارت صمت برای کسب‌وکارها


اعلام اختصاص 1000 میلیارد تومان به صدا و سیما در قالب حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده قطعی اینترنت با واکنش های بسیاری همراه بود. در همین راستا شورای رقابت از وزارت حراست خواست در مورد این بسته حمایتی شفاف سازی کند زیرا احتمال تشکیل رویه ضدرقابتی وجود دارد. مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی این وزارتخانه هفته گذشته از اختصاص هزار میلیارد تومان بسته تبلیغاتی ویژه صدا و سیما و هزار میلیارد تومان بسته تبلیغاتی ویژه شبکه های اجتماعی برای حمایت از مشاغل آسیب دیده از قطعی اینترنت خبر داد. این اظهارات با واکنش های بسیاری همراه شد و برخی آن را بسته ای «به نام حمایت از کسب و کار و به خاطر صدا و صداوسیما» دانستند. اکنون شورای رقابت وارد این موضوع شده و طی نامه ای خواستار اطلاع رسانی دقیق تری از وزارت امنیت در خصوص طرح اختصاص بسته 2000 میلیارد تومانی برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از دست دادن دسترسی به فضای مجازی شده است. این نهاد با تاکید بر لزوم رعایت ضوابط رقابتی در اجرای این گونه حمایت ها، اعلام کرد: این حمایت که در قالب بسته تبلیغاتی انجام می شود، ذی نفعان زیادی دارد و از یک سو تعداد زیادی کوچک، کسب و کارهای متوسط ​​و بزرگ که هر کدام به نوعی از قطع دسترسی به فضای مجازی آسیب دیده اند و از سوی دیگر علاوه بر سازمان صدا و سیما، بسترهای متعدد دیگری نیز برای تبلیغات فعال هستند؛ بنابراین امکان ارتکاب برخی اقدامات ضدرقابتی در اجرای تبعیض آمیز این حمایت و رعایت ضوابط رقابت مندرج در فصل نهم قانون اجرای سیاست های کلی ماده 44 به ویژه موضوع ماده 52 این قانون ضروری است. قانون و هرگونه کمک دولتی به مشاغل از طریق فرآیندی شفاف و مبتنی بر قوانین و معیارهای متعارف، متوازن و رقابتی به ذینفعان بسته حمایتی در همین راستا امیرحسین اسدی، مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت حراست در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه این بسته در حال حاضر صرفاً یک پیشنهاد است و به تصویب نرسیده است، اظهار کرد: در صورت تمایل شورای رقابت، تصمیم گرفته شده است. گزارش های لازم به این سازمان ارائه خواهد شد.» وی با اشاره به قانون بهبود فضای کسب و کار، از ارائه این بسته به انجمن ها برای اظهار نظر در این خصوص خبر داد: «وزارت صمت بسته حمایتی را طراحی کرد که بر اساس آن مقرر شد با گرفتن تخفیف و اعتبار برای تبلیغات از صدا و سیما، خبرگزاری ها و شرکت ها به یک بسته بزرگ برسند. تبلیغات و تخفیف ها زمانی ایجاد می شود که بسته بزرگ باشد. مثلا در مواردی اعلام کرده بود که تا 90 درصد برای صدا و سیما تخفیف می دهد. لازم به ذکر است روز گذشته وزارت ارتباطات با همکاری وزارت اقتصاد از بسته حمایتی کسب و کارهای اینترنتی رونمایی کرد که بر اساس آن تسهیلات مختلفی در اختیار این فعالان قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید