وزارت صمت احتمال واردات رنو کوئید را تلویحا رد کرد



از آنجایی که موضوع واردات خودرو در چند ماه آینده جدی شد، زمزمه واردات رنو کوید از هند و برزیل به کشور به گوش می رسید، اما روز گذشته سخنگوی وزارت امنیت در نشستی خبری واردات خودرو از هند را رد کرد. و برزیل بر عرضه خودروهای اقتصادی کره ای با رعایت استانداردهای 85 گانه تاکید کرده است. این در حالی است که در نمایشگاه دو هفته ای تحول صنعت خودرو، هر دو گروه ایران خودرو و سایپا اعلام کردند که عرضه نسخه داخلی رنو کوید تا یک سال آینده در دستور کار قرار گرفته است. خودرو نیز مانند سایر کالاها برای ورود به کشور تابع قوانین و مقررات خاصی است که از جمله آنها می توان به ثبت سفارش در وزارت امنیت، داشتن نمایندگی خدمات پس از فروش و رعایت الزامات قانونی اشاره کرد. همچنین واردات خودرو علاوه بر پرداخت عوارض و عوارض گمرکی مشمول عوارض خاص خود با شماره های مختلف می باشد. این موارد در حالی بیان می شود که یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی درباره عوارض شناور واردات خودرو اعلام کرد: در صورت امکان با تعیین عوارض شناور برای خودروهای وارداتی، نرخ عوارض افزایش می یابد و خودروی 300 میلیونی نیز افزایش می یابد. 700 میلیون باشد اگر به مردم بفروشیم حتما باید برگردیم و در مقابل پراید تعظیم کنیم.» لطف الله سیاهکلی درباره آئین نامه ای که برای واردات خودرو نوشته شده است، گفت: خوشبختانه قانون ساماندهی بازار خودرو در مجلس تصویب شد و بر اساس ماده 4 این قانون که برای واردات خودرو تکلیفی تعیین شده، دولت این قانون را صادر کرد. موظف به تهیه آئین نامه مکانیزم واردات خودرو. . اکنون این آیین نامه تهیه شده است اما بر اساس مطالبی که من خوانده ام این آیین نامه دارای ایراداتی است. وی ضمن تشکر از دولت برای تهیه این آیین نامه با بیان اینکه آرزو می کنم در تهیه این آیین نامه با مجلس مشورت شود، اظهار داشت: یکی از مشکلات آیین نامه واردات خودرو این است که بیشتر بر واردات خودروهای زیر 10 هزار دلار تمرکز دارد. خودروهای زیر 10000 دلار چیزی نیست که مردم ما می خواهند. عموم مردم و جوانان کشورمان دوست دارند یک ماشین خوب داشته باشند. یک ماشین خوب با یک ماشین لوکس متفاوت است. اگرچه ممکن است عده ای علاقه مند به رانندگی با خودروی لوکس باشند، اما باید راهکاری برای پرداخت عوارض و مالیات و سپس رانندگی با خودروی لوکس در نظر گرفت. این عضو کمیسیون صنایع مجلس بیان کرد: خودروی زیر 10 هزار تومان خودرو خوبی نیست. نظر ما این است که حقوق واردات 80 درصد خودروها زیر 25 هزار دلار و 20 درصد واردات بالای 25 هزار دلار باشد. اما خودروهای زیر 25000 دلار باید با عوارض گمرکی 10 تا 20 درصد و بقیه با عوارض 200 یا 300 درصدی وارد شوند. هر کسی که بخواهد یک ماشین لوکس رانندگی کند باید هزینه آن را بپردازد. این درآمد نیز باید صرف افزایش کیفیت خودروهای داخلی شود. نماینده مردم قزوین در شورای اسلامی تصریح کرد: خودرو باید جان سرنشینان خود را تضمین کند. در دنیا در تصادفات کمترین خسارت به سرنشینان خودروها وارد می شود اما در کشور ما اینگونه نیست. وی در ادامه تاکید کرد: ما نمی توانیم به مردم بگوییم شما حق ندارید خودروی خوب و باکیفیت رانندگی کنید، مردم حق انتخاب دارند و باید این انتخاب را به مردم بدهیم. این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: دومین مشکل آیین نامه واردات خودرو مربوط به عوارض گمرکی خودروهای وارداتی است. حالا حقوق گمرکی خودروهای زیر 20 هزار دلار شناور شده است، مشخص است که اگر عوارض گمرکی این خودروهای وارداتی بالاست باید در مقابل پراید سر تعظیم فرود آوریم. باید دوباره بریم سرویس پراید و بگیم ببخشید که بی احترامی کردیم ماشین خیلی خوبی هستی. بیایید برگردیم و از یک ماشین بی کیفیت استفاده کنیم. تعیین عوارض شناور برای خودروهای وارداتی این مفهوم را می رساند. این موارد در شرایطی مطرح می شود که با وجود پایان شهریور ماه هنوز جزئیات دقیقی از مقررات واردات خودرو به کشور اعلام نشده است و حتی به دلیل نهایی نشدن برجام تردیدهایی در مورد اجرای این مقررات وجود دارد. توافق.

دیدگاهتان را بنویسید