محققان: قمر زحل تقریبا همه اجزای لازم برای پدید آمدن حیات را در بر دارد

گروهی از محققان، از جمله مؤسسه تحقیقاتی جنوب غربی در تگزاس، ایالات متحده، اخیراً شواهد جدیدی در مورد یکی از اجزای سازنده مهم حیات در اقیانوس زیرسطحی انسلادوس، قمر زحل، یافته‌اند که جستجو برای حیات فرازمینی را جذاب‌تر می‌کند. مدل‌سازی جدید دانشمندان نشان می‌دهد که اقیانوس قمر زحل احتمالاً باید نسبتاً پر از فسفر محلول باشد. این ماده یکی از اجزای کلیدی برای تشکیل حیات است. دکتر کریستوفر گلین، اقیانوس شناس موسسه تحقیقاتی جنوب غربی که یکی از محققین اصلی این مطالعه بود، می گوید: انسلادوس یکی از اهداف اصلی ما در جستجوی حیات در منظومه شمسی است. از زمانی که فضاپیمای کاسینی ناسا از منظومه زحل بازدید کرد، ما از اکتشافات انجام شده با داده های این فضاپیما شگفت زده شدیم. فضاپیمای ناسا آب مایع زیرسطحی انسلادوس را کشف کرده بود و از فواره های یخ و گازی که از سطح سیاره به بیرون پرتاب شده بودند نمونه برداری کرد. گلین می‌گوید: «چیزی که ما دریافتیم این است که فواره‌ها تقریباً تمام لوازم ضروری را که ما می‌دانیم، دارند. اگرچه خود فسفر هنوز به طور مستقیم شناسایی نشده است، تیم ما شواهدی از وجود آن در اقیانوس زیر پوسته یخی ماه کشف کرده است. محقق موسسه تحقیقاتی جنوب غربی می گوید کشف آنها جستجوی حیات در منظومه شمسی را تغییر خواهد داد. محققان در حال حاضر احتمالاً به دنبال بلوک های سازنده حیات از جمله مولکول های آلی، آمونیاک و کشف انرژی شیمیایی لازم برای زندگی هستند. گلین می‌گوید: «فسفر مورد جالبی است، زیرا مطالعات قبلی نشان می‌داد که ممکن است در اقیانوس انسلادوس نادر باشد، بنابراین شانس زندگی کم در نظر گرفته می‌شد. برای بررسی این قمر زحل، محققان مدل‌سازی ترمودینامیکی و جنبشی را برای شبیه‌سازی شرایط فسفر بر اساس مشاهدات کاسینی انجام دادند. در این مطالعات، آنها دقیق‌ترین مدل ژئوشیمیایی را در مورد چگونگی حل شدن کانی‌های کف دریا در اقیانوس انسلادوس ایجاد کردند و پیش‌بینی کردند که مواد معدنی فسفات به طور غیرعادی در آنجا محلول خواهند بود. گلین می گوید: ژئوشیمی اساسی در این بحث به قدری ساده است که فسفر محلول را اجتناب ناپذیر می کند و آن را به سطحی نزدیک یا حتی بالاتر از آب دریای مدرن روی زمین می رساند. “این برای اختر زیست شناسی به این معنی است که ما اکنون می توانیم بیش از هر زمان دیگری مطمئن باشیم که انسلادوس قابل سکونت است.”